Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskproblem i OS X


aLex-Ander

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en extern Lacie 1TB som jag har lite bekymmer med.

 

När jag startar i gång den kommer ett meddelande upp:

 

"Skivreparation

 

Hårddisken "Lacie" kunde inte repareras av datorn. Du får bara begränsad tillgång till den. Du måste säkerhetskopiera dina data och formatera om hårddisken så fort som möjligt"

 

Själva problemet är att jag inte kan skriva över på den. Jag kan läsa filer från den, men alltså bara det. Jag har testat på min Acer med XP, där det fungerar felfritt att skriva över innehåll.

 

När jag högerklickar på hårddiskens alias och klickar på Visa info, står det längst ner vid delning och behörigheter:

 

" Du kan bara läsa" :superirriterad:

 

Det händer även med min andra 80 GB modell, och de ska fungera med OS X då jag har lyckats förut, med samma. Nu funkar alltså inga:-(

 

 

Om någon vet hur jag ändrar behörigheter för skrivning på dem skulle jag vara tacksam :kramis:

(Hittar inget i systeminställningar...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att ha rätt filsystem på disken så ska det inte vara några problem att både läsa och skriva.

Och "fel" filsystem är NTFS, för Macen kan bara läsa NTFS, inte skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack, den ena hårddisken använde NTFS, så det var inget fel, men den stora använder FAT32, det ska väl inte vara några problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack, den ena hårddisken använde NTFS, så det var inget fel, men den stora använder FAT32, det ska väl inte vara några problem?

Inte annat än de vanliga begränsningarna för FAT32. Max 4GB filer etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...