Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Märkligt wifi-problem


Gluttalainen

Rekommendera Poster

Jag försöker ansluta till mitt trådlösa nätverk med en iPhone 3G, men misslyckas.

 

WiFi-ikonen i inställningsmenyn är grå (ska den vara det?), men klickbar. När jag klickar på den snurrar det lite, och så hittar den mitt nätverk, kort och gott kallad dlink. Jag väljer nätverket och går vidare till lösenordet, vilket är, hmm.... låt oss säga att det är så enkelt att jag borde ha stryk.

 

Efter att ha knappat in lösenordet och tryckt "anslut" snurrar det en stund, men sedan får jag det korta meddelandet "kunde inte ansluta till dlink".

 

Jag har gjort reset på nätverksinställningarna och börjat om från början. Jag har stängt av dlink-routern och startat om den. Jag har slagit på och av flightmode några gånger. Jag har bytit från wep till wap till wup till wöp. Jag har startat om telefonen till bedrövelse och jag har fipplat med en massa saker som jag inte har någon aning om (ställt DHCP-inställningar i av och på och farfar och hans kusin, givetvis med totalåterställning efteråt som följd). Inget hjälper.

 

Jag har haft samma dilemma tidigare med en iPod Touch. Den ville inte heller ansluta, förrän plötsligt, när den tycktes ansluta for no apparent reason, liksom. Det bara funkade till slut. Det gör det dock dessvärre inte den här gången.

 

Övriga grejer jag har anslutna via wifi är en mac mini samt en macbook och en fujitsulaptop. Funkar fint, även om pc:n har tappat inställningarna på nåt vis några gånger, varpå jag tvingats stänga av routern och slå på den igen för att få det att funka.

 

Jag är totalt lost här. Kan det vara min iPhone det är fel på? Skulle den överhuvudtaget hitta nätverket om wifi var "trasigt"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu googlade jag mig fram till någon i USA med liknande problem. Där stod att man skulle uppgradera firmware till sin router så att den klarar WPA2-kryptering.

 

En snabb koll i min Macbook, som jag skriver detta på, avslöjar dock att krypteringen för mitt nätverk är just WPA2, och med den här datorn kan jag ju bevisligen ansluta.

 

Det måste ju innebära att jag redan har rätt firmware? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu googlade jag mig fram till någon i USA med liknande problem. Där stod att man skulle uppgradera firmware till sin router så att den klarar WPA2-kryptering.

 

En snabb koll i min Macbook, som jag skriver detta på, avslöjar dock att krypteringen för mitt nätverk är just WPA2, och med den här datorn kan jag ju bevisligen ansluta.

 

Det måste ju innebära att jag redan har rätt firmware? Eller?

det måste det nog inte innebära, bara att din dator är inställd på det.

Kolla systemstatus i din Dlink och gå sedan till Dlinks hemsida och se om det finns nyare firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker ansluta till mitt trådlösa nätverk med en iPhone 3G, men misslyckas.

 

WiFi-ikonen i inställningsmenyn är grå (ska den vara det?), men klickbar. När jag klickar på den snurrar det lite, och så hittar den mitt nätverk, kort och gott kallad dlink. Jag väljer nätverket och går vidare till lösenordet, vilket är, hmm.... låt oss säga att det är så enkelt att jag borde ha stryk.

 

Efter att ha knappat in lösenordet och tryckt "anslut" snurrar det en stund, men sedan får jag det korta meddelandet "kunde inte ansluta till dlink".

 

Jag har gjort reset på nätverksinställningarna och börjat om från början. Jag har stängt av dlink-routern och startat om den. Jag har slagit på och av flightmode några gånger. Jag har bytit från wep till wap till wup till wöp. Jag har startat om telefonen till bedrövelse och jag har fipplat med en massa saker som jag inte har någon aning om (ställt DHCP-inställningar i av och på och farfar och hans kusin, givetvis med totalåterställning efteråt som följd). Inget hjälper.

