Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläktbyte i 7300/166


swogg

Rekommendera Poster

Hej, undra om man kan byta fläkten till nån tystare i 7300/166? Vilket märke och var köperman dom. Inom pc-världen brukar papst vara bra, funkar dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att den bara har en fläkt som sitter i nätagget? Och isåfall så passar det med en vanlig fläkt som sitter i alla lite äldre pc burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kolla upp om det är en chassifläkt eller fläkten i nätaggregatet du vill byta. Är det fläkten i nätaggregatet som väsnas så tror jag att det är enklast att byta hela nätaggregatet. Kan också finnas andra små tips för att göra fläkten lite tystare.

 

Jag föreställer mig att om en såpass gammal mac låter för mycket så beror det på att fläkten har blivit för sliten eller att den går ojämnt. Äldre macar som inte kräver så mycket kylning brukar bara ge ifrån sig lite diskret surrande. Kan vara ett bra första steg att ta ut fläkten, rengöra den (viktigt att alla fläktblad blir rena - annars går fläkten ojämnt) och sen kolla att fläkten verkar rotera som den ska.

 

En Papst-fläkt som chassifläkt ska nog kunna gå att sätta in men troligen behöver du modifiera kabeln något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...