Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rikta antenner på Router?


noname93

Rekommendera Poster

Tja, har precis fått hem min nya Router, en D-Link DIR-655 men till min besvikelse upptäckte jag att det går fruktansvärt segt(Trådlöst).

 

Jag har dock kommit på en lösning fast jag vill helst ha den temporärt då den inte är så bekväm ;P Frågan är hur jag ska rikta antennerna så att jag får bästa möjliga mottagning... Och hur vet jag om jag kör med 802.11n och inte något annat...

 

På bilden ser ni en ritning över placeringen på Router samt på min och min systers Mac(vi bor på andra våningen medan routern bor på första). Viktigast dock är att min Mac får bäst täckning då hon kör kabel.. Men jag har hört att det ska gå snabbare med 802.11n än vanlig ethernet-kabel vilket det inte gjorde på min systers så hon hoppade av och jag vill få henne att välja trådlöst istället..

post-29954-1235224457.jpeg

Men iaf, summan av kardemumman; hur ska jag rikta antennerna? Eller räcker det bara med att jag riktar en antenn bara och resten mot andra delar av huset så att jag kan använda min Touch överallt eller blir det bättre räckvidd med tre antenner riktade mot samma plats? Hjälp mig för jag har ingen aning!

 

Förlåt för den flummiga beskrivningen och tack på förhand!

 

BTW: hur gör man så att länkningen fungerar? Alltså: D-Link DIR-655

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vertikalantenn (typ pinne) strålar sämst i den riktning den pekar och bäst horisontalt. Att peka alla tre antennerna åt samma håll tror jag inte gör att det går bättre. Jag hade försökt att luta någon antenn lite bortåt för att bredsidan ska peka upp mot ditt rum. Kolla gärna signal/brus mm med t.ex AP Grapher. Det kanske finns någon mer på samma kanal som ni. Trådlösa telefoner kan även störa (t.ex basenhet). n ska ge snabb uppkoppling, men jag tror nog alltid du tjänar på en kabel. Jag vet inte om du kan se att den ansluter på N med annat än att du får högre fart än 54Mbs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, laddade ner AP Grapher... Bilden visar resultatet, nu återstår bara frågan om någon kan förklara allt för mig, för jag fattar inte ett smack ;P

post-29954-1235229236.png

Mitt internet är då InternetSoja som ni kanske har förstått... Skulle verkligen uppskatta om någon förklarade som för en 3 åring... :D

 

EDIT: Nu kom jag på att bilden ovan är på min temporära lösning, här kommer en bild när min Router är på sin vanliga (gamla) plats... :D

post-29954-1235229591.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att byta kanal på routern till t.ex 9. Nu är ni 4st som kör på kanal 6, även om din är starkast hemma hos dej. Men, de ska samsas i etern så det kan påverka farten.

Du ska ha marginal mellan Signal och Noise, men det verkar du ha.

Min airport och Timecapsule ligger på -49 och -51 i signal och -92 i noise (ska vara så lågt som möjligt). Så dina värden verkar OK. En skillnad på 3 dBm är en halvering/dubblering av signalstyrka .

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

 

ps. din temporära uppställning (övre bild) hade mycket mer brus/störning än den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att byta kanal på routern till t.ex 9. Nu är ni 4st som kör på kanal 6, även om din är starkast hemma hos dej. Men, de ska samsas i etern så det kan påverka farten.

Du ska ha marginal mellan Signal och Noise, men det verkar du ha.

Min airport och Timecapsule ligger på -49 och -51 i signal och -92 i noise (ska vara så lågt som möjligt). Så dina värden verkar OK. En skillnad på 3 dBm är en halvering/dubblering av signalstyrka .

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

 

ps. din temporära uppställning (övre bild) hade mycket mer brus/störning än den andra.