 

Jag har haft samma dilemma tidigare med en iPod Touch. Den ville inte heller ansluta, förrän plötsligt, när den tycktes ansluta for no apparent reason, liksom. Det bara funkade till slut. Det gör det dock dessvärre inte den här gången.

 

Övriga grejer jag har anslutna via wifi är en mac mini samt en macbook och en fujitsulaptop. Funkar fint, även om pc:n har tappat inställningarna på nåt vis några gånger, varpå jag tvingats stänga av routern och slå på den igen för att få det att funka.

 

Jag är totalt lost här. Kan det vara min iPhone det är fel på? Skulle den överhuvudtaget hitta nätverket om wifi var "trasigt"?

 

Testa med något annat trådlöst nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... något annat trådlöst och olåst nätverk finns inte i grannskapet.

 

Men nu har jag lyckats ta mig ut på nätet. Dock endast genom att helt enkelt ta bort krypteringen i routern helt.

 

Så fort jag lägger på en kryptering skiter det sig.

 

Är det fortfarande firmware jag ska uppdatera för att det ska lösa sig, eller kvittar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar helt klart vara krypteringen som inte är helt kompatibel. Jag har sett dessa fenomen mellan olika fabrikat. Börja med att uppdatera dlinken. Annars får du kanske gå ner på minsta gemensamma nämnare/kryptering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu plockade jag bort krypteringen en stund, men kommer ändå inte ut... ? Alltså, vad är det här?

 

Iphonen ansluter till nätverket alldeles utmärkt, men någon uppkoppling mot internet får man inte. Kommer inte ut på Safari eller app store eller ITMS. I Safari står det att "det inte är anslutet till internet" Say what? Samtidigt sitter jag med min laptop i knäet och surfar för fullt på samma anslutning.

Mycket, mycket inkonsekvent och störande problem det här. Men jag ska uppdatera routerns firmware nu, så får vi se om det hjälper.

 

Hur svårt ska det vara 2009? Börjar bli smått patetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske begränsning med MAC-adresser eller anslutna enheter i routern...kolla routerns inställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ridå! :(

 

Laddade hem senaste firmware, men det verkar inte funka med Mac. Allt som händer när jag klickar på filen är att en ny packad fil genereras. Och om jag klickar på den händer samma sak igen, och igen, och igen...

 

Alltså, ärligt talat: Borde vi inte ha kommit längre med trådlösa nätverk än så här? Om 10 år garvar vi förhoppningsvis åt hur sjukt struligt det kunde vara, men vi borde ha garvat åt det redan idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske begränsning med MAC-adresser eller anslutna enheter i routern...kolla routerns inställningar

 

Jag hittar ingen meny i routern där man kan ändra inställningar för MAC-adresser. Åtminstone inte på något vis som jag uppfattar. Det finns en ruta i en meny där man kan "klona" en MAC-adress, vad nu det innebär.

 

Men annars är det bara en massa listor där det står typ MAC-address: lång hexadecimal kod.

 

Knepigt att jag kom ut på nätet med iPhonen igår kväll, med olåst nät, men inte när jag prövade samma sak nu på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.bin

 

säker att du inte ska gå in i routerns gränssnitt och bara välja att ladda upp den filen?

brukar kunna vara så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag en sida där man verkar kunna "lägga till" en MAC-adress.

 

Om jag förstått det någorlunda rätt så är en MAC-adress en unik kod för en hårdvara? Eller?

 

Alltså kan man släppa igenom den med statisk ip-adress om man bara låser upp för det i routern, right? Antar att det då är tilldelningen av ip-adress som strular med iPhonen.

 

Min följdfråga blir då: Hur tusan hittar man Mac-adressen på sin iPhone? Står den någonstans på telefonen? Har inte hittat nåt när jag har kikat.

