Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kallas denna typ av våg?


ClCdCm

Rekommendera Poster

Vad kallas den här typen av våg. Den på bilden är ju gammal, men nyare brukar vara gräddvita och ha 50-talsmjuka former.

 

tvattgammalvag.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallas inte sådana Skjutviktsvåg?

 

Jo, själva funktionen kallas skjutviktsvåg. Sedan kan de heta lite olika beroende på användningsområde; personvåg, lastvåg, bagagevåg etc... Den på bilen skulle ju kunna vara en personvåg av äldre snitt, använd tex inom det militära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar eftersom jag blev lite sugen på att skaffa en sån våg själv. Ja, inte som den på bilden utan en mer modern variant, alltså.

 

Blev vägd på en sån för en dryg vecka sen, och tyckte det var en kul grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är vanligt förekommande på sjukhus, i dess källarskrubbar...har tagit hem en som jag väger min honung på...

Nu är det bara digital smörja som gäller, och som kräver ett vägguttag i närheten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personvåg av typ: Skjutviktsbalans.

 

Av intresse kan kanske vara att en sådan våg visar vikt.

Emedan moderna vågar visar tyngd.

 

Säg att du väger 120 kilogram och gör en resa till månen med dessa två vågar i bagaget.

Väl framme väger du dig. Den gamla visar 120 kilogram. Den nya 20 kilogram.

 

Åter på jorden kommer den gamla alltid visa 120 kilogram var du än befinner dig.

Den nya kommer att visa olika resultat beroende var på jorden du befinner dig.

 

Tror salakalle. Av vikt! ha det bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, och den tappar inte heller kalibreringen, som en elektrisk eller fjäderbaserad våg gör (som dessutom visar olika på olika breddgrader).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vågen på bilden är till för paket, syns på höjden över golvet . Fanns en sån på stationen i Vänersborg. Man la dit paketen och sen drog man i den stora spaken baktill och vågen började väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen drog man i den stora spaken baktill och vågen började väga.

 

Du får den nästan att låta attematisk! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att du väger 120 kilogram och gör en resa till månen med dessa två vågar i bagaget.

Väl framme väger du dig. Den gamla visar 120 kilogram. Den nya 20 kilogram.

 

Äsch, det tror jag inte på, nya vågar har sån felvisning så den kan lika gärna visa 19 kp som 21 kp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, det tror jag inte på, nya vågar har sån felvisning så den kan lika gärna visa 19 kp som 21 kp.

 

Tack för hjälpen med andemeningen i mitt inlägg, det var bättre för.

 

Formel: F = mg

F = kraft eller tyngd (enhet anges i Newton (N))

m = massa (kg)

g = tyngdkraftskoefficient (m/s2) = 10 m/s2 på jorden

 

Jag har ännu en viss svårighet med kg och kp efter att mina föräldrar kallade mig kg emedan

 

skolkamraterna kallade mig kp. Ja det var bättre för! eller? :crossfingers:

 

Hälsar KG, KP, salakalle. Håll höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väger man 120 kg och är kortare än 2,15 ska man nog fundera på sina mat och motionsvanor hellre än kg och kp :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F = kraft eller tyngd (enhet anges i Newton (N))

m = massa (kg)

g = tyngdkraftskoefficient (m/s2) = 10 m/s2 på jorden

g = 9,82 m/s2 i Sverige

För att vara exakt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en bild på min våg som jag väger honungen med. (en gammal våg från sjukhuset)

Taget med vår idag nyinköpta kamera, Canon Ixus 80 IS :borstatanderna:

 

post-113-1235406096.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt sån menar jag, fast de flesta jag sett har varit gräddvita, inte babyblå... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

g = 9,82 m/s2 i Sverige

För att vara exakt :P

 

g varierar hela tiden, skall man vara noga måste du mäta upp det ordentligt för varje mätning du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är stort!

 

När man ska mäta gravitation för geofysik, så börjar man med att kalibrera sitt mätinstrument vid en tidigare "kalibrerad" punkt. I Sverige är det ofta i kyrkor man placerat dessa punkter, eftersom vi sällan river eller förändrar kyrkor.

 

Fast är man bara intresserad av relativa värden räcker det med att välja startpunkten som nollpunkt och sen gå en profil först ena hållet och sen tillbaks till startpunkten. Startpunktens första och andra värde jämförs och sen viktas de mellanliggande värdena om för att ta hänsyn till förändringen under mätperioden.

 

Gravitationsmätning är segt och ganska tråkigt. Man måste dessutom ha bra syn, i alla fall med äldre "termos"-instrument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

g varierar hela tiden, skall man vara noga måste du mäta upp det ordentligt för varje mätning du ska göra.

 

Det kan ju vara, men när man räknar på det inom fysiken så brukar man använda sig av 9,82.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40% av svenskarna är överviktiga enligt senaste statistik och riskerar att dö i förtid. Övervikt är lika farligt som rökning.

Vad spelar det då för roll om man utövar vikt eller tryck? -Måttbandet som gäller ändå. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...