Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa en MacBook till Mamsen...


noname93

Rekommendera Poster

Okej nu är det såhär att mamma fyller år den 1:a april :cake: . Då blir det dags att köpa hennes första Mac, en MacBook. Nu är frågan vad hon egentligen behöver. Jag tror det blir den vita. Användningsområdet blir inte stort. Hon ska:

Surfa på internet

Lyssna på musik då och då

Skriva i Word och Excel

Ah, jag tror faktiskt det är allt... Förutom en väldigt viktig sak. Mamma har köpt nyast Photoshop Elements och är väldigt stolt, denna är dock endast till Windows om jag förstår rätt och därför ska det finnas möjlighet att kunna köra Windows på Macen med Photoshop. Jag vet att alla Intel-macar kan köra det men det viktiga är att den inte laggar och flyter på utan problem.

 

Så detta var ungefär allt. Frågan är om den Vita räcker. Jag tror inte mamma kommer orka och vilja lära sig att använda Multi-Touch så det är ingen anledning till att köpa Alu. Sen så undrar jag vad ni tror om ankommande Böcker, kommer det några nya snart eller? Jag vet att Alu precis kom men kanske PlastBooken kommer uppdateras? Jag har iaf ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla booksen är precis uppdaterade, de ä bar å köp...

 

ang photoshop så är det billigare att köpa ett nytt elements än att köpa windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang photoshop så är det billigare att köpa ett nytt elements än att köpa windows...

Jo men windows har jag redan så det är lungt. Förresten, hur mkt kostar office för Mac egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de nya MacBook Alu är sjukt sexiga och de har en helt annan byggkvalitet än plastbookarna. Så jag tycker nog att du bör överväga att lägga till de 2500 kr som behövs för att köpa en Alu istället för plast när du ändå ska lägga ut ca 10 000 kr för dator. Andrahandsvärdet är även högre.

 

Mjukvarumässigt bör båda datorerna fungera precis lika bra för din mors behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de nya MacBook Alu är sjukt sexiga och de har en helt annan byggkvalitet än plastbookarna. Så jag tycker nog att du bör överväga att lägga till de 2500 kr som behövs för att köpa en Alu istället för plast när du ändå ska lägga ut ca 10 000 kr för dator. Andrahandsvärdet är även högre.

 

Mjukvarumässigt bör båda datorerna fungera precis lika bra för din mors behov.

Du har rätt. Men.

Så skulle jag tänka om jag skulle köpa den åt mig själv. Problemet är nog styrplattan. Jag tror inte min mamma vill tvingas lära sig allt på nytt. Hon tillhör ju trots allt den äldre generationen som har svårt att lära sig sant här tekniskt. Jag tror trots allt att det blir den vita. Då min mamma bara ska bara runt den hemma behöver hon ingen superkvalite som du nämner. Förresten har jag nog inte råd tom att betala 2,5k mer. Jag och tre syskon ska slå ihop sig men det blir ändå rätt dyr present:) (jag säger inte att den inte är värd sitt pris men...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang photoshop, kan man inte få byta det så att det passar ens operativsystem? (Har för mig att jag hört någon som gjort det.)

-Någon här som vet säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min flickvän fyller år första april oxå! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget som behöver läras om, man väljer själv om man vill använda multitouch. Men jag tror plastboken blir kanon åt henne! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vit blir säkerligen toppen. Den klarar med råge av vad hon behöver. Sedan kan det nog vara att rekommendera att hon köper Elements för mac, typ 700 kr och Office 2008, typ 1100 kr, för att verkligen kunna köra mac - annars är ju risken att det bara blir windows för hela slanten (vem orkar starta om datorn varje gång man ska skriva brev, surfa, bearbeta en bild?). Dessutom kommer ju hela iLife med, där kan man ju också göra en hel del kul saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vit blir säkerligen toppen. Den klarar med råge av vad hon behöver. Sedan kan det nog vara att rekommendera att hon köper Elements för mac, typ 700 kr och Office 2008, typ 1100 kr, för att verkligen kunna köra mac - annars är ju risken att det bara blir windows för hela slanten (vem orkar starta om datorn varje gång man ska skriva brev, surfa, bearbeta en bild?). Dessutom kommer ju hela iLife med, där kan man ju också göra en hel del kul saker.

 

Jag håller med helt och hållet. :)

 

Försök att sälja den Windows-versionen hon hade köpt till någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...