 

Och nästa följdfråga blir: Undrar fortfarande hur det kunde funka igår???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker att du inte ska gå in i routerns gränssnitt och bara välja att ladda upp den filen?

brukar kunna vara så

 

Finns ingenstans i routerns interface där man kan förnya eller ladda upp ny firmware. Mycket knepigt.

 

Däremot snubblade jag i letandet efter en sådan funktion över en meny kallad "filters", och kan meddela att mac-filter-alternativet var avmarkerat. Verkar mao inte finnas begränsning för mac-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min följdfråga blir då: Hur tusan hittar man Mac-adressen på sin iPhone? Står den någonstans på telefonen? Har inte hittat nåt när jag har kikat.

 

Macadressen hittar du under Inställningar/Allmänt/Om/Wi-Fi-adress

 

Jag kämpar sedan ett halvt år med samma problem på min 2G. Har två trådlösa nät: ett i TimeCapsule och ett i bredbandsmodemet. iPhone vill inte kännas vid AirPort, min PSP däremot fungerar där utan problem. Heja Sony!

Bredbandsmodemet funkar kanske enliten stund en gång i månaden på iPhone, PSP missar här totalt. Krypteringen (WPA) spelar ingen roll. Har även testat utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ridå! :(

 

Laddade hem senaste firmware, men det verkar inte funka med Mac. Allt som händer när jag klickar på filen är att en ny packad fil genereras. Och om jag klickar på den händer samma sak igen, och igen, och igen...

 

Alltså, ärligt talat: Borde vi inte ha kommit längre med trådlösa nätverk än så här? Om 10 år garvar vi förhoppningsvis åt hur sjukt struligt det kunde vara, men vi borde ha garvat åt det redan idag.

 

Kommit längre?

 

Det fungerar utmärkt om man vet vad man gör.

 

För det första så laddar du upp ny firmware inneifrån webbinterfacet.

 

För det andra så ligger väl detta i fel forum då det uppenbarligen inte har med din iPhone att göra utan det är för att du har köpt den sämsta skit som finns bland routrar (d-link).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ridå! :(

 

Laddade hem senaste firmware, men det verkar inte funka med Mac. Allt som händer när jag klickar på filen är att en ny packad fil genereras. Och om jag klickar på den händer samma sak igen, och igen, och igen...

 

Alltså, ärligt talat: Borde vi inte ha kommit längre med trådlösa nätverk än så här? Om 10 år garvar vi förhoppningsvis åt hur sjukt struligt det kunde vara, men vi borde ha garvat åt det redan idag.

 

Filen är packad och skall så förbli. Du skall alltså inte dubbelklicka på den. Du loggar in på routern och letar igenom menyerna efter underhåll/uppdatering tills du hittar alternativet "uppdatera firmware". Därifrån ska du markera uppdateringsfilen och sedan skall du luta dig tillbaka och vänta en stund. Tips: gör detta medan du är ansluten med kabel då ditt trådlösa nätverk temporärt kommer att gå ner. Eventuellt behöver du konfigurera om inställningarna, så skriv gärna ner de uppgifter du inte har på pränt så kan du bespara dig ett samtal till internetleverantörens support ;-).

Detta skall fungera alldeles utmärkt på Mac :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommit längre?

 

Det fungerar utmärkt om man vet vad man gör.

 

För det första så laddar du upp ny firmware inneifrån webbinterfacet.

 

För det andra så ligger väl detta i fel forum då det uppenbarligen inte har med din iPhone att göra utan det är för att du har köpt den sämsta skit som finns bland routrar (d-link).

 

Ja, men klart som fasen att det funkar utmärkt om man vet vad man gör.

 

Det är ju precis det jag menar: Man ska inte behöva vara särskilt bevandrad i nätverksterminologi för att kunna surfa trådlöst, tycker jag. Det är en alltför allmän konsumentelektronisk egendom i dag. Det borde finnas enklare lösningar. Man ska koppla in och så ska det funka. Kalla mig naiv om du vill. Det kvittar mig.

