Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vill använda keyboard via midi/emu 0404 usb i garageband '09.

Elaine

Recommended Posts

Jag vill använda min keyboard (casio privia) i garageband och behöver då koppla via midi, har skaffat ett ljudkort emu 0404 usb 2.0.

Midi out signalerna går fram från keyboard till ljudkort (emu0404) - det syns tydligt att lampan på ljudkortet blinkar vid anslagen.

Men!! -Garageband upptäcker inte enheten -säger att det inte anslutits någon musikkeyboard. Jag har inte haft några problem att installera drivrutinerna på min imac, men det går inte att få kontakt med keyboarden i garageband. Jag har varit inne på inställningar i garageband och ändrat till emu 0404 usb 2.0.... försökt att få till alla inställningar.

Vad är felet? Och kan jag ha glömt något viktigt? Jag är väldigt ny på detta....

Tacksam för hjälp!

Jo, jag har gått in på Ljud-/midi-inställningar för datorn, och Ljudinställningar för Garageband och valt ljudkortet som både in- och utgång (har då kopplat in externa högtalare). Garageband reagerar på att ljudkortet finns där men midi-signalen når inte fram till GB.. dvs det syns inga signaler på klaviaturen, men dock så finns signalen mellan keyboard och ljudkort eftersom att lampan blinkar.

Gå till Ljud och midi, som ligger i Verktygsprogram.

Se om enheten dyker upp där.

Gör den inte det, försök lägg till enhet.

Försök också dra kablar mellan enheterna.

Ok, tack. Men hur går jag tillväga för att dra kablar emellan enheterna? Kablarna syns men "fastnar" liksom aldrig. I midi-enheter har jag nu: IAC drivrutinen som nu är aktiverad och sen har jag lagt till enhet EMU 0404 och även synthen som egen enhet (behövs det?) Hur som helst- fortfarande ingen kontakt med synthen i garageband...

om du, i Ljud-/midi-inställningar, drar ett "snöre" (med musen) från klaviaturens utgång till den av emu_0404:ans ingångar du använder (om den har flera) och sparar så vet datorn "vad den ska lyssna efter"

(läs hjälpfilen i Ljud-/midi-inställningar)

J

• 3 weeks later...

Jo, okej, nu har jag försökt få lite praktisk "expertis" -tusen tack till macsupport!! som hjälpte mig när det egentligen var fel på ljudkortet. Eller det som var fel var att drivrutinerna som följde med ljudkortet passade inte till min imac. Därför fick jag tipset att ladda ner drivrutiner från emus hemsida, så nu fungerar det!!! Toppenkul :) Igen, tusen tack till macsupporten som tog sig an detta problem.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...