Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

varför blir görs mina RAW-foton om till JPG?


Nova777

Rekommendera Poster

När jag ska flytta över foton jag fotat i RAW-format till Finder eller photoshop så görs dom automatiskt om till JPG, är det någon som vet varför och vad jag kan göra för att förhindra detta? Jag har senaste varitionen av Photoshop så det har inget med det att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att när du flyttar RAW-foton till Photoshop så blir de JPEG? Men det är väl naturligt eftersom Photoshop har en inbyggd råformatsomvandlare, alltså omvandlar RAW till en bild man kan titta på. RAW-bilder i sig går ju inte att använda direkt, för de är ju ett negativ men inte själva den färdiga bilden framkallad och klar. Det är därför som Photoshop innehåller en råformatsomvandlare, som öppnar RAW och gör om den till en färdig bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur jag öppnar dom eller flyttar dom, om jag drar dom över till Finder eller Photoshop så blir dom JPG, och om jag öppnar dom genom File<open i Photoshop så blir det en JPG bild. Jag har just köpt en ny dator, hade en annan Mac förut och det var inga problem att öppna en RAW bild i photoshop då. Bilderna ska inte göras om till JPG för självklart ska du kunna redigera en RAW bild i photoshop. Det är skitkonstigt att det blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget svar på din fråga men så här fungerar det angående mina RAW-bildfiler.

Om jag hämtar bildfiler från kamera eller hårddisk till (i mitt fall) Lightroom.

Så dyker bildfilerna upp som RAW, i mitt fall NEF.

Från lightroom kan bildfilerna exporteras olika Format, Färgskala, Bit-djup och upplösning.

salakalle hälsar gott. :crossfingers:

post-35780-1235485987.png

post-35780-1235486021_thumb.png

post-35780-1235486036.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag drar dom över till Finder eller Photoshop så blir dom JPG,

Från var då någonstans?

Och hur i hela friden blir de plötsligt jpeg bara för att du drar en fil till ett Finder-fönster? Det måste vara något du utelämnar som är själva nyckeln till dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från var då någonstans?

Och hur i hela friden blir de plötsligt jpeg bara för att du drar en fil till ett Finder-fönster? Det måste vara något du utelämnar som är själva nyckeln till dina problem.

 

 

jag drar över dom från I-photo, och nej det är inget annat jag utelämnar, det är precis så. Jag fotar bara i RAW format, och när jag lägger över bilder från I-photo till finder eller skrivbordet så blir dom jpeg helt automatiskt. Jag hittade en inställning i I-photo som gör att jag kan öppna dom som RAW i photoshop i alla fall men det går fortarande inte att få över en RAW bild från I-photo till finder. Det blir bara jpeg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från var då någonstans?

Och hur i hela friden blir de plötsligt jpeg bara för att du drar en fil till ett Finder-fönster? Det måste vara något du utelämnar som är själva nyckeln till dina problem.

 

 

jag drar över dom från I-photo, och nej det är inget annat jag utelämnar, det är precis så. Jag fotar bara i RAW format, och när jag lägger över bilder från I-photo till finder eller skrivbordet så blir dom jpeg helt automatiskt. Jag hittade en inställning i I-photo som gör att jag kan öppna dom som RAW i photoshop i alla fall men det går fortarande inte att få över en RAW bild från I-photo till finder. Det blir bara jpeg...

 

Kolla under Inställningar > Avancerat > Använd RAW-format.... i iPhoto´s inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Muller

Om jag drar en bild från iPhoto till Photoshop så konverterar den bilden till JPG. Om jag däremot högerklickar på bilden i iPhoto, tar "Visa original" i Finder och dubbeklickar på filen där öppnas den korrekt i RAW i Photoshop.

Testat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Muller
Om jag drar en bild från iPhoto till Photoshop så konverterar den bilden till JPG. Om jag däremot högerklickar på bilden i iPhoto, tar "Visa original" i Finder och dubbeklickar på filen där öppnas den korrekt i RAW i Photoshop.

Testat det?

 

Och när du tar Visa originalfil kommer du också till RAW-filen i Finder. Den är ju inbäddad i iPhotos databas om jag hajat rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Anna !! när jag tog visa orginal så kom dom upp som RAW i finder... Tack för hjälpen!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mikromidas

Om du vil la originalene ligge i fred, kan du eksportere bildene direkte fra iPhoto med shift+eple+E. Der kan du velge original (RAW, NEF) eller JPEG i ulike kvaliteter, om du vil.

 

Hvorfor bildene blir konvertert til JPEG når man drar dem fra iPhoto til Finder, det vet jeg ikke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Muller
Tack Anna !! när jag tog visa orginal så kom dom upp som RAW i finder... Tack för hjälpen!!!!

 

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har precis samma problem!

Men jag förstår inte riktigt botemedlet... när jag högerklickar på bilden i iPhoto är "Visa original" gråmarkerat och går alltså inte att klicka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem!

Men jag förstår inte riktigt botemedlet... när jag högerklickar på bilden i iPhoto är "Visa original" gråmarkerat och går alltså inte att klicka på.

 

Det kan vara så i vissa visningslägen. Forsök exportera bilden till Finder för vidare behandling. Det finns ett menyval och en snarväg, -shift-E. Då är du säker på att din original inte forstörs.

 

Du kan även välja att redigera bilden i externt program, valet ska finnas när du högerklickar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...