Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extra hårddisk insatt i Mac Pro


ebbemac

Rekommendera Poster

Jag har installerat en extra hårddisk på min MacPro. Är helt oerfaren macanvändare. I PC-världen var det en baggis att i Utforskaren förstå var den nya disken fanns, och se till att valt material hamnade just där, att skapa lämpliga mappar i den nya disken etc.

 

I Mac-världen vet jag inte hur jag gör. systemverktyget kan identifiera den nya disken, men den syns inte på skrivbordet som en valbar enhet. Har ingen aning om hur jag t.e.x skall lägga alla bilder och filmer och musik där, samt behålla ursprungsdisken för främst program.

 

Skall den nya disken formateras??? Systemverktyget säger att den är oformaterad. Nyköpt Seagate Barracuda avsedd för endast MacPro.

 

Hur gör jag?

 

Mvh

EbbeW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Starta Skivverktyg, ligger i din Verktygsmapp, och där väljer du att formattera under fliken Partitionera.

Mac OS Extended (Journalförd) väljer du.

 

Klicka även på Alternativ och välj GUID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade din rubrik en smula

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för hjälpen. De ser bra ut. Nu återstår att "tvinga" iTunes, iPhoto, iMovie att lägga alla filer på extra hårddisken. Som Windowsanvändare vill man ju ha kontroll, men här går allt automatiskt och det skapas mappar utan att man vet om det. Och, Windosws använder orden katalog/mapp/bibliotek med i sort samma innebörd, så icke här!!

 

Jag tragglar vidare.

 

ebbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes och iPhoto är lätt att fixa, dra över mapparna iTunes och iPhoto library till den andra hårddisken och starta sedan iTunes och iPhoto med tangenten alt nere så kommer programmet fråga från vilket bibliotek du vill starta, då väljer du de nya mapparna.

När allt fungerar som det ska så kan du slänga originalmapparna som du hade från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha hela din hem-mapp med bilder, musik, osv, på den nya disken så fixar du det genom att under System Preferences->Accounts hålla ner CTRL och klicka på din användare. Välj Advanced Options och sätt ditt Home Directory till den nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...