Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

gemensamt filformat för OSX och WINXP


cquenced

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett externt kabinett till en hårddisk och funderar på vilket format den ska formateras i för att den ska gå att använda både under osx och winxp.

Den har både USB1/2 och 2st firewire. Kan man koppla en dator till varje buss och dela på den simultant?

 

Fick i samma leverans en usb-seriell adapter som enligt tillverkaren och återförsäljaren INTE ska fungera med Mac men Tji! Detta går att läsa under syinfo:

 

USB FAST SERIAL ADAPTER:

 

Tillverkarnamn: FTDI

Produkt-ID: 24577 ($6001)

Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek

Serienummer: FTBAJUZ7

Busström (mA): 500

 

Samma sak har hänt mig med en blåtandsadapter.

Kul med kompatibilitet

 

Mats

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu formaterat den i NTFS och den dyker upp som den ska i macen men jag kan inte ändra/kopiera till den. En annan sak jag upptäckt tidigare är att samma sak händer en ftpserver jag har konto på. På min pc funkar det som innan. Har jag inte fullständiga privilegier? Det kontot jag använder på macen är ett adminkonto så jag borde ha rätt att göra det.

 

iBook 933 10.3.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu formaterat den i NTFS och den dyker upp som den ska i macen men jag kan inte ändra/kopiera till den.

 

iBook 933 10.3.3

 

Jag tror att det är rätt format

det andra filformatet är för UNIX om jag inte minns fel

och då blir det fel åt båda hållen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste använda FAT eller FAT32 på en extern disk. NTFS funkar, men bara för läsning, det går ej att skriva till en NTFS-disk som används i Os X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att formatera i xp men det klarar bara av ntfs. Den "Dos" som finns på xp-skivan ska klara av fat32 men efter två försök lyckades jag ändå inte. Med Apples skivverktyg tog jag valet ms-dos och då funkade det.

 

Än en gång har det visat sig att det krävs en mac för att få en pc att fungera.

 

Så: Flyttbar disk ska formateras som en ms-dosdisk i en mac. Då fungerar det.

 

Frågan är vad som är negativt för macen att arbeta mot en Fat32 istället för macos extended. Hastighet? Säkerhet? Om inget kan man väl ena sig om ett format som är bra till allt?

 

Tackar alla för hjälpen.

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar hur du ska få den att bli FAT32 via windows så formatera den via Macen till DOS (har för mig att det heter så)

 

Från Mac hjälp från ett eng. os.

1. Open Disk Utility, located in Applications/Utilities, and select the disk you want to format.

2. Click Erase and choose MS-DOS File System from the Volume Format pop-up menu.

3. Type a name for the disk.

4. Click Erase, then click Erase again

 

Från Windows XP hjälp från ett eng. os.

To format a basic volume

1. Open Computer Management (Local).

2. Right-click the partition, logical drive, or basic volume you want to format (or reformat), and then click Format.

3. Select the options you want, and then click OK.

 

Notes

* To open Computer Management, click Start, and then click Control Panel. Double-click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.

* In the console tree, click Disk Management.

 

Where?

Computer Management (Local)

Storage

Disk Management

 

* You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings may also prevent you from completing this procedure.

* You cannot format the system or boot partition.

* Compression is supported only on NTFS volumes.

* Quick format removes files from the disk but does not scan the disk for bad sectors. Use this option only if this disk has been previously formatted and you are sure the disk is not damaged.

 

Mer info hittar du om du:

1. Söker på DOS i OS X hjälp

2- Söker på FAT32 i Windows XP hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att formatera i xp men det klarar bara av ntfs.

WinXP kan bara formattera partitioner med FAT32 om dom är max 32GB stora. Därför får man bara upp alternativet NTFS när man vill formattera vissa partitioner i XP. Den kan dock läsa större FAT32-partitioner än 32GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp är bra smart! Tänk om det vore så att det kunde hantera Fat32 istället för att göra det litegrand. Inte formatera större än 32Gb! Varför? tydligen går det ju.

 

Fy fan vad microsoft stinker och har kassa produkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissa varför jag har bytt till en iBook :P

 

Följande är saxat direkt från källan:

Although Windows 2000 and Windows XP Professional can mount FAT32 volumes of any size, Windows 2000 and Windows XP Professional can format FAT32 volumes up to 32 GB only. Use NTFS to format larger volumes. For more information about the benefits of formatting Windows XP Professional volumes by using NTFS, see "Advantages of Using NTFS" earlier in this chapter.

