Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Små funderingar kring excel


mischa

Rekommendera Poster

Då jag använder excel på jobbet i en pc kommer jag ofta i kontakt med funktioner som jag saknar: F2 knappen som i PC visar länkarna till olika celler i en cell. Kryptiskt? Alttså var hämtar cellen sina uppgifter ifrån.

Att jag inte kan gå mellan cellerna med hjälp med piltangenterna gör min "nipprig" - istället rullar mitt ark. Inte illa, MEN det är inte vad jag vill. Ändra färgen på cellmarkeringen. Den är alldeles för ljus just nu och jag tycker att det kan vara svårt att se vilken cell som jag befinner mig.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F2=Ctrl+u

 

F4 = Äpple+t

 

Jag har inga problem att gå mellan celler med piltangenterna.

Kolla om inte SCRL nere till höger är markerat. Du tar bort det med Ctrl+F14 eller F15 beroende på modell

eller Fn+shift+12 på en macbook

 

Stödlinjer ändras via Excel-Alternativ (Eller Äpple+,)

Till höger står det stödlinjer välj färg svart så blir det starkare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acc:

 

Att Ctrl + u ger direkt redigering av cellens innehåll har jag lärt mig nu. (Men jag brukar bara dubbelklicka i cellen, samma resultat.)

 

Men vad är F 4/Äpple+t tänkt att göra? Jag får bara ett "klojnk" från datorn. (ogiltigt kommando alltså)

 

Färgen på Stödlinjer kan ändras via Alternativ, men det var faktiskt färgen på den markerad cellen som mischa ville ändra på. Hittar ingen inställning för det själv heller. Trodde att det kanske gick via Systeminställningar - Utseende, men det verkar inte påverka inne i programmen.

 

Fler förslag Acc, eller någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'm in heaven... tänk vad lite man kan bli glad åt. Allt fungerar. Nu ska jag bara komma ihåg kortkommandona. Kvar är dock linjerna i cellen som jag befinner mig i och om det går att ändra den färgen. Alltså inte det som excel kallar för stödlinjer. F4 använder man när man vill låsa en länk i en cell. Dvs istället för att skriva ett dollartecken markerar man länken och kan sedan genom att trycka och fortsätta att trycka F4 välja mellan att få både bokstaven och/eller siffran låst.

 

Tack för hjälpen så här långt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F4 är något som kallas för Absolut referens och används om man t ex vill behålla en cellreferens när man

fyller en formel t ex nedåt. t ex jag vill att siffran i a-kolumnen alltid ska mulitpliceras med cellen C3 så

skriver vi. =A1+$C$3. När vi fyller nedåt (genom att dra i den lilla svarta pricken nere till höger på markerad cell)

så blir nästa cellvärde =A2+$C$3 osv. Jag kan även låsa bara kolumnen eller bara raden. Otroligt användbart

när man skapar beräkande serier.

 

Du måste skriva in en cellreferens för att det ska fungera.

 

När det gäller cellmarkeringen så måste du in i systeminställningarna och utseende, ändra markeringsfärg.

Du ändrar dock för hela dator samtidigt.

 

Du måste starta om excel för att det ska ändras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
F2=Ctrl+u

 

F4 = Äpple+t

 

Jag har inga problem att gå mellan celler med piltangenterna.

Kolla om inte SCRL nere till höger är markerat. Du tar bort det med Ctrl+F14 eller F15 beroende på modell

eller Fn+shift+12 på en macbook

 

Stödlinjer ändras via Excel-Alternativ (Eller Äpple+,)

Till höger står det stödlinjer välj färg svart så blir det starkare

 

Tack för hjälpen med borttagande av markering av SCRL, jag höll på att bli tokig. Jag måste ha markerat på något sätt av misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...