Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airportsymbol i menyraden


daboo

Rekommendera Poster

Jag bytte igår router från en D-Link dir-635 till en Airport Extreme och är så här lågnt apnöjd. Skrivaren är delad och två macbookar backupar via time machine till en extern hårddisk så det jag ville åstadkomma gick perfekt. Ett par saker stör mig dock:

 

Sen jag bytte så har nätverksymbolen uppe i menyraden fått en tid bredvid sig som anger hur känge jag varit ansluten till nätverket. Jag vill inte ha kvar den men hittar inte hur jag kan få bort den?

n_tverkstid.tiff

 

Mottagningen är sämre, eller? Ibland så är översta strecket inte ifyllt vilket väl betyder sämre kontakt med APE:n? Med d-linken hade jag alltid fullt i hela lägenheten men nu försvinner översta strecket i bland på två meters avstånd med fri sikt...? Spelar det någon roll? Kan man göra nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu löste jag tidsgrejen. Med en nya routern så kan den tydigen visa "tid ansluten" som den kallar det, men det var samma på två datorer trots att den ena var nystartad så att det rör sig nog mer om nån sorts uptime för nätverket kanske. Hur som helst så gick det å ta bort om man tryckte på airport-symbolen i menyraden och sedan förde musen över nätverket så att det kom fram en till meny, som inte fanns när jag använde d-linken.

 

Är fortfarande lite fundersam över mottagningen, men det verkar tuffa på.

 

Hur gör man för att mäta hur snabbt det går? Eller hur bra mottagning man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda Airport-verktyget. för att kolla hur snabbt det går och vilka som är anslutna..

Välj "Manuell inställning"- Avancerat- Loggar och statistik- Trådlösa klienter.

 

ps. Airportverktyget hittar du i Program/Verktygsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...