Dock verkar dom glömma (eller ignorera) att genom att formattera en partition i NTFS så är nyttan ganska liten utanför M$ värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Längesedan någon skrev här, men jag fick upp den här sidan när jag googlade på filformat. En kollega på jobbet förklarade "inkompabiliteten" med NTFS på mac med att NTFS inte är ett öppet filformat som FAT32. Det är troligen därför som man med Mac inte kan skriva på de volymerna. Jag har haft samma problem som ni med att jag inte kunde formatera min externa hårddisk med FAT32 på annat än min Mac :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Microsoft är hemliga med information om filsystemet NTFS. Man kan fixa stöd för skrivning till NTFS i Linux, säkert går det till OS X också, men inte att få det stabilt ännu.

 

Man kan inte formatera stora diskar i FAT32 i Windows XP därför att FAT32 är betydligt sämre än NTFS, på stora diskar uppkommer problem oftare. NTFS är ett mycket bättre filsystem än FAT32 helt enkelt, dock inte lika kompatibelt med andra plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar att windows inte kan hatnera fat32-partitioner "of any size", min 250 GB Lacie-disk klarade inte Home Edition av...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som är negativt för macen att arbeta mot en Fat32 istället för macos extended.

51163[/snapback]

Du kan inte behålla macfilernas "Type" och "Creator" om inte disken är "Mac OS Standard" eller "Mac OS Extended".

Du kan inte heller spara filer med resursdel om inte disken är "Mac OS Standard" eller "Mac OS Extended".

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=55381

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25316

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_fork

http://developer.apple.com/documentation/m...Toolbox-11.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana enkla saker som filnamn/filstorlek kan också krångla med FAT32 jämfört med Mac OS extended.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen också krångel med behörigheter/rättigheter, då FAT32 inte har stöd för sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att Fat 32 är ett gammalt filsystem och klarar inte av filer större än 4 gb. så säg hej då till dina dvd avbilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är avsedda till att vara stationära och till endast en dator.

Använd internet, CD/DVD, flash-minnen eller en USB/firewire-kabel för överföring av data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har både USB1/2 och 2st firewire. Kan man koppla en dator till varje buss och dela på den simultant?

50448[/snapback]

 

nix, funkar inte.

Lägg in MacDrive på PCn och formatera disken som Mac OS Extended så slipper du alla FAT:s begränsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är avsedda till att vara stationära och till endast en dator.

Använd internet, CD/DVD, flash-minnen eller en USB/firewire-kabel för överföring av data.

377455[/snapback]

 

Nja, inte alltid...Ibland ska jag leverera stora QT-videofiler (10-50 GB) till t.ex. en animatör som kör PC (jo, det finns såna). Hur lösa detta? FAT32 går ju bort - klarar inte så stora filer. Jo, animatören får komma med sin FW eller USB (pc-nissarna gillar USB) externa disk med NTF...vad det nu heter-filsystem - dom kör ju XP. Jag tankar över filerna till en pc här på jobbet (många såna) via vårt nätverk (tar en fika under tiden) - pluggar in kundens disk i pc;n och för över filerna.

 

Inom videobranchen är logistik med stora externa hårddiskar vardagsmat. En liten hostedpower FW 100 MB 7200 rpm i innerfickan är ett måste :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Hårddiskar är avsedda till att vara stationära och till endast en dator.

Använd internet, CD/DVD, flash-minnen eller en USB/firewire-kabel för överföring av data.

377455[/snapback]

 

Problematiken här är ju inte vilken media som lagrar informationen, problemet är ju filsystemen för medierna. Du får ju exakt samma problem om du överför data mellan diskar av icke kompatibla filsystem, oavsett om du gör det via externa diskar, interna diskar, kablar eller flashminnen.

Hårddiskar är förresten inte alls avsedda att vara stationära, tvärtom finns många "pocket-sized"-modeller, byggda att flyttas omkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
WinXP kan bara formattera partitioner med FAT32 om dom är max 32GB stora. Därför får man bara upp alternativet NTFS när man vill formattera vissa partitioner i XP. Den kan dock läsa större FAT32-partitioner än 32GB.

51585[/snapback]

 

Om man använder programmet Partition Magic till Windows, kan man få fram större partitioner i FAT32 än 32 Gb. Programmet är en motsvarighet till Disc Warrior för Mac, men fungerar enbart i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man använder programmet Partition Magic till Windows, kan man få fram större partitioner i FAT32 än 32 Gb. Programmet är en motsvarighet till Disc Warrior för Mac, men fungerar enbart i Windows.

378812[/snapback]

 

Det har jag använt när jag skulle byta från ntfs till fat32 när jag fick min mac. Det gick inte att formatera om hela disken (250GB) utan fick göra två partitioner som jag formaterade och sen la jag ihop partitionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Just nu har jag bara Linux / Windows, men jag antar att man i vissa avseenden kan byta Linux mot Mac i just detta exempel. EXT3 fungerar felfritt i windows med http://fs-driver.org/. Jag vet faktiskt inte om Mac stödjer EXT3, där få någon annan vara experten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...