Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mediacenter-lösning med TV-funktionalitet

Fabz

Recommended Posts

Kalla mig gammaldags, men jag gillar verkligen TV. Speciellt utan reklam. Min HTPC med windows Mediacenter sjunger på sista versen och nu vill jag hitta en anledning att köpa en mac mini för att köra som mediacenter/HTPC.

Jag har dock inte hittat någon bra mediacenterlösning där jag får både TV-funktionalitet (inspelning, timshifting och live-TV), stöd för filmer och video, bilder osv i en och samma gränssnitt på mac!!

De lösningar som finns (tex plex och xmbc) verkar inte stödja TV.

Någon som vet om det finns bra lösningar som stödjer TV-funktionalitet? Eller om det är på väg till tex plex?

Följer den här frågeställningen med intresse!

(Har tyvärr själv inte så mycket att tillägga.)

Har inte mycket svar men kan tipsa dig om sidan http://www.alltomhtpc.se/

Det är ett forum som diskuterar allt rörande htpc. Många rekommenderar kombinationen XMBC med Linux.

Se till att du skaffar en HTPC som klarar att visa FULL HD utan problem, och gärna ett ljudkort som även stödjer HD ljudformaten. på så sätt slipper du komplettera senare. En Mac mini klarar inte detta idag.

• 1 month later...

Jag är i precis samma sits som dig, och försöker "scanna" av de lösningar som finns men har tyvärr inte hittat något som inkluderar Live TV med inspelning.

Det måste ju finnas någon som har hittat en fungerande lösning?

Kalla mig gammaldags, men jag gillar verkligen TV. Speciellt utan reklam. Min HTPC med windows Mediacenter sjunger på sista versen och nu vill jag hitta en anledning att köpa en mac mini för att köra som mediacenter/HTPC.

Jag har dock inte hittat någon bra mediacenterlösning där jag får både TV-funktionalitet (inspelning, timshifting och live-TV), stöd för filmer och video, bilder osv i en och samma gränssnitt på mac!!

Någon som vet om det finns bra lösningar som stödjer TV-funktionalitet? Eller om det är på väg till tex plex?

Jag har någonting som heter Mediacentral från Equinux:

http://www.equinux.com/us/products/mediacentral/index.html

som jag fick på köpet med deras The Tube, usb-tv. Har inte använt Mediacentral alls nästan, men den har TV med Timeshift men verkar inte gå att spela in direkt med Mediacentral som det ser ut nu, utan då får man använda deras The Tube istället, kan dock spela upp sådant som är inspelat med The Tube. Finns även IP TV, radio, Skype, musik (iTunes) et c. Kanske något att titta på?

Verkar ju riktigt intressant.

Tack för tipset. Skall prova genast!

Jag har någonting som heter Mediacentral från Equinux:

http://www.equinux.com/us/products/mediacentral/index.html

som jag fick på köpet med deras The Tube, usb-tv. Har inte använt Mediacentral alls nästan, men den har TV med Timeshift men verkar inte gå att spela in direkt med Mediacentral som det ser ut nu, utan då får man använda deras The Tube istället, kan dock spela upp sådant som är inspelat med The Tube. Finns även IP TV, radio, Skype, musik (iTunes) et c. Kanske något att titta på?

Jag är i samma sits som du. Trodde det skulle vara enkelt att hitta EN mjukvara till mac som fixar allt detta, men icke. Tråkigt nog (ur min synvinkel eftersom jag gilla Mac) verkar Microsoft ha den mest kompletta mediacenterlösningen idag.

I den här tråden ger jag mina slutsatser:

http://www.99.se/allt-om-mac/263259-media-center.html

Det vore intressant att höra vad det är som får dig att snegla på Mac-plattformen. Vad är du miss-/nöjd över gällande Microsofts lösning?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...402&st=1080

"Plex jobbar på att få in EyeTV som är ett program för inspelning och visning av TV, men inget är klart än. Det finns lite fullösningar där man kan använda EyeTV och valfritt mediacenter (Boxee, Plex, Frontrow) som fungerar bra, men det är inte helt integrerat i ett snyggt interface.

DVD är också bar lite halvintegrerat i Plex och Boxee, men det fungerar. DVD är helt integrerat i Front Row."

Hittade det här inlägget som verkar lovande! Plex och Boxee verkar båda satsa seriöst på att bli Mediacenterapplikationen nr 1.

Plex är snyggt, och verkar vara en av de bättre lösningarna, men jag upplever det som väldigt långsamt på både min Macbook Air och Mac Mini, det tar väldigt lång tid att bläddra fram musik eller video.

