Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiksäkerhetstråden


Douglas

Rekommendera Poster

Det första låter ju spontant lite överbeskyddande. De andra två tror jag beror på att man ska hinna varva ner och vara förberedd för trafikljus, korsningar, samt att trafiken är mycket tätare. Det passerar helt säkert massor av förare som aldrig kört där eller kör där väldigt sällan. Att då ligga i 100 tillsammans med alla andra och inte ha en susning om korsningen som närmar sig kanske inte är så bra. För det är inte säkert att man hinner uppfatta alla vägskyltar om man kör för fort och dessutom samtidigt ska hålla koll på vad som händer i de andra 5 filerna. Det är bara en teori.

Jag kanske var lite otydlig. Sexfilig=tre i var riktning. :totaltgalen:

Jo nog hinner man varva ner på en mil, men det är motorväg, finns inga trafikljus eller korsningar bara avfarter.

Att anpassa hastighetsbegränsningarna till "0.5%" av trafikanterna är inte relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller farten så är jag inte helt övertygad om att den är ett så stort problem i sig. Problemet ligger snarare i körsättet och att folk inte anpassar farten efter förhållandena.

 

Som vanligt kommer du med väl genomtänkta inlägg med verklighetsförankrade resonemang! :) Det är helt och hållet min uppfattning också att den huvudsakliga problematiken ligger i förarnas körsätt.

 

Jag kan inte räkna upp hur många gånger jag har blivit omkörd av idioter som varit väldigt nära att krocka med en mötande bil. Jag har trots allt inte haft körkortet länge och har redan fått vara med om många skrämmande situationer där jag, som är den som blivit omkörd, har varit tvungen att hindra olyckor från att ske med att bland annat tvärbromsa så att den som körde om skulle hinna in. Det är detta som är problemet - och har ofta inget med hastigheten att göra.

 

Låt säga att jag ligger och kör i 70 km/h på en väg där det råder dåliga körförhållanden eftersom det snöar. Den lagliga maxhastigheten är däremot 90 km/h och den personen som ligger bakom mig måste bara köra 90, för det är ju den lagliga hastigheten och då borde "jag klara av den". Det är sådana förare som orsakar olyckor.

 

Jag har bott i norra Sverige i hela mitt liv (flyttade till Skåne för att studera) och där uppe är det väldigt sällan man kan köra den tillåtna maxhastigheten under större delar av året. Dåliga vägar och dåliga körförhållanden leder till att man måste anpassa sitt körbeteende och sänka hastigheten. MEN förare som inte inser detta orsakar olyckor och ofta är det inom den lagliga tillåtna maxhastigheten de sker.

 

Men det är klart - gå den lätta vägen ni och bedriv er hetsjakt mot hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är jäkligt sugen på att skaffa en rejält vräkig bil med mycket motorvrål och krom när jag väl börjar tjäna pengar och kan. Varför ska man ha bil överhuvudtaget annars? När jag kör vid besök hemma hos mor och far är det nästan uteslutande sträckor som jag annars med lite planering kunnat ta buss eller tåg (eller cykel) längs.

 

Undantaget tycks vara när jag vill köpa hem möbler eller dyl. Av erfarenhet vet jag dock att det går utmärkt att vid sådana tillfällen hyra.

 

Det är norrlänningarna som ska köra de där yttepyttebilarna som ändå bara pendlar till jobbet där det inte finns buss..

 

Håller f.ö. med om att man måste anpassa hastigheten efter förhållandena; släpp på 120 (eller vafan, 150?) på motorvägen och fortsätt som det är i tätorterna..

mm den härliga känslan i att köra 100 på breda fina 90-streckor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Det är sinnessjuka politiker som är orsaken till 80-90 procent av dessa problem (också).

 

Först bestämmer man att det skall vara en viss hastighet på en väg, exempelvis 120. För fort, då blir det böter.

Samtidigt har man lagstiftat om att man (Skall ) lämna fri väg för dom psykopater som som i ytterfilen kommer i 190 och om du inte flyttat på dig så ligger dom en ( 1 ) decimeter bakom dig och tutar både med tutan och ljuset, när dom äntligen kommer förbi dig, så är det fingrar i luften och dom darrar av ilska.

 

Använd järnrör och tio tusen i böter och körkortet för resten av livet. Dessa kräk, är orsaken till mer än 90 procent av tillbuden i trafiken.

 

Att slå ihjäl någon, brukar rendera i 10-15 år på kåken, men ett rattfyllo, om han kör ihjäl någon får några månader och oftast också behålla körkortet.

 

Körkortet skall ryka på en gång, eventuell bil skall tas ifrån vederbörande och säljas. Dalt mördar.

 

Om man vill, tekniken finns och kostnaderna är rimliga om man jämför kamerorna som kostar en halv mille styck, så kan politikerna kräva att bilarna utrustas med en sensor och när man kommer till ett visst ställe på vägen så ser en box till att hastigheten läggs på det förinställda.

