Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bara undrar, finns det GAMERS på mac??


peter_gavle

Rekommendera Poster

peter_gavle

Macen har idag liknande grafikkort som till pc. Men finns det någon där ute som verkligen ser macen som ett bra alternativ till pc när det kommer till spel?

 

Macen har enligt mig helt andra fördelar när det gäller allt utom spel.

 

PC har billiga grafikkort med bättre prestanda än det värsta du kan få en i G5:a för 30 lax. Spelen får du snällt vänta på i månader innan dom släpps, då rear dom ut pc-versionen (warcraft 3 undantaget).

 

G5:an är en jättebra processor men det märks väl knappast någon som helst fördel i mac-spelen jämfört med pc-spelen. Snarare tvärtom, alltså pc:n är faktiskt bättre på spel!

 

Nu är inte jag alls någon förespråkare för spel på dator överhuvudtaget. Jag spelar på ps2. Äkta plug-and-play. Köpte en logitech ratt nyss. Bara stoppa i och köra! Inga drivrutiner och uppdateringar och buggar, tuta och kör bara.

 

Tror nog att vissa mac-fanatiker går i taket nu, men kom an bara! När det kommer till SPEL, så är macen på efterkälken. När det kommer till en lättanvänd dator som nästan aldrig krashar, så är macen WAY AHEAD Windows....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget snack om att spel är macens akilleshäl!

 

Det finns nätt och jämt dugligt med spel till macen, så har det nästan alltid varit, och så länge det kommer att vara så kommer jag att välja mac... jag är helt enkelt ingen spelfanatiker, men jag vill heller inte vara helt utan...

 

Gällandes grafikkort så får man numera ett 9800 Pro betydligt billigare till pc, det finns ju redan saftigare kort... men inte till mac. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal sanning som alltid håller - ingen spelplattform är bättre än spelen till den. Även om fetaste dual med värsta grafikkortet iaf vid lanseringsdatum smiskade många wintelburkar, så fanns det ingen anledning att köpa den enbart för spel eftersom det finns betydligt färre antal titlar. Men om man har tur och hittar just de titlar som man vill lira och har en hyffsat ny Mac så funkar det bra. Själv spelar jag flitigt i omgångar på min PowerBook 1,25 - bla gamla Quake3, Tony Hawk-serien och Raven Shield. Fast efter att ha laddat ned demot på Command & Conquer Generals så märkte jag verkligenatt det faktiskt bara är en 1,25 Ghz-processor och 64 MB-grafikkort i PowerBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om spel är allt för dig ska du nog inte ha en mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här går det inte en dag utan spel i Macen. Men då får man inte vara trendkänslig.... det är svårt för barn som känner trycket från kompisarna... vi satsar ganska mycket pengar på datorer (Macar) så ungarna lider ingen brist på sånt. Näst äldsta grabben har köpt en egen PC och kör CS med sina kompisar. Sen har vi en iBook Tangerine (fruns skrivmaskin..den är ju så SÖÖT!), en iMac 233 och en PM 1,25 köpt i höstas. PM-en är huvudspelmaskin och tuggar på skapligt tycker jag. Ser ingen större skillnad på grabbens hopplock-PC som ska vara dubbelt så snabb......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
Om spel är allt för dig ska du nog inte ha en mac...

Spel på data är ju inget för mig! Jag har även en pc med radeonkort (9200 bara) men jag tycker inte det är kul. Min gamla G4 har ju ett Geforce 2mx grafikkort. Det är ju i spelsammanhang direkt löjligt. Men för det jag gör funkar det utmärkt. Surfa/Maila/Photoshop/Illustrator och allt annat, office.. osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
Själv spelar jag flitigt i omgångar på min PowerBook 1,25 - bla gamla Quake3, Tony Hawk-serien och Raven Shield. Fast efter att ha laddat ned demot på Command & Conquer Generals så märkte jag verkligenatt det faktiskt bara är en 1,25 Ghz-processor och 64 MB-grafikkort i PowerBooken.

Visst finns det titlar till macen, men själva hårdvaran är ju dyr i spelsammanhang. Men som sagt av axelman, man har inte en mac för att spela på primärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

usch för box... *garv*..

 

Jag skriver att jag kör ps2.... varför föreslog du inte den stora vinnaren i konsolkriget? *s*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

usch för box... *garv*..

 

Jag skriver att jag kör ps2.... varför föreslog du inte den stora vinnaren i konsolkriget? *s*

 

Kanske för att Halo endast finns till X-box! ;)

...alltså, när det gäller kosoler... Halo är bättre på x-box än på mac, tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

usch för box... *garv*..

