Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur flyttar jag ett fönster uppåt utanför skärmen?


Crisse

Rekommendera Poster

Jag använder OS 10.4. För att flytta ett fönster måste man ta tag i listen upptill och då går det ju inte att flytta fönstret uppåt utanför skärmen. I gamla OS 9 gick det att ta tag i fönstren i sidokanten men det går ej i OS 10. På mitt arbete använder jag Linux. I Linux, om jag håller nere alt tangenten, kan jag ta tag i fönstret var som helst och flytta det var som helst. Hur gör jag detta i OS 10.4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inget enkelt sätt för det. om du inte har dubbla bildskärmar inkopplade som Balooba tipsade om.

på os X du kan fortfarade flytta fönstret i underkanten men du kan ändå inte flytta upp det över meny listen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr bara en skärm så det alternativet går ej men tack i alla fall. Som sagt jag använder Linux i mitt arbete och funktionen att ta tag och flytta fönster var som helst med alt knappen nedtryckt använder jag ofta. Saknar det mycket hemma. När jag betalar mina räkningar tar jag skärmdumpar som dokumentation. Ofta ligger det fasta knappar, logos och diverse reklam ovanför t.ex. kontoutdraget som gör att bara en del av den önskade texten kommer med på skärmdumpen. Då är det behändigt att flytta fönstret uppåt så att det oönskade kommer utanför skärmytan. Är det verkligen så att en sådan enkel funktion inte finns i OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr bara en skärm så det alternativet går ej men tack i alla fall. Som sagt jag använder Linux i mitt arbete och funktionen att ta tag och flytta fönster var som helst med alt knappen nedtryckt använder jag ofta. Saknar det mycket hemma. När jag betalar mina räkningar tar jag skärmdumpar som dokumentation. Ofta ligger det fasta knappar, logos och diverse reklam ovanför t.ex. kontoutdraget som gör att bara en del av den önskade texten kommer med på skärmdumpen. Då är det behändigt att flytta fönstret uppåt så att det oönskade kommer utanför skärmytan. Är det verkligen så att en sådan enkel funktion inte finns i OSX?

Använd shift+äpple+4 för skärmdump, så får du välja området exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr bara en skärm så det alternativet går ej men tack i alla fall. Som sagt jag använder Linux i mitt arbete och funktionen att ta tag och flytta fönster var som helst med alt knappen nedtryckt använder jag ofta. Saknar det mycket hemma. När jag betalar mina räkningar tar jag skärmdumpar som dokumentation. Ofta ligger det fasta knappar, logos och diverse reklam ovanför t.ex. kontoutdraget som gör att bara en del av den önskade texten kommer med på skärmdumpen. Då är det behändigt att flytta fönstret uppåt så att det oönskade kommer utanför skärmytan. Är det verkligen så att en sådan enkel funktion inte finns i OSX?

 

Hur du flyttar upp fönstret vet jag inte, men däremot har jag en bättre lösning på problemet: Spara inte skärmdumpar, skriv ut som pdf i stället. Då får du med rubb och stubb av fönstret. Dessutom blir innehållet riktig text som tex går att kopiera till ett textdokument eller excelark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda shift+äpple+4 för att bestämma området för skärmdump är bra men det begränsar skärmdumpens storlek och hela texten får inte plats. Tack för tipset med att skriva ut till pdf-fil, det skall jag använda i fortsättningen i stället för skärmdump. Hur som helst vill jag ändå kunna skjuta fönster uppåt delvis utanför skärmytan. Ett annat tillfälle där denna funktion är bra är när man stöter på bristfälliga hemsidor. Man går till en hemsida och råkar ut för att fönstret som öppnas är längre än skärmytan. Knappar länkar eller vad som nu kan finns nedtill kommer man inte åt. Man kan eventuellt lösa det genom att öka skärmupplösningen men det är en ganska klumpig lösning. En fiffigare lösning hade då varit att bara kunna ta tag i fönstret var som helst och skjuta det uppåt. Saknas denna enkla finess i OSX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gissning till varför du inte kan lägga fönster uppåt utanför skärmen är för att du inte ska tappa bort den övre listen på fönstret...där har du en del viktiga knappar. dessutom är det bara övre listen på fönstret som du kan ta tag i....blir jobbigt att försöka dra ner ett fönster som du inte når topplisten på.

 

 

vid förstora webbsidor ska du nog klicka på gröna knappen istället...då justerar fönstret om sig till en bättre storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...