Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilolägesbugg?

Firehead

Recommended Posts

När jag ska sätta datorn i viloläge så gör den det i 1 sek. För att sen startas om. När jag då sätter den på viloläge igen så fungerar det. Alltid två gånger. Vad är detta?

Vad har du för Mac?

Exakt likadant har min börjat göra. Går i vila. Vaknar upp, kräver lösenord. Låter jag den vara så går den i vila och vaknar 3 ggr. Sedan går den definitivt i vila. Mycket märkligt

Nop, den var redan avstängd. Likaså "vakna för åtkomst av nätverksadmin" i strömspararen är av. Några andra idéer?

Öppna QuickTime, kolla i inställningar > Spelarinställningar, att "Hot Picks" är urkryssat

Det kan vara så att plistfilen för vila är korrupt, kommer inte på vad den heter.

Sitter dessutom vid en HP just nu , så det är lite svårt att leta i den..

• 2 weeks later...

Nja, någon plist-fil för vila finns inte.

Men jag gissar att vilan styrs av "power management unit" och att programvaran i denna kan ha blivit korrupt. Enligt apples support sidor kan "många problem lagas" genom att man återställer PMU:n.

Min maskin gick till sist inte att stänga av. När den stängts helt och alla diskar och fläktar stannat, så bara startade den om igen.

Nu har jag återställt min PMU och jag tror maskinen uppför sig bättre.

Man hittar info om hur man återställer PMU genom att söka efter just PMU på apple supportsidor och letar upp instruktionen för just den modellen man har. På en quicksilver AGP är det en knapp som heter S1 som sitter bredvid batteriet som man trycker en gång på och väntar 10 sek innan man startar igen. OBS att nätsladden ska vara utdragen. Läs som sagt på apple-support innan du testar.

>>Intuition

plisten heter: com.apple.PowerManagement.plist

Att återställa PMU:n som du gjort är värt ett försök.

/z

OK, då ryker även plist-filen. (maskinen blev bara temporärt bättre av PMU-reset. Startade om 7 ggr själv efter att jag satte den i vila i gårkväll). Det är lite irriterande att inse att inte ens en avstängd dator är avstängd utan bara nedsläckt och kontrolleras av mukvara...

Jag har haft samma typ av problem ändå sedan jag uppdaterade till 10.2.8. När jag väckt datorn ur vila så har den ofta (inte alltid) startat upp men skärmen har förblivit släckt. Det har dessutom hänt att jag startat datorn efter att ha varit helt avslagen och samma sak har hänt, allt låter som det ska men ser inte ut som det ska...

Läste igår på Apple´s forum att någon sluppit detta problem genom att ha Sherlock igång när datorn går i vila. Något av en nödlösning kanske men om det funkar så.. Jag slängde dessutom igår plist-filen som nämns ovan och väntar med spänning på hur det ska funka fortsättningsvis, har väckt den ett par, tre gånger nu och det har fungerat.

Henke.

Jag tänkte bara rapportera att jag kört några dagar nu efter att ha kastat ovan nämnda plist-fil och inte haft några problem, verkar vara den som är boven. Tack för hjälp!

Henke.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...