Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte lägga filer till min HDD


Gullanjr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter med en MacBook. Jag köpte en Western Digital extern hårdisk på 400gig härom månaden och har lagt in lite allt möjligt. Nu när jag sätter den i min sambos dator som har Ubuntu och försöker lägga över lite mappar från datorn till hårddisken så få jag upp en trevlig ruta som "The destination is read-only".

 

När jag sätter hårddisken i min dator och kollar infon så står det längst ned vid behörigheter everyone Läsa och skriva.

 

Vad gör jag galet?

 

Känner mig lite puckad just nu, och en stor aning galen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt därför att hårddisken är formaterad i HFS+ formatet, Apples eget.

Vill du kunna utbyta filer mellan flera OS så bör du välja något annat, kanske FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör jag det?

Antingen i Windows och högerklicka på enheten och formatera, eller i Mac Skivverktyg och formatera. Du bör i så fall också kolla så att partionstabellen blir MBR. En Macformaterad HD kan vara t.ex GUID för att funka i timemachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att all data på disken försvinner när du formaterar!

Om du använder FAT32 kommer du dessutom inte kunna lagra filer större än 4GB, kan vara bra att känna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska okunnig på området, men jag funderar på om man kan partionera upp hårddisken med olika formateringar HFS+ på ena och FAT32 på ena?. Om det går är det dumt på något sätt att göra så, några risker eller så? Kan jag skapa partitioner(?) utan att förlora den info jag redan har på disken?

 

 

 

Tack för alla svar hittills. Min sambo tackar också, för nu sitter jag inte och småsvär i ett hörn längre.. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska okunnig på området, men jag funderar på om man kan partionera upp hårddisken med olika formateringar HFS+ på ena och FAT32 på ena?. Om det går är det dumt på något sätt att göra så, några risker eller så? Kan jag skapa partitioner(?) utan att förlora den info jag redan har på disken?

 

Två partitioner brukar vara den optimala lösningen. En FAT32 som alla kan läsa och skriva till för att byta/frakta filer och en partition för att spara sina mac-filer och backup osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ganska okunnig på området, men jag funderar på om man kan partionera upp hårddisken med olika formateringar HFS+ på ena och FAT32 på ena?. Om det går är det dumt på något sätt att göra så, några risker eller så? Kan jag skapa partitioner(?) utan att förlora den info jag redan har på disken?

 

 

 

Tack för alla svar hittills. Min sambo tackar också, för nu sitter jag inte och småsvär i ett hörn längre.. ;D

du kan normalt ha flera partitioner på en hårddisk. Hur man gör beror på vilket program du nyttjar.

Ja, all info på disken raderas vid formatering. Du kan träna på ett usb-minne. Håll alltid koll på att du jobbar mot rätt enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan normalt ha flera partitioner på en hårddisk. Hur man gör beror på vilket program du nyttjar.

Ja, all info på disken raderas vid formatering. Du kan träna på ett usb-minne. Håll alltid koll på att du jobbar mot rätt enhet.

 

 

Smart det där med USB-minnet, hade jag inte tanke på, skall bara hitta ett... har de lite utspridda..

 

Tänkte göra det i skivverktyg på min mac.

 

Om jag lägger till en volym, som jag läst mig till att det heter(?), på disken och väljer en annan formatering på den, tex FAT istället för HFS som det redan är, så kommer allt det jag har på disken raderas. Funkar de verkligen så? Eller har vi missförstått varandra?

 

Mitt mål är ju nu då att ha min hårdisk med två volymer/partitioner(?), den ena med HFS+ och den andra med FAT32.

 

En till fråga, då jag funderar ju på att göra så här med två volymer för att att kunna lägga in saker från andra datorer (windows/ubuntu etc) på hårddisken, men ha kvar det jag redan har på disken(har så mycket så jag kan inte formatera om hela plus vill kunna ha filer på över 4 gig), kan jag flytta saker mellan mina volymer då eller kan något få spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två partitioner brukar vara den optimala lösningen. En FAT32 som alla kan läsa och skriva till för att byta/frakta filer och en partition för att spara sina mac-filer och backup osv.

 

 

Missa visst ditt inlägg. Tack för svaret.

 

Men svara gärna på min fundering om radering vid skapande av ny partion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte så jag kan testa handgreppen. Men normalt får man radera den partition som finns för att få en tom disk. Sedan skapar du en med önskad storlek med hfs. På utrymmet som är kvar skapar du en med fat32.

Kolla även hjälp i skivverktyg.

Det finns program som kan krympa partitioner, men det är en risk. Detta sker ofta då du installerar linux på en windowsdisk. Då minskar man ntfs och ger fri plats för lite linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Löste detta nu genom att i Skivavbildning lägga till en partition med FAT. Gick väldigt smidigt. Har testat och lagt in från sambons dator och det fungerade finfint. Gjorde den ganska liten för att mest ha som mellandepå.

 

Drygt det här med alla olika system för saker, mappar och filer, känns ju tyvärr inte som det kommer att bli bättre heller.

 

Tack för all hjälp. Jättetack!

 

Skall även säga det att den hjälp man får genom att trycka på ? (i os) hjälpte till, bra texter till och från.

 

Men tack alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drygt det här med alla olika system för saker, mappar och filer, känns ju tyvärr inte som det kommer att bli bättre heller.

Joda, ZFS är ju på intåg i macvärlden, i vilken utsträckning det bli i 10.6 återstår dock att se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joda, ZFS är ju på intåg i macvärlden, i vilken utsträckning det bli i 10.6 återstår dock att se :)

ZFS gör det roligt att stanna i terminalen en stund extra. Jag har kört det på min filserver under solaris 10. Men frågan är om det löser problem med att prata med windowsburkar direkt med lösa diskar (SAMBA går dock bra). Men detta får bli en annan tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...