Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gmail imap-problem


ludviglindberg

Rekommendera Poster

ludviglindberg

Hej,

 

Jag har ett gmail-konto och använder imap för att kunna läsa mailen både i min iPhone och på min dator. Jag vill ju självklart att det ska uppdateras på samtliga enheter när jag tillexempel har läst eller skickat ett mail. Är därför jag kör imap och inte pop. Nu har det dock uppstått ett problem. Jag har min iphone inställd på att den ska "pusha" (och för program som inte stöder push 15 minutersintervall på uppdateringarna, om det nu har någon betydelse) men mail som jag läst på telefonen blir inte markerade som lästa på datorn. Däremot är de markerade som lästa på Gmail-servern. Är inte detta konstigt? Tacksam för svar!

 

Ludde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta har du inställt på datorn att den ska synka mot imap-servern?

(datorn synkar ju mot servern, inte mot din iphone)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mail.app - arkiv - inställningar - generellt - hämta nya epost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ludviglindberg

Okej, den är inställd på "var femte minut" men jag har mail som jag läst i min iphone för mer än en dag sen som fortfarande är markerade som olästa i Mail på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på att datorn är ansluten med IMAP?

Låter som den är ansluten med POP och låter orginalen ligga kvar på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Apple Mail också inställt på IMAP för att det ska fungera. IMAP på allt alltså. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ludviglindberg

Jag har endast ett konto konfigurerat i Mail på datorn och detta är ett Gmail-konto inställt på IMAP. Jag körde POP tidigare, men när jag skaffade jag en iPhone var jag tvungen att byta till IMAP. Finns det något annat jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att på datorn, ta bort kontot och lägg till det på nytt så synkar det om. Brukar kunna lösa endel problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bockat för "Synkronisera ändrade brevlådor automatiskt" i konto - Avancerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ludviglindberg
Har du bockat för "Synkronisera ändrade brevlådor automatiskt" i konto - Avancerat?

 

Jag hittar ingen sådan inställning.. Har mail 3.5 om det nu gör någon skillnad. Under avancerat är det enda som finns: "aktivera det här kontot", "inkludera vid automatisk hämtning av ny e-post"

 

Har inte prövat att ta bort kontot och göra om allt ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma för mig. Enda sättet att den ska synkronisera korrekt är genom att stänga av programmet och starta det igen. Varför det är så har jag däremot ingen aning om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ludviglindberg

sjukt konstigt.. funkade när jag startade om mail. jaha, då får man väl göra det istället så länge och hoppas på att apple släpper en uppdatering som fixar problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt konstigt.. funkade när jag startade om mail. jaha, då får man väl göra det istället så länge och hoppas på att apple släpper en uppdatering som fixar problemet!

 

Ja men det har varit så här ganska länge... När det gäller uppdateringar som gäller småfel brukar Apple ta tid på sig.

 

Jag har, med många andra MBP-användare, problematiken att Front Row får datorn att hänga sig. Det problemet har jag haft sedan slutet av 2007 och det är fortfarande inte åtgärdat. Med andra ord uttryckt: Apple skiter i småfelen. Det är synd men det verkar vara fallet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...