Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2 frågor om MiniDV-kamera Panasonic NV-GS230


mange92

Rekommendera Poster

Tjenare

 

Har fått ett par problem med min Panasonic NV-GS230

 

1. När jag fick några MiniDv kassetter av en kompis som han hade filmat, med en annan kamera, gick det inte att spela upp dom i min kamrera. Det stod att bandet hade fel format. Exakt vad menas med det? Finns det något sätt att spela upp dom ändå via kameran eller å något annat sätt?

 

2. Jag har försökt exportera video från iMmovie HD till kameran, via FireWire-kabeln. Allting är anslutet, kameran känns igen och den är inställd i REC-läget. När jag trycker på startknappen för överförning till kameran i iMovie så börjar kameran spela in men den spelar då in precis som vanligt, via linsen, och ingenting från filmen kommer med. Jag har läst att det ska gå att spela in på detta sättet med min modell, men ksnake har jag fel.

 

//Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare

 

Har fått ett par problem med min Panasonic NV-GS230

 

1. När jag fick några MiniDv kassetter av en kompis som han hade filmat, med en annan kamera, gick det inte att spela upp dom i min kamrera. Det stod att bandet hade fel format. Exakt vad menas med det? Finns det något sätt att spela upp dom ändå via kameran eller å något annat sätt?

 

2. Jag har försökt exportera video från iMmovie HD till kameran, via FireWire-kabeln. Allting är anslutet, kameran känns igen och den är inställd i REC-läget. När jag trycker på startknappen för överförning till kameran i iMovie så börjar kameran spela in men den spelar då in precis som vanligt, via linsen, och ingenting från filmen kommer med. Jag har läst att det ska gå att spela in på detta sättet med min modell, men ksnake har jag fel.

 

//Magnus

1. Ingen aning, din kompis kanske har en kamera som spelar in HDV (alltså högupplöst video på ett DV-band). Fråga din kompis om det står HDV på kameran, det brukar det göra ifall det är fallet.

 

2. Enligt prisjakt samt cyberphoto.se ska din videokamera enbart klara att strömma video ut ur FireWire-porten, inte in. Ett bra tips för backup är DVD-skivor för korta filmer, eller en extern hårddisk ifall du vill ha allt samlat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Antingen har kompisen spelat in HDV, NTSC eller Long Play. (Long Play är inte standard och sklijer sig mellan kameratillverkare.)

 

2. Inom EU är det extra skatt på kameror man kan exportera till, så de flesta tillverkare har därför stängt av den funktionen. Det finns "upplåsare" att köpa till de flesta kameror, men det är rätt dyrt och garantin försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...