 

Jag skriver att jag kör ps2.... varför föreslog du inte den stora vinnaren i konsolkriget? *s*

 

Kanske för att Halo endast finns till X-box! ;)

...alltså, när det gäller kosoler... Halo är bättre på x-box än på mac, tycker jag!

fascinerande.. Hur hade du känt om Bungie inte hade blivit uppköpta? Undrar om macen hade blivit den stora speldatorn då.. Halo var ju avsett för mac från början. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

usch för box... *garv*..

 

Jag skriver att jag kör ps2.... varför föreslog du inte den stora vinnaren i konsolkriget? *s*

Jag får en kännsla av att många spel går trögt till ps2... Kan inte förklara men jag känner så iaf.

 

Tekken går ju så otroligt trögt till ps 2... Till cuben när jag kör soul callibur 2 så går det i helt andra fartdimensioner! :)

 

Jag gillar cuben bäst, sen boxen och sist (men inte minst) ps2...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

usch för box... *garv*..

 

Jag skriver att jag kör ps2.... varför föreslog du inte den stora vinnaren i konsolkriget? *s*

 

Kanske för att Halo endast finns till X-box! ;)

...alltså, när det gäller kosoler... Halo är bättre på x-box än på mac, tycker jag!

fascinerande.. Hur hade du känt om Bungie inte hade blivit uppköpta? Undrar om macen hade blivit den stora speldatorn då.. Halo var ju avsett för mac från början. :)

Anledningen till att jag gillar Halo bättre på X-boxen är helt enkelt att det fungerar smärtfritt på X-box... men är en plåga på macen...

 

Inte ens en ny G5'a kan bemästra Halo (så att det blir njutbart), tyvärr! Man måste skruva ner både upplösning och effekter rätt mycket... det luktar slarvportning lång väg... underligt med tanke på att Halo först var tänkt till mac!

 

Nätverksfunktionen är dock ett rejält plus! Men då Halo 2 släpps (snart!) till X-box så är även det övertaget borta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag gillar Halo bättre på X-boxen är helt enkelt att det fungerar smärtfritt på X-box... men är en plåga på macen...

 

Inte ens en ny G5'a kan bemästra Halo (så att det blir njutbart), tyvärr! Man måste skruva ner både upplösning och effekter rätt mycket... det luktar slarvportning lång väg... underligt med tanke på att Halo först var tänkt till mac!

 

Nätverksfunktionen är dock ett rejält plus! Men då Halo 2 släpps (snart!) till X-box så är även det övertaget borta...

Halo måste verkligen ha släpats på omvägar innan det slutligen nådde mac. Jag minns att jag hörde talas om Halo första gången ungefär i samma veva som Os X kom på tal.

 

Har inte sett Halo på någon mac men rullar det dåligt på en G5a så börjar jag också vädra slarv.. undrar om det inte till och med stinker strategisk smutskastning. :eeeh:

 

Aha, det måste vara en konspiration! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte huvudproblemet att Wintel-versionerna skrivs för Direct3D och sedan måste göras om till OpenGL för Mac-versionerna?

De flesta spel idag är ju faktiskt 3D-baserade, och i synnerhet de mest populära och omtalade, som UT, Halo och liknande.

En smartare program/spelutvecklare skriver för OpenGL och undviker så långt som möjligt plattformsunik kod.

X-Plane är byggt så, och därför kan koden portas med väldigt lite arbete. Bara några procent av hela koden behöver bytas ut från Mac-versionen när den ska kompileras för PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
Jag får en kännsla av att många spel går trögt till ps2... Kan inte förklara men jag känner så iaf.

 

Tekken går ju så otroligt trögt till ps 2... Till cuben när jag kör soul callibur 2 så går det i helt andra fartdimensioner! :)

När det gäller tekken kan jag inte uttala mig om det är trögt på ps2. Men i övrigt flyter de flesta spel på bra. Xbox har liknande problem och det beror ju på kodarna... det där cellshadade spökspelet (tecknat) till xbox är ju allt annat än snabbt... Blinx är ju en REN PLÅGA... 20fps eller nåt...

 

När det gäller Colin McRae rally, så är de lika snabba på båda, men xboxen har lite vassare grafik. Sen ett annat spel, Jak2 renegade är slött, där tror jag dom pressar ur det allra sista ur ps2:an, grafiken är helt enkelt superavancerad, och spelhuset har väl komromissat där.

 

Ratchet and clank-serien, slöar aldrig ner...

