Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Mailserver port 25.


Timpa

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem jag fixat runder med de sista dagarna och kommer ej fram till någon lösning och är nu på desperat jakt efter någon med en lösning på problemet.

Först lite fakta:

ISP är Perspektiv Bredband i Lund 24/3 ingen portblockering då vi har företags tjänst från dom.

1st Xserver OSX Leopard

Alla tjänster är konfigurerade efter konstens alla regler. Kan köra telnet på port 25 internt till både denna servern och mot Win Servern.

1st Dell R300 Server Win2003 SBS

Alla tjänster är konfigurerade efter konstens alla regler. Kan köra telnet på port 25 internt till både denna server och mot Xservern.

Routern är en Zyxel USG 100 som är konfigurerad efter konstens alla regler.

 

Trotts detta får jag ingen trafik överhuvudtaget igen på port 25. Konfig filen har varit och vänt hos syxel pro support och kan inte se några som helst fel i konfigurationen på routern. Den blev skickad till Zyxel ytterligare en gång men blev vidare skickad till Taiwan denna gången istället, samma svar igen att den var helt rätt konfigurerad och inga blockeringar på port 25 och hänvisade mig till min ISP eller att kolla över konfigurationerna på servrarna.

 

Kolla loggarna på routern och det visar sig att routern loggar inte ens något försök att försöka ansluta på port 25 utifrån och då kände jag att det måste vara så att där är en port block på port 25 från ISP´n men för säkerhets skull tog jag in en

extern IT tekniker som gick igenom alla inställningarna på servrarna och konstatera att allt var som det skulle och att all trafik fungerar fint till samtliga portar förutom port 25, men att port 25 fungerar utan problem internt.

 

Ringde min ISP och fick svaret att inga portar är stängda över huvud taget. blev lite upprörd nu och bad dom kolla efter en extra gång efter att jag förklarat vad jag har gjort så lång för att få detta att fungera. ISP´n som vanligt ställer upp och ger mig en helt ny konfiguration, nya fasta ip adresser osv.

Ja du gissa rätt.. det funkar fortfarande ändån inte.. Jag sliter snart av mig håret... Någon snälla hjälp! vet inte vad jag ska göra längre?

/ Timpos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer mejlen in till dig fast du kan inte skicka?

Ändra isf. port på utgående server till 587.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer mejlen in till dig fast du kan inte skicka?

Ändra isf. port på utgående server till 587.

 

Tack för ditt svar!

Precis, jag kan inte skicka.

har nu ändrat Win server till att köra SMTP över port 26 på båden inbound och outbound och nu fungerar det att köra telnet mot den och får fin fint svar från servern även utanför det interna nätet. (Är det någon fördel med att köra på port 587 istället för 26?)

Gick där efter över till Mac server och försökte göra lika dant men kört lite fast. Saken är den att jag är inte helt hej på Terminalen och googlat runder nu för att ta reda på hur man skulle göra för att ändra porten och så här långt har jag kommit:

SquirrelMail konfigurationen säger som såhär nu.

 

SMTP Settings

-------------

4. SMTP Server : bravo.domännamn.com

5. SMTP Port : 26

6. POP before SMTP : false

7. SMTP Authentication : cram-md5

8. Secure SMTP (TLS) : true

9. Header encryption key :

 

Sen försöker jag ändra i /etc/postfix/master.cf men får permission denied hela tiden, lika dant är det på main.cf

(Har testat via root också)

Några förslag?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att innan ändringen till port 26 på win servern kunde jag skicka från en klient/iPhone som är ansluten till exchange servern till vilken adress som helst och det kom fram som det skulle men man kunde inte svara på det.. nu kommer inte ens mailet fram till mottagaren som man skickar till?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du programmet Mail för din epost?

Har du testat att ändra utgående server till 587? Det är mycket enkelt att göra det i Mail-inställningarna.

 

Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt hajar allt du skriver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du programmet Mail för din epost?

Har du testat att ändra utgående server till 587? Det är mycket enkelt att göra det i Mail-inställningarna.

 

Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt hajar allt du skriver...

 

Ja det finns ju en anledning till att jag inte är skribent på någon tidning.. ;)

 

Vet tyvärr inte hur eller vad jag ska förklara annorlunda för att förtydlga saker och ting..

 

Var i OSX Leopard ändrar jag enkelt utgående server till att använda port 587?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail-->Preferences-->fliken Kontoinformation-->scrollista Server, utgående post: (SMTP)-->Redigera serverlista-->Använd anppassad: 587

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail-->Preferences-->fliken Kontoinformation-->scrollista Server, utgående post: (SMTP)-->Redigera serverlista-->Använd anppassad: 587

 

Förlåt, jag som är lite otydlig.. (igen :))

Hur ändrar man det i OSX Leopard Server var ju frågan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har googlat runder och försökt hitta något svar på detta..

Enda jag kan hitta är folk som säger man ska ändra det i master.cf men stöter på lite problem då jag försöker komma åt den..

Försöker jag ändra i /etc/postfix/master.cf men får permission denied hela tiden, lika dant är det på main.cf

(Har testat via root också)

Någon som vet vad jag gör fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...