Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smärtsamma klamydia test


Juventino

Rekommendera Poster

HIV är väldigt svårt för en kille att få om han är hetro ;)

 

Här har vi fallit för gamla fördomar, hör jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast man kan inte lita på nån, hur mycket man än vill att det ska vara så. Jag skulle aldrig lita på nån så mycket att jag riskerade liv och hälsa på det viset.

 

 

Finns ju test för att kolla om man har HIV/AIDS.

 

 

Hade inte HIV/AIDS funnits hade jag kunnat ta risken, men inte nu.

 

Fast det är ju inte därför jag inte ligger med nån, utan det är av brist på intresse.

 

Brist på intresse? Förlåt om jag går in på nåt personligt nu. Men du är allstå inte intresserad av att ha sex? Inte ens testa hur det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj

 

Såhär ligger det till (från en som vet mkt om HIV/Aids)

 

HIV smittar främst via oskyddat sex!

 

Störst risk är oskyddade anala samlag. Av två orsaker:

 

*Det är mycket blodkärl i anus och ytliga sådana dessutom. Dessa spricker relativt lätt vid anal penetration

 

*Tarmen är gjord för att ta upp ämnen, så även HIV virus. Risken ökar om du har oskyddat samlag och dessutom får sperma i analen.

 

Här spelar det alltså ingen roll om du är bi, hetero eller gay. Risken är lika stor iaf. Risken är STÖRRE för den som tar emot än för den som ger

 

Så det är rent bullshit att du som heterosexuell man är mindre utsatt. HIV smittar även via vaginalt sex. OBSERVERA att detta är den vanligaste smittvägen idag. Fler heterosexuella än homosexuella smittas. Främst för att det finns mångadubbelt fler heterosexuella och att många av de tenderar att tänka som Jarting ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade mig för HIV en gång.

Tanten sa att folk i Stockholms områdena är de enda som borde oroa sig ^^

 

Man ska inte gå runt och oroa sig. Då mår man dåligt.

 

Däremot ska man vara väldigt medveten om att det existerar. Har du skyddat sex och använder kådisen så som den skall användas finns det ingen anledning att gå runt och vara orolig.

 

Slutar man använda skydd för att man ska ingå nåt seriöst med nån så testar man sig innan. Sen hoppas du att personen du är seriös med också är det inte fular sig.

 

 

 

Man kan aldrig skydda sig 100% mot något. Men man kan heller inte gå igenom livet och vara rädd för allt heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är rent bullshit att du som heterosexuell man är mindre utsatt. HIV smittar även via vaginalt sex. OBSERVERA att detta är den vanligaste smittvägen idag. Fler heterosexuella än homosexuella smittas. Främst för att det finns mångadubbelt fler heterosexuella och att många av de tenderar att tänka som Jarting ovan

 

Så här ser smittrisken ut!

"Risken per samlag med en hivsmittad beräknas till 0,1 % - 0,3 % för den som blir påsatt vid ett analt samlag och 0,03 % för den som sätter på, 0,08 % - 0,2 % för kvinnan och 0,03 % - 0,09 % för mannen vid ett vaginalt samlag, 0,9 % vid sprutdelning och 0,3 % vid stick- och skärskador inom sjukvården. Risken vid oskyddat munsex förefaller lägre än vid vaginala samlag."

Så vem har minst risk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade mig för HIV en gång.

Tanten sa att folk i Stockholms områdena är de enda som borde oroa sig ^^

 

 

 

Haha whoco5.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte gå runt och oroa sig. Då mår man dåligt.

 

Precis.

Jag tror inte den tanten vet vad hon snackade om heller ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo rent statiskt ja. Men jag missuppfattade dig nog :)

 

 

Min poäng var att många främst heterosexuella fortfarande tror att hiv bara är nåt som drabbar negrer i afrika eller bögar. Det är DET tankesättet som är det farliga.

 

Bland mina vänner så har jag ett par homosexuella (5par) samtliga av dessa har testat sig för HIV flera gånger och varje gång innan de inlett nåt seriöst med en partner.