Ojdå konstigt med det sista du sa :o Men om jag nu ska byta kanal, hur ska jag då göra? Med 4 stycken, menar du då bara på trådlöst eller på allt sammanlag, alltså trådlös och kabel? För vad jag vet är det bara jag + plus 2 iPodar som kör trådlöst.. Tack för ditt grymma svar btw... hoppas det löser sig när jag byter kanal... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojdå konstigt med det sista du sa :o Men om jag nu ska byta kanal, hur ska jag då göra? Med 4 stycken, menar du då bara på trådlöst eller på allt sammanlag, alltså trådlös och kabel? För vad jag vet är det bara jag + plus 2 iPodar som kör trådlöst.. Tack för ditt grymma svar btw... hoppas det löser sig när jag byter kanal... :D

Det jag menade var att du i AP Grapher ser 4 andra trådlösa nätverk som sänder på samma kanal 6 som du. Du byter i routern under wireless-någonting. Ställ in en kanal som ingen annan använder och som ligger några steg iväg från de andra, tex 9.

Det sista menade jag bara att din temporära placering gav mer bakgrundsstörning på mottagningen i iMac.

Din signalstyrka och normala brusnivå verkar OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att du i AP Grapher ser 4 andra trådlösa nätverk som sänder på samma kanal 6 som du. Du byter i routern under wireless-någonting. Ställ in en kanal som ingen annan använder och som ligger några steg iväg från de andra, tex 9.

Det sista menade jag bara att din temporära placering gav mer bakgrundsstörning på mottagningen i iMac.

Din signalstyrka och normala brusnivå verkar OK.

Okej... Nu förstår jag... Alltså jag ska byta kanal, ska jag då ta något som det inte finns någon på och så långt ifrån de andra som det går, alltså någon mellan 6 och 11, alltså 9 eller 8 är la bäst. Och det ska jag byta på routern eller i datorn. För jag vet att när jag installerade(använde skivan som följde med och då fick jag använda Windows på macen) så fick jag välja eller låta datorn välja den bästa och jag lät datorn välja, och då blev det som det blev. Men kan man byta kanal på Routern eller r det ett prog i datorn man använder är då min fråga.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Nu förstår jag... Alltså jag ska byta kanal, ska jag då ta något som det inte finns någon på och så långt ifrån de andra som det går, alltså någon mellan 6 och 11, alltså 9 eller 8 är la bäst. Och det ska jag byta på routern eller i datorn. För jag vet att när jag installerade(använde skivan som följde med och då fick jag använda Windows på macen) så fick jag välja eller låta datorn välja den bästa och jag lät datorn välja, och då blev det som det blev. Men kan man byta kanal på Routern eller r det ett prog i datorn man använder är då min fråga.. :D

Datorerna söker upp nätverken oberoende av kanal. Jag skrev att du ska byta i routern. Jag tror inte du behöver använda någon skiva. Normalt så loggar man på routern genom att gå till dess IP-adress (192.168.1.1 eller något).

Men, om det funkar att byta kanal med något program så gör det. Använd LAN-kabel, annars klipper du benen av dej och ser inte om det gick bra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorerna söker upp nätverken oberoende av kanal. Jag skrev att du ska byta i routern. Jag tror inte du behöver använda någon skiva. Normalt så loggar man på routern genom att gå till dess IP-adress (192.168.1.1 eller något).

Men, om det funkar att byta kanal med något program så gör det. Använd LAN-kabel, annars klipper du benen av dej och ser inte om det gick bra..

Haha... okej.. ska försöka.. Om det inte funkar kommer jag fråga igen(förlåt men jag har noll koll på just sånt.. är någorlunda bra på datorer men det här, som sagt) Tack för all hjälp iaf! :D:pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... nu har jag ändrat till kanal 9 och har kollat i AP Grapher.

Här är resultat med från min temporära plats :)

post-29954-1235241044.png

Bättrel, sämre, likadant?

Och här från den vanliga platsen:

post-29954-1235241285.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar OK. Framförallt är du nu själv på kanal 9. Nu kan du fortsätta och se hur snabbt det går på det trådlösa..

TX-rate i nederkanten av grafen ger en hint om uppkopplad hastighet.

post-30865-1235242265_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...