 

Det var samma skit med trådbundet bredband förr i tiden. Och även då satt sådana som du och muttrade i nåt hörn om att "folk inte vet vad de håller på med". Lägg av med det. Det hjälper ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är packad och skall så förbli. Du skall alltså inte dubbelklicka på den. Du loggar in på routern och letar igenom menyerna efter underhåll/uppdatering tills du hittar alternativet "uppdatera firmware". Därifrån ska du markera uppdateringsfilen och sedan skall du luta dig tillbaka och vänta en stund. Tips: gör detta medan du är ansluten med kabel då ditt trådlösa nätverk temporärt kommer att gå ner. Eventuellt behöver du konfigurera om inställningarna, så skriv gärna ner de uppgifter du inte har på pränt så kan du bespara dig ett samtal till internetleverantörens support ;-).

Detta skall fungera alldeles utmärkt på Mac :-)

 

Om DI-624 från Dlinks hemsida:

 

Fråga :

Hur uppgraderar jag firmware på min DI-Router?

 

Svar :

 

För att göra en uppgradering av mjukvaran på din DI-Router, följ nedanstående steg.

 

Observera att uppgraderingen får ej görasöver en trådlös förbindelse.

 

 

 

1. Ladda ner den nyaste versionen från adressen www.dlink.se.

 

2. Logga in på routerns webgränssnitt på adress192.168.0.1. Logga in med användarnamn: admin, och lämna lösenordsfältet tomt.

 

3. Klicka på menyn Tools à Firmware

 

 

 

4. Klicka på "Bläddra…" och välj firmwarefilen som du packat upp.

 

5. Klicka sen på knappen "Apply"

 

 

 

Efter detta så kommer uppgraderingen att påbörjas. Stäng inte av routern underuppgraderingen då den då kan ta skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla olika 802.11-nätverk skall vara bakåtkompatibla, men jag skulle ändå testa att ändra typen av den trådlösa signalen, vet inte om det kan störa just din iPhone. Kör själv 802.11g (only) med WPA2-kryptering vilket fungerar fint. Har även testat med 802.11n som var bakåtkompatibelt där jag lyckades ansluta med iPhonen (som har just 802.11g). Du kan givetvis även testa och se vad som händer med 802.11b (och mixed b/g). Ser inte att du skulle behöva testa ett 802.11a-läge då det är utdaterat sedan innan stenåldern.

 

Generellt så beror anslutningsproblem trådlöst på just wifi-läget i kombination med krypteringen. I detta läge är jag dock mer än säker på att en iPhone klarar av WPA-PSK, WPA2 och WEP utan problem. Jag skulle även, bara för sakens skull, se över kanalerna. Kör själv på låga kanaler men det bör inte ha någon betydelse (mer än att lägre frekvens "ska vara" stabilare). Det skadar ju inte att testa, hur lite relevans det än har.

 

Det har troligtvis inte med nåogn access list att göra med låsa MAC-adresser, då hade du inte lyckats ansluta med övriga enheter om du ej fyllt i dem manuellt och inte heller ansluta utan kryptering. F.ö. så säger ju den biten att det är just krypteringen som stör, ser inte vad FW-uppgradering skulle tillföra här - men testa!

 

Om inget av detta hjälper finns det bara en sak att göra; anslut till ett annat krypterat nätverk så har du svart på vitt om det är routern som strular eller om din iPhone av någon anledning inte vill hantera krypterade nätverk korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är en DI-624 du har så kan det mycket väl vara den som strular. Har haft ett par sådana som strulat med just krypteringen, både själv och hos kund. Ibland har uppdatering av firmware hjälp, ibland inte.

Jag skulle rekommendera en router av senare snitt för att säkerställa att det inte strular. Men som Sawert skrev är det ju bra om du testar med ett annat nätverk för att se att det verkligen inte är telefonen först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...