 

Av de heterosexuella paren som jag umgås med så har 2 av 12 gjort samma sak.. för "hiv drabbar ju ändå bara bögar, och det finns ju inte i Sverige heller"

 

Det här beteendet är det farliga

 

 

Men annars så är som sagt HIV inget lättsmittat virus som typ klamydia är. Men å andra sidan blir du inte av med det om du väl har oturen att få det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna stämmer säkert utifrån de premisser som är givna, men jag gissar att ganska många fall fortfarande är oupptäckta, plus att många som utsatt andra för smittorisk har varit under behandling med bromsmediciner, och det är välkänt att dessa kraftigt reducerar antalet viruspartiklar i omlopp, och därmed minskar självklart också smittorisken.

 

Siffrorna ovan är garanterat ett medelvärde, så den är kanske ännu lägre när den smittade parten behandlas med bromsmedicin, medan den är enormt mycket större för den obehandlade. Lägg till individuella variationer hos båda parter och mottaglighet hos den som utsätts för smitta, och de där siffrorna är inte lika intressanta längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är skrämmande att läsa att flera här har testat sig flera gånger trots sin ringa ålder... Använder ni inte kondom nu för tiden? (Hehe, nu lät jag gammal trots att jag bara är 19... :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser denna tråd är det skönt att ha kommit upp i den fantastiska åldern av 41 och upptäckt att det där med sex är nåt man gör på lördagskvällen med sin kära hustru sen 15 år. Om det inte är nåt bra på teve förstås...

Skulle nog byta ett års sexkonsumtion mot en riktigt bra skruvdragare från Makita eller en snöslunga om jag fick. :rolleyes:

 

Det här förstod man ju inte för 10 år sen och ansåg att den äldre kollegans beskrivning av sex som "varmt, svettigt och kladdigt överskattat" var ganska konstigt. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som testat sig för klamydia där dem tar prov från urinröret med typ en bomullstuss? Jag gjorde det för ett par timmar sen och hade liksom inga symtom utan ville bara kolla.

 

Jag frågade om det inte gick bra med ett urintest, nej sade dem. Det här är säkraste sättet.

Så gjorde det ont som in i HE*%€"E!!

 

Problemet är att nu efteråt så gjorde det små ont, jag kände liksom att snorren inte var okej. Och pissade första gången för ca 2-3 timmar sedan, det var smärtsamt och det kom blod...

 

Är detta normalt :S

 

 

haha. Hänt samma för mig. Helt normalt. Men fyfan vad ont det där gör :o

Senast jag kollade för säkerhetens skull så använde de inte bomullstuss ^^

Fick du också ont i snorren, Maawlin?

 

 

Testar mig för lite allt möjligt vid blodgivande några gånger om året, än så länge har det varit smärtfritt och negativt.

 

Lite siffror om smittorisk av HIV. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hiv#Smittorisk Mycket orolig grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade på ungdomsmottagningen om jag fick testa mig mot HIV och där frågade dem om någon av mina partners var drogmissbrukare, svaret blev nej så jag fick heller inte göra testet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade på ungdomsmottagningen om jag fick testa mig mot HIV och där frågade dem om någon av mina partners var drogmissbrukare, svaret blev nej så jag fick heller inte göra testet...

 

Då ska du gå dit igen och säga att du har rätt att bli testad. Det var ett program om detta på P1 för några veckor sen. Kanske var det Kaliber? Där berättade de om vad för regler som gäller. Du har rätt att bli testad, kostnadsfritt och du kan vara anonym (men är testet positivt måste du identifiera dig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade på ungdomsmottagningen om jag fick testa mig mot HIV och där frågade dem om någon av mina partners var drogmissbrukare, svaret blev nej så jag fick heller inte göra testet...

 

Tanten där jag var sa också nej, men jag sa bara emot att jag ville ^^ Inte mycket de kan säga nej om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du gå dit igen och säga att du har rätt att bli testad. Det var ett program om detta på P1 för några veckor sen. Kanske var det Kaliber? Där berättade de om vad för regler som gäller. Du har rätt att bli testad, kostnadsfritt och du kan vara anonym (men är testet positivt måste du identifiera dig).

 

Tanten där jag var sa också nej, men jag sa bara emot att jag ville ^^ Inte mycket de kan säga nej om.

 

Ahh tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan du få någon sjukdom som kräver att du knaprar penicillin (typ halsfluss) så slipper du ta klamydiatest eftersom penicillinet botar det :P (lite jobbigt dock om du har mycket oskyddad sex så jag föreslår att du använder kondom efersom det skyddar mot allt inklusive oönskad graviditet)

 

(dock kvarstår risken för att man fortfarande har andra könssjukdomar, detta gäller enbart klamydia)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...