Fler som upplever detta med Plex? Om det inte blir bättre känns det som att det är bättre att köra separata applikationer, och att man får leva med att köra med en mus istället för fjärrkontroll, eller att köra någon VNC-mus-lösning från iPhone.

• 1 month later...
Jag är i samma sits som du. Trodde det skulle vara enkelt att hitta EN mjukvara till mac som fixar allt detta, men icke. Tråkigt nog (ur min synvinkel eftersom jag gilla Mac) verkar Microsoft ha den mest kompletta mediacenterlösningen idag.

I den här tråden ger jag mina slutsatser:

http://www.99.se/allt-om-mac/263259-media-center.html

Det vore intressant att höra vad det är som får dig att snegla på Mac-plattformen. Vad är du miss-/nöjd över gällande Microsofts lösning?

Det som får mig att snegla på macen är ffa att jag gradvis de senaste två åren bytt ut mina datorer till macar, hittills med mycket gott resultat. Jag håller med om att windows mediacenter idag är den mest kompetenta lösningen. Tyvärr är det både ganska hårdvarukrävande och nedlusat med buggar som gör sig gällande först efter några månaders användning. Den hårdvara jag kör idag är helt enkelt för långsam, bullrig, stor och energikrävande. En mac mini med Windows 7 Media Center ser i dagsläget ut att vara den bästa lösningen. Så kan man ju byta till Mac OSX och Plex när de fått till en lösning som funkar bra.

För några månader sedan köpte jag alla komponenter jag behövde till min mediacenterlösning. Prissumman gissar jag landade på runt 16 000. (Tilläggas bör att jag redan hade en okej stereo och en schysst tv innan.)

KOMPONENTER:

- Mac Mini 2009 (med iLife 09)

- Elgato EyeTV Hybrid 2008

- Trådlöst Apple-tangentbord/mus

- Logitech Harmony One

- Remote Buddy

- Plex

- Perian

- DVI->HDMI-sladd

- Antennkabelsplitter + kort antennsladd

Jag är mycket nöjd med lösningen, och jag vet att jag aldrig skulle ha varit lika nöjd med en Windows-lösning. MacOS X tillsammans med iLife (som ingick) är en fenomenal combo! Man behöver egentligen inte så mycket mer.

Det har dock tagit väldigt många timmar i research och konfigurering (mest med Harmony-mjukvaran och Remote Buddy). Men allt fungerar i stort sett perfekt! Jag skulle troligtvis blivit helt knäpp om jag skulle ha behövt konfigurera en liknande Windows-lösning.

Med Harmonyfjärren styr jag alla funktioner på min TV och stereo. Jag kan väcka och sätta Minin i vila, starta alla program jag vill samt kontrollera alla funktioner som behövs från soffan. Allt detta går att manövrera helt smärtfritt med fjärren (utom iPhoto som är lite knepigt, men det går!):

- Plex (YouTube, rippade filmer, SVT play, musik)

- Front Row (musik, foton)

- iTunes (musik, webbradio mm)

- iPhoto

- EyeTV (radio+tv+timerinspelning/timeshift)

- Apples DVD-spelare

Det jag håller på att försöka få att fungera bra nu är streamad radio via nätet. Det är nog inga problem, mer fråga om timmar i research :)

Har funderat på att lägga ut en tutorial på nätet hur jag gjort, men det får vänta tills jag får mer tid.

Har funderat på att lägga ut en tutorial på nätet hur jag gjort, men det får vänta tills jag får mer tid.

Ser verkligen fram emot denna tutorial då min Mac Mini '09 snart skall bli en HTMac!

Idag har jag en ganska komplett lösning ändå. Det jag är mest missnöjd över är att allt ligger på 40tusen olika enheter. Har en TViX 6500 som jag spelar upp Musik, HD Film, Serier osv från. Sedan har jag en Playstation 3 som lirar Blueray och lirar grisiga HD spel.

Sedan har jag en tredje enhet som avkodar digitaltv, Dreamboxen. Denna är ansluten mot min NAS som står i klädkammaren. Fungerar förhållandevis jätte bra. Men tänkom man kunde hitta en enda enhet som kunde göra allt detta åt mig. Tex en MAC mini som eventuellt skulle kunna vara lösningen på problemet :) Vore så oerhört smidigt, plus att det skulle bli mindre rörigt i TV-Hyllan.

