Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag över från fw till usb2?


mackie

Rekommendera Poster

Jag sitter med en iMac som jag hyr och som snart ska lämnas tillbaka.

 

Tänkte köpa en Macbook eller iMac och undrar hur jag behåller allt material på min nuvarande iMac. Jag har en extern hd med firewire men om jag köper en Macbook har den ju ingen fw-port, har någon något förslag på hur jag i så fall kan föra över mitt material från fw-disken till en macbook?

 

Den andra frågan är om jag köper hem en Macbook finns det något smart sätt att koppla samman den med imacen för att få över filer, kanske inställningar på e-post, internetbokmärken etc?

 

En annan fråga, ska man satsa på en större hd i macbooken eller är det smartare att satsa på en extern disk för lagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FW till USB går inte.

Det du kan göra är att köpa dig ett tomt kabinett och stoppa disken i.

För att köra Flyttassistenten går det bra med ett nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Följdfråga, kan jag med följande disk som har både FW och usb2 föra över mina filer från min externa disk till denna?

 

http://store.apple.com/se-edu/product/TR940?mco=NDA4NzQ5NA

 

Eller går det kanske att komma åt disken genom att serikoppla den med denna disk och sen koppla den med usb2 till datorn, macbook som saknar FW?

 

Övrig fråga: Är disken prisvärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Följdfråga, kan jag med följande disk som har både FW och usb2 föra över mina filer från min externa disk till denna?

 

http://store.apple.com/se-edu/product/TR940?mco=NDA4NzQ5NA

 

Eller går det kanske att komma åt disken genom att serikoppla den med denna disk och sen koppla den med usb2 till datorn, macbook som saknar FW?

 

Övrig fråga: Är disken prisvärd?

 

Ja det ska gå. , Jag missuppfattade nog frågan, nej jag är skeptisk till att du kan seriekoppla och använda den som en USB till FW brygga.

 

 

Om disken är prisvärd går väl diskutera, den är väl inte jättebillig, men samtidigt tycker jag inte den är "snordyr" heller med tanke på dubbla interface (usb2 och fw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det något annat sätt att kunna göra en brygga mellan min fw-disk och en macbook som saknar fw-port?

Nej, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det något annat sätt att kunna göra en brygga mellan min fw-disk och en macbook som saknar fw-port?

 

Jag kan tyvärr inte komma på någon bättre lösning än att köpa en gammal dator, alt ett firewire kort till din stationära om du har någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det går inte att koppla Firewire<->usb, så då får lösa det på annat sätt och där finns alternativ för att lösa situationen. Enklast torde vara en extern hårddisk som du sedan ändå behöver för att sköta backup.

 

Du kan klona iMacens hårddisk (till exempel med Carbon Copy Cloner eller Super Duper) till den externa hårddisken. När du har din färska MacBook och kör igång den första gången frågar den med automatisk ifall du vill flytta över filer och användare från en annan Mac eller en hårddisk. Bara att koppla in och låta datorn tugga.

 

Går även att "mellanlanda" där du installerat OS X på den externa disken och för över användare och filer (det frågas med automatik) till den externa hårddisken. Sedan upprepas samma procedur när du flyttar över användare och filer till MacBooken när den sedan frågar samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...