 

Det löjliga påståendet att hastigheten är orsaken till olyckorna, är ju helt befängt. Det är sinnessjuka hjärnor som är orsaken. Om vissa höll hastighetsbegränsningarna och framför allt avstånden skulle färre dödas och skadas. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slå ihjäl någon, brukar rendera i 10-15 år på kåken, men ett rattfyllo, om han kör ihjäl någon får några månader och oftast också behålla körkortet.

Fel. Utom möjligen i något extremt undantagsfall så blir de som dömts för rattfylla av med körkortet. Sen kan de få tillbaks det efter en tid, men av med det, det blir dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jovisst, men alla har vi läst flera gånger, hur "Rattfyllon" har åkt fast 30-50 gånger och en del redan nästa dag. Politiker verka inbilla sig att man inte kan köra bil utan körkort.

 

Om man tar bilen, så blir det i alla fall svårare. Ingen bil, inget rattfyllo., och färre mordredskap i trafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men alla har vi läst flera gånger, hur "Rattfyllon" har åkt fast 30-50 gånger och en del redan nästa dag. Politiker verka inbilla sig att man inte kan köra bil utan körkort.

 

Om man tar bilen, så blir det i alla fall svårare. Ingen bil, inget rattfyllo., och färre mordredskap i trafiken.

Problemet är att de människor som inte bryr sig om att de blivit av med körkortet förmodligen kommer lösa problemet att bilen är beslagtagen också. Finns jättemånga kompisar som kan låna ut... Alkoholister är mästare på att dupera och manipulera.

 

Sen ska man inte tro på exakt allt man läser i vissa tidningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon tala om vad vägverket har för ambitioner med att lägga ut miljoner på 2+1 vägar?

Jag tycker dom är bra, när trafikunderlaget inte är tillräckligt för en motorväg så är 2-1 vägarna bättre än en vanlig landsväg, man behöver inte göra osäkra omkörningar för man vet att om femhundra meter kommer det en säker omkörningssträcka så då kan man ju ligga lugnt kvar bakom lastbilen, hur bra som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det är såna vägar ni pratar om. Jo de är bra, här uppe har de byggt så. Man står faktiskt ut med att hamna bakom en långtradare eller husvagn eftersom man vet att det kommer tillfälle att köra om. Vissa delar av E4 har dock fortfarande bara en fil i vardera riktning, utan vägräcke. Det lustiga, eller kanske mindre lustiga, är att man känner sig mer otrygg på dessa än tidigare. Antagligen eftersom man har vant sig vid de trygga mitträckena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt märkligt dock att man har 2+1-vägar med en hastighet som är högre (110) än vad tämligen vanligt förekommande fordon får köra (lastbilar, husvagnar etc). Inte helt optimalt enligt min uppfattning...

 

Annars gillar jag dessa vägar skarpt, men de är väldigt känsliga när det blir mycket trafik, då blir det mycket stockningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars gillar jag dessa vägar skarpt, men de är väldigt känsliga när det blir mycket trafik, då blir det mycket stockningar.

Fast det är nog mindre stockningar och framförallt säkrare än en vanlig enkelfilig 90-väg väl eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är nog mindre stockningar och framförallt säkrare än en vanlig enkelfilig 90-väg väl eller?

Inte när det är mycket trafik. Problemet är att alla jagar för att hinna om innan det blir enfil och då uppkommer stockningen när alla tvingas bromsa för att släppa in stresspellarna. Vanlig 90-väg flyter jämnare vid dessa tillfällen.

 

Och E4 norr om Uppsala är på sina ställen så smal att räddningstjänsten inte skulle kunna ta sig fram om exempelvis en lastbil fått motorstopp längs utryckningsvägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske sant. För nåt år sen länkade nån här till en bild på en stackars husvagnsägare som tappat hjulet på den enfiliga sträckan och det vart ju en rätt så effektiv stoppkloss om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte när det är mycket trafik. Problemet är att alla jagar för att hinna om innan det blir enfil och då uppkommer stockningen när alla tvingas bromsa för att släppa in stresspellarna. Vanlig 90-väg flyter jämnare vid dessa tillfällen.

Det får delvis tillskrivas nybörjare, upplevde också detta som ett problem i början. Hemligheten ligger i att acceptera att vägen blir smalare och låta bli att köra om ifall det är på gnällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får delvis tillskrivas nybörjare, upplevde också detta som ett problem i början. Hemligheten ligger i att acceptera att vägen blir smalare och låta bli att köra om ifall det är på gnällen.

Jag accepterar och det gör nog de flesta. Men när det är fullt med bilar i två filer som ska samsas i en, då blir det trångt även om acceptansen är hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det som om de underdimensionerat där du kör. Har aldrig varit med om det själv, iofs kanske jag haft tur och missat rusningstrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade idag ut för en som trodde att han ägde vägen. Han körde förbi bakomvarande bil och sen skulle han förbi mig också. Jag körde lagstadgade 70km/h och hade tre mötande bilar på nära håll. Snödrev och dålig sikt, han blinkade med helljuset och körde om. Själv höll jag så långt ut mot höger jag vågade och bromsade. Hoppas han blev livrädd, det var inte långt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...