 

Det finns bilspel till xbox som är mycket snygga... som du ser är det olika på olika spel..... tror inte det har med konsoll-valet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Helt klart inte. Man ser ofta spel som enbart utvecklats för PS2 som är snyggare än spel som gjorts för flera konsoler (och/eller PC), t ex. Det beror helt enkelt på hur väl utvecklaren har utnyttjat hårdvara, och hur mycket tricksande den har gjort. Allt handlar ju ändå om att lura ögat. Kan man lura det lika bra med färre polygoner så är det ju bara så mycket bättre :)

 

Appropå Halo: Om du har en G5:a ska det inte va nåt problem att köra med ganska hög upplösning och högsta inställningar - på allt utom Lens Flare. Man måste ställa ner den på lägsta för att få spelet att flyta över huvud taget, typ. Det ska visst bero på "ett fel i OS X:s OpenGL-implementation".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast med bättre grund att trixa på ju bättre resultat borde man kunna få fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Men varför inte komplettera macen med en gamecube eller ett x-box?

 

De bästa spelen kommer till mac men långt ifrån alla :(

Om man retar sig på PC'ns dominans så kan man trösta sig med att den håller på att brytas. Inte bara håller på, den är redan bruten. Xbox/GC/PS är redan om. Konsolerna ökar, PC-spel minskar och riskerar på lite sikt samma undanskymda plats som Mac-spelen har. Enda undantaget är onlinespel, som fortfarande mår bra.

 

När vi väl får konsoler med uppgraderingsbara grafikkort så kommer grafikkorten att följa med, släppas först där. Det kanske tar ett tag till dess, men det är vad jag gissar att kommer att hända. PC'n kan med tiden bli "Office-dator" och inget mer - och det kanske inte ens är MS Office man menar!

 

Tiden går och tiderna förändras. Amigan tappade sin ledning med ett brak och PC'n tog över. Nu kommer nästa tronskifte. MS vet det, och det är därför Xbox finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
När vi väl får konsoler med uppgraderingsbara grafikkort...

Nej DET skulle vara förödande! Hela grejen med konsoller är ju att utvecklarna vet vad dom utvecklar till. Samma hårdvara över hela världen är ju kanonbra. Dom hittar trix med maskinen för att "kräma ur" den maximalt och vet att det fungerar hos alla.

 

Det trista med datorer är ju detta krav på uppgraderingar hela tiden för att hänga med. Det kostar fläsk att ha det bästa hela tiden. Bara ett super-grafikkort till PC får du ju 8 st PS2 spel för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

Jag har aldrig förstått varför apple är så snåla med grafikkorten, särkskilt om man hostar upp 30 000 för en G5:a....

Är inte det taskigt mot oss maccisar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De brukar väl lansera nya datorer med nya grafikkort!

 

Grejen är ju att det tar så lång tid mellan uppdateringarna! Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå Halo: Om du har en G5:a ska det inte va nåt problem att köra med ganska hög upplösning och högsta inställningar - på allt utom Lens Flare. Man måste ställa ner den på lägsta för att få spelet att flyta över huvud taget, typ. Det ska visst bero på "ett fel i OS X:s OpenGL-implementation".

Faktum är att jag måste ner till 800x600 innan jag börjar uppleva spelet som funktionsdugligt, tills det dyker upp eld och ljuseffekter i massor, då får jag fram 2-3 fps... och då ser dessutom eldeffekten antik ut, och det är den ju också... det är dessa avbrott i flytet som gör att jag inte klara av Halo.

Americas Army och mycket snyggare, och hundratals procent snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle
Hmm...

Jag har aldrig förstått varför apple är så snåla med grafikkorten, särkskilt om man hostar upp 30 000 för en G5:a....

Är inte det taskigt mot oss maccisar?

Det är väl såhär, grafikkorten som Apple tillhandahåller är fullt tillräckliga för allt utom just spel. Och spelen är ofta dåliga pc-portningar så jag tror inte man har mycket att hämta i prestanda på spelen. Har för mig att Apple ser det som viktigt att ha stablia lösningar på allt. Kanske vi inte ska eftersträva det värsta som finns jämt utan tänka "stabilitet" istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl såhär, grafikkorten som Apple tillhandahåller är fullt tillräckliga för allt utom just spel. Och spelen är ofta dåliga pc-portningar så jag tror inte man har mycket att hämta i prestanda på spelen. Har för mig att Apple ser det som viktigt att ha stablia lösningar på allt. Kanske vi inte ska eftersträva det värsta som finns jämt utan tänka "stabilitet" istället.

Självklart eftersträvar Apple stabilitet, men att det skulle betyda att man inte kan klämma in ett 9800 pro på en 2x2 ghz har inget med det att göra, tror jag... Det beror nog snarare på att man vill pressa utgångspriserna, å då ryker top-of-the-line korten i standardutförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...