mactype Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Jag har under de två senaste åren köpt 3 st olika HD fr LaCie, en 250 gig, en på 500 och en på 1 TB. ALLA hart de krånglat! Kan ngn föreslå ett helt annat märke? Var köper man billigast och bäst? Hur kan man förresten ta in material från en PC hårddisk, utan att förstöra den lagrade informationen? Dvs, det kommer upp som den skall på en PC igen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Hur kan man förresten ta in material från en PC hårddisk, utan att förstöra den lagrade informationen? Dvs, det kommer upp som den skall på en PC igen? Ja, Macen läser NTFS samt både läser och skriver FAT32. Så om du inte raderar filerna finns de kvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Appleteam Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Det där tvistar de lärde om... Hårddiskar generellt är ett relativt opåltligt lagringsmedium, men vad skall man göra? Så många alternativ finns ju ej om man vill ha mycket och rel. snabb lagring. Har själv haft problem Lacie diskar ett par gånger, men har även haft några som funkar. Annars är Western Digital bra, de ger även 5 års garanti på alla diskar vilket är ett plus. (men som sagt de lärde tvistar... det kommer säkert någon och svarar på det här som har samma erfarenheter av Western som du har av Lacie) Du kan alltid "ta in" (om jag förstår dig rätt) material till Macen från en NTFS formaterad disk men du kan inte skriva till den från macen. Såvida du inte har ett program som t.ex. http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ (jaja, det finns säkert gratisalternativ som alltid, men det är ett förslag i alla fall) Till en FAT32 formaterad disk (heter MS-DOS format i Skivverktyg i Mac OS X) så kan du både läsa och skriva, fast tillåter inte större filer än 2gb. Såvida du inte vill RAR:a dem eller packa dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aLex-Ander Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Passar också på att klaga, min 1TB vägrar låta sig skrivas på trots att det är FAT32 Och Appleteam är det inte 4 GB? Jag har flera filer på över 2GB som har funkat innan min började strula. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aldehesse Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Fortsätter med klagandet om Lacie hårddiskar..... Har köpt en till min gammla PC och Edmini (nätverkshårddisk) krånglade från första dagen. Har reklamerad,,, skickat till Franrike för reparatur, fått tillbaka och den fortsätta krångla. Nu har jag en Macbook och vad gör Edmini?: krånglar. Ibland hittas den ibland inte, För det mesta hittas den men kan inte användas av diversa apple program. Orkar inte ringa Lacis support längre (som ligger i samma nivån som kvaliten av deras diskar: VARNING FÖR LACIE (enlig mitt subjektiva intryck så klart) Kanske någon som har en idee vad jag kan göra bättre med hårddisken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morpheus Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Ett tips till er med krånglande LaCie diskar är att försöka få fram en ny powersupply, det är oftast den som går sönder. Jag har kört 9 st LaCie 2 Tb diskar som backup ett tag och säkert köpt minst en ny powersupply till varje disk. Diskarna står på dygnet runt året om och detta verkar inte strömadaptrarna vara konstruerade för, de blir svinvarma och ger upp efter ett tag. Får bli en annan backuplösning väldigt snart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Vill bara påpeka att LaCie inte gör hårddiskar, företaget gör externa kabinett och sätter in hårddiskar i dem från andra tillverkare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anvil Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Jag tror också det är sannolikt att det är nätaggregatet som går sönder, har en Lacie extern DVD brännare som har fått exakt samma problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThreeX Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Vill bara påpeka att LaCie inte gör hårddiskar, företaget gör externa kabinett och sätter in hårddiskar i dem från andra tillverkare. Exakt. Lite komiskt när folk rekommenderar Western Digital "i stället" fick själv en LaCie för ett tag sedan som legat och skräpat pga diskkrasch, där satt just en WD disk i den Numera sitter där en Seagate som tjänstgör som time machine-disk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Exakt. Lite komiskt när folk rekommenderar Western Digital "i stället" fick själv en LaCie för ett tag sedan som legat och skräpat pga diskkrasch, där satt just en WD disk i den Numera sitter där en Seagate som tjänstgör som time machine-disk. Jag har en LaCie P2 med firewire på 250 GB, som jag har haft i ungefär tre år. Det är en Seagate i den. Den tuffar och går, även om jag tvingats formatera om den några gånger. När den har fått jobba som allra hårdast har jag satt en kastrull fylld med vatten ovanpå. LaCie offrar nämligen kylningen på designens altare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 mm.. de diskar som krashar för mig har varit WD Link to comment Share on other sites More sharing options...
