Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur är det med ert minne egentligen? Enkät!


OldMac

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag gör för mina universitetsstudier en lingvistisk test och prövar att lägga ut enkäten i detta forum för att se om några av er är intresserade av att delta. Jag väljer även platsen för att enkätordet - "minne" - bl a berör datorområdet.

 

1. Ordet "minne" - vilka inre bilder eller associationer väcker det till liv hos dig?

 

2. Är det någon särskild inre bild eller association som du framför andra associerar till ordet "minne" (t ex: bra minne, dåligt minne, särskilt minne, närminne, äldre minnen, att bli påmind, att glömma, RAM, hårddisk, bubbel-minne, USB-sticka, CD-skiva, etc). Gärna svar med kort motivation.

 

3. Minnen kan upplevas med olika värdeladdningar: minnen kan minna om problem - minnen kan upplevas utan någon emotionell respons alls - minnen kan upplevas positiva. Hur är det för dig: är ordet "minne" mestadels negativt, positivt eller neutralt värdeladdat?

 

4. Leder ordet "minne" för dig till några indirekta associationer som inte har konkret att göra med begreppet minne (t ex: att komma att tänka på en låt-titel som innehåller ordet "Minne" eller "Memories", eller att det är nyttigt för minnet att äta fisk, etc)?

 

Slutligen, med svaret behöver jag även veta om du är över eller under 30 år - eller om du är man eller kvinna (jag behöver få ihop ett svarsmaterial som innehåller respons från minst två olika sociala grupper).

 

Tack för er medverkan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj snacka om ledande frågor! Men jag ska ge mitt svar ändå, om det nu kan hjälpa.

1. Iom att vi är på ett datorforum är RAM-minne det första jag tänker på.

2. Dåligt minne associerar jag direkt till eftersom jag lider av dåligt minne själv.

3. Som associationen ovan giver leder det till en lätt övervikt mot negativt, men jag anser gamla minnen är relativt oviktigt, det är viktigare att se framåt, så det pendlar däremellan mellan negativt och neutralt.

4. Eftersom du skrev om fisk så är det ju det jag tänker på först. ;) Men chansen är stor att det skulle va det jag skulle tänka på först.

5. Över 30, övervägande man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne... :D

Kanske förstör din tråd men...

 

Brottas just med mitt minne, och hur jag gick till väga för c.a 25 år sedan när jag monterade en garageport...

Vet de flesta moment hur jag byggde garaget, och att jag monterat porten osv, men inte "hur jag gjorde" dvs i vilken ordning den monterades, för nu skall den ned och upp på ett annat ställe...gäller att montera ner den "baklänges ^_^

 

När det gäller mitt minne i övrigt så har jag kvar minnesfragment så långt tillbaka som när jag var runt 4 år.

Man förvånas själv av att man har det som en film inom sig, när morsan kom hem i taxi med min lillebror...vad som hände innan och efter minns man naturligvis inte, bara den titten ut genom fönstret...och att det var en "tant" i vitt förkläde som passade mig och min lillasyster..

 

Likaså att jag skadade mig i 5 årsåldern och slog upp ena ögonbrynet, och hamnade på sjukhus och fick sys.

Hade klättrat upp på en soptunna och fallit ner, någon bar hem mig minns jag, och att det var mycket blod... :o

 

Så varför minns jag händelser för evigheter sen, och inte vad jag gjorde mitt i livet... :lol:

Iofs ska jag nog få ner garageporten oavsett, men det retar mig att jag inte har kvar de minnesbilderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne... :D

Kanske förstör din tråd men...

 

Brottas just med mitt minne, och hur jag gick till väga för c.a 25 år sedan när jag monterade en garageport...

Vet de flesta moment hur jag byggde garaget, och att jag monterat porten osv, men inte "hur jag gjorde" dvs i vilken ordning den monterades, för nu skall den ned och upp på ett annat ställe...gäller att montera ner den "baklänges ^_^

 

När det gäller mitt minne i övrigt så har jag kvar minnesfragment så långt tillbaka som när jag var runt 4 år.

Man förvånas själv av att man har det som en film inom sig, när morsan kom hem i taxi med min lillebror...vad som hände innan och efter minns man naturligvis inte, bara den titten ut genom fönstret...och att det var en "tant" i vitt förkläde som passade mig och min lillasyster..

 

Likaså att jag skadade mig i 5 årsåldern och slog upp ena ögonbrynet, och hamnade på sjukhus och fick sys.

Hade klättrat upp på en soptunna och fallit ner, någon bar hem mig minns jag, och att det var mycket blod... :o

 

Så varför minns jag händelser för evigheter sen, och inte vad jag gjorde mitt i livet... :lol:

Iofs ska jag nog få ner garageporten oavsett, men det retar mig att jag inte har kvar de minnesbilderna

 

Kommer ihåg att det var väldigt viktigt att man "desarmerade" fjädern först när man monterade ner garageportar. Det var en som gjorde fel och blev ihjälslagen av fjädern.

Varför låter du inte firman göra det? -Spelar de dem någon roll om de lämpar av den gamla porten hos din grabb eller på tippen? Det kan ju vara kortare väg för dem att köra.

 

Ops nu spårade vi ur från ämnet på sedvanligt sätt. -Nej jag vill inte vara med i enkäten i denna form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man över 30 tillhörande minst en socialgrupp.

Fråga ett till fyra ger samma svar: När jag var 4 år drömde jag att jag gående rundade hörnet av herr Mauritz Gunnebostaket. Utanför staketvinkeln fanns ett gult och svart järnrör för att skydda staketet.

Själv bar jag en mörkblå molskinsjacka av catalinamodell och röd toppluva. Sekvensen är bara ett halvt steg lång. Minnesbilden från en förgången tid mitt i steget är troligvis för alltid det jag tänker på så

fort någon koppling till minne är på tapeten.

Dess utom intresant att se sig själv som 4 åring i 50-tals miljö (jag kunnde ju se mig själv i drömmen). Som Pocah skrev. Man förvånas själv av att man har det som en film inom sig.

 

salakalle önskar alla. Goda minnen och söta drömmar. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...