Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mapp-synk


Jacob.lindberg

Rekommendera Poster

Jacob.lindberg

Jag har en mac och en pc,

jag skulle vilja synkronisera deras mappar. Låt oss säga att en mapp heter 'arbete'. om jag då lägger till ett dokument eller en bild i 'arbete' på min mac så vill jag att mappen som ligger på pcn oxå ska få det dokumentet eller den bilden. Samma sak om jag redigerar ett dokument.

Finns det något sådant program som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ExecutiveSync

http://my.smithmicro.com/mac/executivesync/

 

Har en tidigare version under namnet "Now Synchronize" som funkar bra. Innan dess hade jag Sharewareversionen av ExecutiveSync (som också funkade bra, för övrigt).

 

Enda "problemet" för din del är att dela ut mappen på PCn och montera den på Macens skrivbord innan synkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en tidigare version under namnet "Now Synchronize" som funkar bra.

Den heter "You Synchronize" och inget annat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Dropbox för sånt, funkar för Mac/Linux/Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg
Jag brukar använda Dropbox för sånt, funkar för Mac/Linux/Windows

 

har testat dropbox, men synkroniserar den mellan datoreerna? man lägger väl bara upp på hemsidan??

och dessutom så hatar jag att man binder sig till en enda mapp, måste finnas ngt sätt att komma runt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryter mig in lite här :)

Jag undrar om det är möjligt att synka en mapp på min macbook med en mapp på ett usb-minne?

Säg att jag kommer hem från skolan och stoppar in usb-minnet i datorn. Då ser den vad som ändrats i en viss mapp på usb-minnet och synkar därefter innehållet med motsvarande mapp på datorn.

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryter mig in lite här :)

Jag undrar om det är möjligt att synka en mapp på min macbook med en mapp på ett usb-minne?

Säg att jag kommer hem från skolan och stoppar in usb-minnet i datorn. Då ser den vad som ändrats i en viss mapp på usb-minnet och synkar därefter innehållet med motsvarande mapp på datorn.

 

Tacksam för svar! :)

Javisst. ExecutiveSync synkar vilka två mappar som helst (som är åtkomliga från Finder).

(Men du kommer nog inte att hitta något program som automatiskt startar så fort du stoppar in minnet, om det är så du menar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har testat dropbox, men synkroniserar den mellan datoreerna? man lägger väl bara upp på hemsidan??

och dessutom så hatar jag att man binder sig till en enda mapp, måste finnas ngt sätt att komma runt det!

icke så. Jo det finns en hemsida där man kan manuellt lägga upp filer, men laddar man ner programmet Dropbox skapar den en mapp på hårddisken som synkas mot webbsidan och alla datorer som har Dropbox installerad och kör samma Dropbox-konto. Man kan också skapa delade mappar andra Dropbox-användare kan komma åt och lägga till filer i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. ExecutiveSync synkar vilka två mappar som helst (som är åtkomliga från Finder).

(Men du kommer nog inte att hitta något program som automatiskt startar så fort du stoppar in minnet, om det är så du menar.)

Ok, tackar ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg
icke så. Jo det finns en hemsida där man kan manuellt lägga upp filer, men laddar man ner programmet Dropbox skapar den en mapp på hårddisken som synkas mot webbsidan och alla datorer som har Dropbox installerad och kör samma Dropbox-konto. Man kan också skapa delade mappar andra Dropbox-användare kan komma åt och lägga till filer i

 

Ja (tidigare kanske jag uttryckte mig skumt) , det är ju det som är grejen - jag binder mig fortfarande till en mapp, dropboxmappen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja (tidigare kanske jag uttryckte mig skumt) , det är ju det som är grejen - jag binder mig fortfarande till en mapp, dropboxmappen!

det var snarare jag som läste slarvigt.

Jo det stämmer att det allt måste vara i dropbox-mappen, funkar för mig. Dock går det att synka mappar utanför om du lägger en symlink av mappen du vill synka i dropbox-mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacob.lindberg
det var snarare jag som läste slarvigt.

Jo det stämmer att det allt måste vara i dropbox-mappen, funkar för mig. Dock går det att synka mappar utanför om du lägger en symlink av mappen du vill synka i dropbox-mappen

 

 

vad är en symlink? hur gör jag en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är en symlink? hur gör jag en sån?

öppna Terminal (/Applications/Utilities/Terminal.app), skriv ln -s path-för-mappen-du-ska-lägga-till path-för-dropbox

du kan dra mappar till terminalfönstret istället för att skriva in pathen manuellt. ex:

ln -s ~/Documents ~/Dropbox

lägger till Dokument-mappen i Dropbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...