peanjo66 Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Jag har följande: fyra st d2 Quadra (ett par står på dygnet runt), en brick (används sporadiskt, långsam), en Neil Poulton svart lack (står på dygnet runt, Time Machine), en Rugged (riktigt bra 2,5" hd, står på dygnet runt). Jag har säkert glömt någon, det är ganska tidigt. Jag har aldrig haft problem med LaCiediskar. Ej heller Iomega som alla klagar på. Dock kan jag ej rekommendera Maxtors externa. Den jag haft höll mellan två och fyra veckor. Skräp! Maxtor är ju numera uppköpta av Seagate. Undrar om det innebär att Maxtordiskarna blir bättre eller att Seagateditona blir sämre...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjoernowitsch Posted April 5, 2009 Share Posted April 5, 2009 Jag tror också det är sannolikt att det är nätaggregatet som går sönder, har en Lacie extern DVD brännare som har fått exakt samma problem. Samma här. När jag upptäckte det, kopplade jag helt enkelt ur den. Någon panik var det inte för det, eftersom jag redan har interna DVD-brännare inne i båda mina Macar. Däremot har jag en LaCie mini 160 Gb FireWire400-hårddisk till den gamla, men den har jag aldrig ens inkopplad när jag inte använder den. Den fungerar. Jag funderar förresten på att skaffa mig en portabel hårddisk, och då undrar jag om LaCie är lika bra som de andra stora märkena, Western Digital och Iomega i första hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joop Posted April 5, 2009 Share Posted April 5, 2009 Oavsett vilka hårddiskar LaCie stoppar in i sina lådor, och oavsett var felet ligger så har jag samma erfarenhet - LaCies hårddsikar krånglar!Av de c:a 40-50 externa hårddiskar jag köpt har fem-sex stycken varit LaCie. Alla, med ett undantag, har krånglat eller lagt av inom ett år från inköpet. Visst - man kan skicka in dem och få tillbaka dem efter ett antal veckor, nyformatterad. Men jag satsar hellre på fungerande grejor... (Den som inte krånglade var en tidig kompakt minihårddisk 20 GB 2,5".De övriga var 3,5" i olika modeller.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
aldehesse Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Aldrig igen Lacie hårddisk! Hellre skriver jag ut alltihop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Aldrig igen Lacie hårddisk! Hellre skriver jag ut alltihop Var och en blir salig på sin tro! Det torde inte finnas något tillgängligt statistiskt säkerställt underlag att säga antingen bu eller bä om LaCie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThreeX Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Det *kan* ju faktiskt vara så att LaCie har mer problem med "kringelektroniken" i chassina, alt. strömförsörjning. Att disken per se skulle vara sämre när den är samma fabrikat som Seagate torde vara B.S. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daphox Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Vet inte exakt vad som går sönder i lacie-diskarna, men jag jobbar dagligen med Mac/Lacie & kan faktiskt också lägga ut en varning för Lacie. Kan dock säga att enligt min erfarenhet är det vanligast att de bärbara (små) lacie-diskarna har mest problem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperMek Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Var och en blir salig på sin tro! Det torde inte finnas något tillgängligt statistiskt säkerställt underlag att säga antingen bu eller bä om LaCie... Hur kan du påstå det? Har du underlag får du gärna presentera dem, annars är det din högst personliga uppfattning och inte fakta. Jag har 50 st 300GB 3,5" LaCie på jobbet. De har bara strulat i två år. Än det ena trasslet efter det andra. Vi har påpekat detta till leverantören flera ggr och bett att få dem utbytta. Den kloke gör nog bäst i att undvik allt som har med LaCie at göra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Hur kan du påstå det? Har du underlag får du gärna presentera dem, annars är det din högst personliga uppfattning och inte fakta. Det är just det som inte går att presentera. Du har 50 diskar. Hur många tusentals gör LaCie på ett år? Eller snarare, på två år? Det blir inte många promille med problem. Och så kuggfrågan som inte går att svara på: Hur vet du att inte andra fabrikat skulle strulat lika mycket under samma förhållanden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nergom Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Har 2 st Maxtor externa hårddiskar (160 gb+ 500 gb) ingen av dom har krånglat, 5 år/3 år gamla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.