Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förhandsbilder på Skånetrafikens iPhone-applikation


soasta

Rekommendera Poster

Vågar man smyga in och fråga hur det går med Västtrafiks app? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så var väntan över!

 

Företagsnamnet blev dock fel. Vi uppfattade aldrig att det företagsnamn man skriver in vid uppladdningen av sin första app blir bindande även för alla kommande appar! Aja, man lär sig något nytt varje dag :)

 

Hoppas att ni finner den så användbar som ni hade hoppats på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte knappa in resmål i telefonen? Ganska värdelöst isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ofattbart att SL i sthlm öht inte har intresse av ngt liknande, istället får vi 3epartsapps som bara kopplar upp mot sl.se.

 

 

Visst kan du kolla Pendeltågens och Tunnellbanetågens avgångar i din iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte knappa in resmål i telefonen? Ganska värdelöst isf.
Jodå, du trycker på från eller till och så skriver du, tyckte själv det var konstigt först men det går! =)

 

Äntligen säger jag bara! Helt underbart! Tack tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockren app, har väntat länge på nåt liknande. Har kört den länge i min gamla SE men längtat efter att få flytta över till iPhone.

 

Tack :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEN HAR KOMMIT! :skondans:

 

Den fungerar riktigt bra! :yeahbaby:

 

Den får följande betyg (av 5 möjliga): :yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, du trycker på från eller till och så skriver du, tyckte själv det var konstigt först men det går! =)

 

Äntligen säger jag bara! Helt underbart! Tack tack

 

 

Hmm får väl prova det sen. Det framgick inte ngnstans att det är så man ska göra. Ni kanske borde lägga till en liten hjälp också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag partisk, men jag måste säga att den är en besvikelse. Den är användarovänlig, bryter mot iPhone HIG, och har massor av uppenbara slarvfel. Nu ska man ju inte skriva utan att kunna backa upp, så lite exempel:

 

Användarovänlig:

  • Sparar inte senaste sökta resan, eller någon info för den delen? Vilket är förödande för an app som kräver att man skriver så mycket.
  • Att kunna skapa sitt konto, och administrera det från appen vore ju bra. Men näst bäst vore ju om appen i alla fall hade länkar till webbsidorna där man kan göra det.
  • Gränssnittet är plottrigt, exempelvis är det svårt att träffa informationspilen för att välja "Från" och "Till".

 

Bryter mot iPhone Human Interface Guidelines:

  • Kapitel 4. Om datanät krävs för att använda appen, skall detta tydligt framgå när datanät saknas.
  • Kapitel 3. Områden som skall tryckas på skall vara minst 44x44px.
  • Kapitel 6. "Backa" knappen ska ha föregående sidas titel, och visas uppe till vänster.

 

Slarvfel:

  • Varför inte kontrollera om hela programmets namn kan visas på telefonen, så man slipper "Skåne...fiken"?
  • Alla sidor ser ut som grupperade listvyer, men endast ett fåtal beter sig som sådana. Tyder på mycket Interface Builder, och lite förståelse av Cocoa Touch.
  • Varför visa inloggningssidan, när den ändå ska hoppas över? Sådant gör man klart i applicationDidFinishLaunching:.

 

Dessvärre är listorna längre... i kväll är det jag som putsar upp Resa i Skåne och publicerar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Peylow!

 

Kul att du kommer med en så utförlig beskrivning av dina åsikter kring programmet!

 

Jag håller med dig om problematiken i flera av punkterna. Skånetrafiken har velat att vi grafiskt skulle efterlikna deras Java-applikation till 100%, vilket har gjort att vi tvingats till en del lösningar som jag är medveten om inte är särskilt väl anpassade till iPhone. Jobbar man åt någon annan får man inte alltid göra som man själv vill..

 

Negativt kritik är dock alltid den viktigaste eftersom det kan ge möjligheter till ändringar, så tack för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag partisk, men jag måste säga att den är en besvikelse. Den är användarovänlig, bryter mot iPhone HIG, och har massor av uppenbara slarvfel. Nu ska man ju inte skriva utan att kunna backa upp, så lite exempel

 

Nu när jag har testat den lite längre och sett det du skrivit kan jag hålla med om mycket. Det finns helt klart en bättringspotential! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Peylow!

 

Kul att du kommer med en så utförlig beskrivning av dina åsikter kring programmet!

 

Jag håller med dig om problematiken i flera av punkterna. Skånetrafiken har velat att vi grafiskt skulle efterlikna deras Java-applikation till 100%, vilket har gjort att vi tvingats till en del lösningar som jag är medveten om inte är särskilt väl anpassade till iPhone. Jobbar man åt någon annan får man inte alltid göra som man själv vill..

