Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HV 71


jimolp

Rekommendera Poster

:D

 

Idag var jag inne i Jönköping och kollade på HV 71s segertåg. Härlig stämmning!

 

Diskutera om SM guldet här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade hockey i tonåren. Sedan dess har jag intresserat mig för vad det är som gör att ett lag vinner de viktiga matcherna. Det är lite för banalt att säga att det vinnande laget var bättre, det är inte heller hela sanningen. Årets vinnare HV är framförallt riktigt bra på att försvara sig, det kan inte bara vara jag som sett att motståndarna sällan kommer i de riktigt heta lägena. HVs motståndare, både Frölunda och Färjestad hade också uppenbara problem att få flyt i spelet över offensiv blå. HV hade vid nästan alla anfall mot egen zon 4-5 man som bröt av passningsvägar.

HV spelar lite som det tjeckiska landslaget, igelkottförsvar och giftiga kontringar, det fungerar. Detta spelsätt har fått mycket kritik, belackarna tycker inte att det gynnar hockeyn. Men i HVs tappning är det väl genomfört. HV slår sällan heller icingpuckar, de försöker vara konstruktiva så fort de vinner pucken. Iscensättningen av anfallen är blixtsnabba.

 

Jag påstår att HV inte har de absolut spelskickligaste individerna, men HV har en helhet som fungerar. Stjärnor är kul att se, men gör inte hela skillnaden. I Hockey kan ett lag med färre stjärnor vinna över ett favorittippat lag genom att använda sitt manskap på ett förståndigt sätt. Möjligen hade inte HV vunnit guldet utan Livs målvaktsspel, utespelarna kan spela som de gör för att de litar på sin målvakt.

 

Notera också hur HV spelar framför de båda målen. Framför Liv försöker spelarna till varje pris hålla motståndarna utanför en stor box, vid motståndarmålet råder det omvända, 1 ofta 2 HV-spelare är ständigt inne i motståndarboxen för att styra skott, ta returer, skymma målvakt och dra på sig markeringar så att medspelarna får mycket fri is att spela och måtta skott på utanför boxen.

 

HV vann guld för att de var lite smartare i några detaljer, de stora stjärnorna saknas inte då. Självklart ska vi inte heller glömma att alla HVs spelare i genomsnitt säkert tog minst 2-3 skär mer än motståndarna i varje byte, inte för att de var mer vältränade än motståndarna utan för att de var hungrigare och mer dedikerade.

 

Grattis Jönköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...