Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skärm plötsligt död, datorn i övrigt funkar


PerNordin

Rekommendera Poster

Fick just ett mail från en vän som är på semester i Costa Rica.

 

"idag slocknade skärmen ..... den e svart bara - fast datorn startar som vanligt

allt verkar OK fast svart skärm ..

 

kan en skärm slockna direkt ?

 

vad kan vara fel ?"

 

Mina tankar var:

Normalt så slits skärmen långsamt. Men _självklart_ kan elektriska saker dö plötsligt. Jag har ingen direkt aning. Kan det kanske vara att saltfuktighet trängt in och ärgat elektroniken så plötslit det inte blir kontakt till skärmen? Eller kan den ha fått sig en kyss som gjort att skärmkontakten blivit skadad / glapp men det först nu har ruckats på så att den tappar kontakt?

 

Eller kan det vara någon märklig mjukvarugrej att av någon anledning har skärmens viloläge aktiverats och fastnat?

Om det är ett mjukvaru / inställningsfel så kan du prova det gamla klassiska att "resetta promen":

under uppstart, håll ner CMD-ALT-P-R (cmd = "äpple" eller "klingla", men igentligen "command". I senare modeller har man tagit bort Äpplesymbolen och istället har cmd.)

Funkar inte det så är det någon form av hårdvarufel.

 

Vad säger ni? Har någon här nån aning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa att koppla datorn till en extern skärm. Om han får bild och allt fungerar som vanligt på den externa skärmen är det hans inbyggda skärm som dött.

Fungerar det inte på den externa skärmen heller kan det vara grafikkortet som gjort sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa att koppla datorn till en extern skärm. Om han får bild och allt fungerar som vanligt på den externa skärmen är det hans inbyggda skärm som dött.

Fungerar det inte på den externa skärmen heller kan det vara grafikkortet som gjort sitt.

 

Tack, jag tänkte samma, och har skickat det till honom nu.

Problemet är att han är på semester i Costa Rica och jag vet inte om han kan komma åt en extern skärm eller en MiniDVI-till-VGA/DVI adapter. Men jag har skickat ditt förslag till honom ändå. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK... nu fick jag lite mera info...

 

Det rör sig om en gammal iBook G4. Jag trodde det var en av hans nyare Macbook Pro.

Vid närmare analys (i mörkt rum) såg dom att skärmen lös svagt. Dom kollade systeminställningarna och ljuset låg på max läge i inställningarna.

Min slutsats är att det helt enkelt är "lysrören" som tröttnat.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Förmodligen har de slocknat helt och gör inte mer än att reflekterar infallande ljus. Så tills vidare kan han rikta en lampa in mot skärmen och använda datorn hjälpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...