Framförallt så saknar jag någon riktig enhet där det går att spela musiken på ett grymt sätt. Men jag tycker en squeezebox eller liknande känns grymt överflödigt. Skulle ju vilja ha en mediacenterlösning där spotify är integrerat.

Mac Mini + Plex är det givna.

angående eyetv från Plex-forumet:

"The only news really is that "we're working on it" There are a lot of pieces that need to be in place for it to all work well. Ryan's done some awesome work on capturing the stream from EyeTV & getting it displayed in Plex, which is pretty much complete now. There are other parts like the UI & EPG data services that are still being worked on. Also, bear in mind that DVB transmissions are different depending on which country you're in - for example, the NZ streams Ryan's using play fine, but the UK streams make Plex choke at the moment, so work on the video player is needed too. It's by no means a simple task to get everything working "

Nu har jag lagt ut en guide (låt säga version 0.5) på hur jag gjorde min Mac-baserade mediacenter-lösning:

http://blajblu.wordpress.com/

Hoppas den kan vara till nytta!

• 2 weeks later...
Nu har jag lagt ut en guide (låt säga version 0.5) på hur jag gjorde min Mac-baserade mediacenter-lösning:

http://blajblu.wordpress.com/

Hoppas den kan vara till nytta!

Läste din guide! Jisses vad mycket arbete du lagt ned! Dels på din anläggning, men också på den synnerligen kompletta guiden!

Personligen är jag nog ute efter ett mer enhetligt system som styrs snyggt och prydligt från fjärren. Jag vill helt enkelt inte att det ska märkas att det är en dator man kör på tvn. Har beställt en mini nu från polaren i USA som kommer över med den om några veckor. Tänkte installera windows mediacenter och plugga in ett externt USB-tv-kort.

Det väcker den delikata frågan: vilket TV-kort ska jag välja till minin om jag vill köra windows mediacenter?

vad tror ni om det här: http://cdon.se/hemelektronik/pinnacle_pctv...ick_usb-4074952 ?

Jag har precis beställt en Mini som polaren i USA tar med sig till mig. Tänkte faktiskt (håll i Er... ) installera Windows Vista Media Center på den. Anledningen är som sagt att det tyvärr inte finns någon enhetlig programvara för att köra TV, film och musik i en och samma applikation på MacOSX.

Min setup kommer se ut som följer:

Hårdvara:

* Mac Mini 2 Ghz

* 2 st Pinnacle PCTV 73e

Mjukvara:

* Windows Vista Media Center.

that's it. Enkel setup, kommer förhoppningsvis funka fint. Prisvärt dessutom. Kommer under 6000 för allt i och med att jag köper minin från USA. Jag återkommer när jag fått och testat klabbet!

• 3 weeks later...

Tänkte bara hälsa att min konfiguration enligt ovan postade inlägg är fantastisk! Spelar in från två kanaler samtidigt utan några problem. Jag glömde nämna att jag har en windows-media-fjärr och mottagare sedan tidigare (kostar typ 300 pix). Det som slog mig var hur sjukt tyst Minin är! Nu är det plötsligt möjligt att ha på maskinen för inspelning på natten i sovrummet, den är nämligen i princip ljudlös.

De två Tv-stickorna ska även funka med eyeTV i MacOSX så när det väl kommer en bra lösning blir det att köra MacOSX istället!

Vid tillfälle blir det till att sätta i lite mer minne i maskinen, men faktum är att Vista Mediacenter funkar fint på 1GB.

Rekommenderar således denna konfiguration varmt!

Vid tillfälle blir det till att sätta i lite mer minne i maskinen, men faktum är att Vista Mediacenter funkar fint på 1GB.

Mer minne och större hårddisk hade säkert gjort gott. 2x2GB minne och en 500GB hårddisk får du för runt 1700kr..

Guide hur du gör finns på t.ex. ifixit.com. Hårddisken behövs ju för att få plats med det inspelade materialet. Och skall man bända isär Minin, då byter man både minnen och hårddisk på samma gång..

Hade varit intressant om man hade fått allt att funka smidigt under OSX och med Boxer-kort.. ;)

Väntar med spänning på fler rapporter

• 2 weeks later...

Jag kör inspelningen direkt över nätverket till min server som står i skrubben, så för mig blir hårdiskutrymme inte ett problem. Ett litet enkelt registerhack bara så är den saken biff.

Dock har jag lite problem med uppspelning av DVD som verkar vara sjukt buggit. Här blir det nog dock att skylla microsoft för detta problem.

Det finns dock en riktig designtabbe som jag håller på att störa ihjäl mig på... mer om detta i min tråd "Apples värsta designmiss"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...