 

Negativt kritik är dock alltid den viktigaste eftersom det kan ge möjligheter till ändringar, så tack för det :)

Positiv kritik är bra för egot, negativ kritik är bra för produkten.

 

Att många kunder vill "likna något annat" är ju inte helt okänt, och anledningen till att jag tackat nej till mer än hälften av alla iPhone-uppdrag, oftast är det helt enkelt rätt att vägra göra fel. De flesta kunder kommer att fatta vinken om man bara visar dem "det som de vill likna" bredvid någon liknande iPhone app, ljuset brukar gå upp fort. Den andra hälften är de som inte begriper sig på vad iPhone ens går ut på ännu, och dem har man oftast råd att strunta i, för de begriper sällan sig på rimlig prissättning heller.

 

I vilket fall så är en ny version av Resa i Skåne klar, den skrubbar publik HTML från Skånetrafikens hemsida. De kan ju inte gärna stänga ned webbsidan bara för att stoppa en tredjeparts applikation :). Det blev lite sent då jag också passade på att säkra upp appen mot de flesta rimliga formatteringsändringar, så att en ny CSS-fil inte får appen att dyka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall så är en ny version av Resa i Skåne klar

 

Du ska alltså lägga upp den på App Store? Hur lång tid tar det i sådana fall tills den når affären? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså lägga upp den på App Store? Hur lång tid tar det i sådana fall tills den når affären? :)

 

Har du några bilder på hur din version ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det senaste halvåret har väntetiden för min del varit i snitt fyra arbetsdagar för att Apple ska acceptera en ny app, eller uppdatering.

 

Har du några bilder på hur din version ser ut?

Jag bifogar några här, de föreställer:

  1. Startsidan som visar den sensate sökningen, och där man kan göra ny sökningen eller välja en från sina bokmärken.
  2. Listan av sökta hållplatser. Sökta hållplatser sparas så att du alltid slipper att skriva in namnet på en hållplats du redan har sökt på.
  3. Lista av träffar för din sökning. Självklart startat appen direkt till även denna om du stänger appen med denna uppe.
  4. Detaljerad färdbeskriving, inte mycket att säga om det :)

post-44129-1239881854_thumb.jpg

post-44129-1239881869_thumb.jpg

post-44129-1239881880_thumb.jpg

post-44129-1239881890_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddae nyss ner den men den är grymt buggig! Man kan exempelvis inte logga in eftersom hela den röda baren där nere inte finns. Dessutom är det två "Skånetrafiken"-loggor där uppe. :( Har testat att avinstallera och ladda ner igen men det är samma problem.

 

Någon som får liknande?

 

Edit.

 

Så här ser det ut:

 

img0004.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

Peylow: Hur går det med din app? Skånetrafikens egna är ju faktiskt rätt dålig.. Din var bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peylow: Hur går det med din app? Skånetrafikens egna är ju faktiskt rätt dålig.. Din var bättre!

Man tackar för beröm.

 

Och jag tackar för din påminnelse. App Store är ju lite berömt för sin totala avsaknad av information. Resa i Skåne v1.0.1 har visst varit godkänd sedan några dagar, men jag har inte fått något mail om det eftersom jag tidigare tagit bort den för nedladdning.

 

Men nu har jag uppdaterat dess status, så den bör sippra ut för nedladdning de närmaste timmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för beröm.

 

Och jag tackar för din påminnelse. App Store är ju lite berömt för sin totala avsaknad av information. Resa i Skåne v1.0.1 har visst varit godkänd sedan några dagar, men jag har inte fått något mail om det eftersom jag tidigare tagit bort den för nedladdning.

 

Men nu har jag uppdaterat dess status, så den bör sippra ut för nedladdning de närmaste timmarna.

Finns nu att ladda ner, tackar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 appar är alltid bättre än en :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 appar är alltid bättre än en :)

Så sant som det är sagt! Utan konkurrens stannar all utveckling.

 

Jag ser nu när den är uppe igen att snittbetyget har dykt från 4.8 till 2.8 efter att jag tog bort den från App Store förra gången. Iofs kanske rätt förståligt då den blev helt obrukbar eter att Skånetrafiken tog ned webbtjänsten med trafikdata. Men lite synd att Apple sparar på betygen som sätts medan en app inte är ute för nedladdning... jaja... allt kan man ju inte styra över, synd bara att man straffas ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...