Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVD brännare funkar ej


mactype

Rekommendera Poster

VARFÖR? Det kommer naturligtvis upp en skylt som talar om:

”The drive reported an error:

Sense key = HARDWARE ERROR

Sense code = 0 x 09, 0 x 1

TRACKING SERVO FAILURE

 

Jag fattar inte ett jota.... är det ngn som gör? Kan man mjukvaruvägen komma åt detta, med t ex Tech Tool, eller måste jag byta DVD brännaren? Datorn är en iMac G5 iSight, 20 tum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min översättning till svenska blir tyvärr "Jag är slut, avliva mig och köp en ny" :(

(En bekant till mig råkade ut för ungefär samma sak och valde en extern USB-brännare för halva priset jmft med en ny original)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ett annat fabrikat av skivor.

 

"TRACKING SERVO FAILURE"

Betyder antingen att skivorna inte har hålet i mitten helt centrerat eller att brännaren lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack f svar. ”en extern USB-brännare”, ja, det är en tanke, men av vilket fabrikat? Och kan DVD skivor av olika fabrikat ha ngn betydelse — jag har kört mest med skivor fr FUJifilm och några få från andra fabrikat.

 

Men kan man komma åt detta mjukvaruvägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du kan åstadkomma med mjukvara är att konstatera att hårdvaran är kass :)

Vad gäller brännare får du en schyst sådan för en trehundring, ett chassi till brännaren.. vet ej, det var länge sedan jag handlade ett. Finns såklart färdiga lösningar med men då är det andra pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kan DVD skivor av olika fabrikat ha ngn betydelse — jag har kört mest med skivor fr FUJifilm och några få från andra fabrikat.

 

Men kan man komma åt detta mjukvaruvägen?

Ja, fabrikatet har stor betydelse. Och då menas vem som tillverkat skivorna åt (i detta fallet) Fuji.

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

 

Nej, ett trasigt servo kan inte fixas i mjukvara.

 

-Hur många hårdvaruingenjörer behövs det för att byta en glödlampa?

-Ingen, "de får fixa det i mjukvaran".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen fanns(?) i England!

 

Via en lista i England fick jag veta detta: ”Have you changed the make or type of blank disks you are using?

If so, try burning at a slower speed. Burn speed can especially be a problem with dual-layer blanks.

 

If you were using a stand alone burning program such as Toast, make sure that you have buffer underrun

prevention turned on.”

 

När jag skriver detta, bränner jag just nu min andra DVD! Och det verkar som om det funkar....! Allt som behövdes var ett ett litet klick i rätt ruta, helt enl. anv. här ovan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen fanns(?) i England!

 

Via en lista i England fick jag veta detta: ”Have you changed the make or type of blank disks you are using?

If so, try burning at a slower speed. Burn speed can especially be a problem with dual-layer blanks.

 

If you were using a stand alone burning program such as Toast, make sure that you have buffer underrun

prevention turned on.”

 

När jag skriver detta, bränner jag just nu min andra DVD! Och det verkar som om det funkar....! Allt som behövdes var ett ett litet klick i rätt ruta, helt enl. anv. här ovan!

Aha, då är det säkert så att skivorna inte har hålet centrerat. När du kör långsammare hinner servot med att följa spåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Aha! så fick jag också svar på detta felmeddelande. Har också fått det ibland och

ibland har jag ändå kunnat bränna färdigt skivan och den har funkat ibland inte.

 

Nu verkar dock min brännare ha gått hädan mer eller mindre. Blev nog lite överansträngd

i julas men jag skall testa den här inställningen också för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...