Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Cdons skivförsäljning når rekordnivå


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Den enes död, den andres bröd.

CDON går bra därför att flera av de skivköpare som faktiskt fortfarande finns, nu handlar via CDON istället för i fysiska skivbutiker. Detta därför att så många skivbutiker har gått i konkurs på grund av dålig försäljning, så man kan inte handla hos dem längre. Exempelvis så försvann ju SkivFönstret nyligen från Stockholm, en klassisk skivbutik där personalen var kunnig och faktiskt visste vad de sålde. De var riktiga skivnördar helt enkelt.

 

För tjugo år sedan i Stockholm så fanns det en skivbutik i nästan varje kvarter. Nu finns knappt några alls kvar.

Här har tusentals jobb försvunnit och många människor har tvingats ut i arbetslöshet på grund av piraternas framfart.

Att stå i skivbutik har aldrig varit särskilt fett lönemässigt, så varför var piraterna tvungna att ge sig på dem?

Pirat innebär ju att stjäla från de rika, var finns solidariteten i att stjäla från de fattiga?

Nog tycker jag att pirater skyltar under falsk flagg!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enes död, den andres bröd.

CDON går bra därför att flera av de skivköpare som faktiskt fortfarande finns, nu handlar via CDON istället för i fysiska skivbutiker. Detta därför att så många skivbutiker har gått i konkurs på grund av dålig försäljning, så man kan inte handla hos dem längre. Exempelvis så försvann ju SkivFönstret nyligen från Stockholm, en klassisk skivbutik där personalen var kunnig och faktiskt visste vad de sålde. De var riktiga skivnördar helt enkelt.

 

För tjugo år sedan i Stockholm så fanns det en skivbutik i nästan varje kvarter. Nu finns knappt några alls kvar.

Här har tusentals jobb försvunnit och många människor har tvingats ut i arbetslöshet på grund av piraternas framfart.

Att stå i skivbutik har aldrig varit särskilt fett lönemässigt, så varför var piraterna tvungna att ge sig på dem?

Pirat innebär ju att stjäla från de rika, var finns solidariteten i att stjäla från de fattiga?

Nog tycker jag att pirater skyltar under falsk flagg!!!

 

Det kallas utveckling. Tycker du inte om den så kanske du ska byta ut din mac mot ett ritblock och ett gäng kritor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad de borde ha gjort är att tidigt inse (nån gång runt år 2001-2003) hur mycket teknikutvecklingen kom till att påverka deras försäljning och vilka alternativ det fanns till att pröva nya tekniker för att anpassa sig till den moderna, digitala musikepoken. Exempelvis hade de kunnat vara pionjärer med att få till så att man kunde köpa presentkort från iTunes direkt i butiken, i diverse valörer, på samma vis som kontantkort för mobiltelefoner.

 

Det är ingenting konstigt med att ny teknik förändrar en hel bransch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enes död, den andres bröd.

CDON går bra därför att flera av de skivköpare som faktiskt fortfarande finns, nu handlar via CDON istället för i fysiska skivbutiker. Detta därför att så många skivbutiker har gått i konkurs på grund av dålig försäljning, så man kan inte handla hos dem längre. Exempelvis så försvann ju SkivFönstret nyligen från Stockholm, en klassisk skivbutik där personalen var kunnig och faktiskt visste vad de sålde. De var riktiga skivnördar helt enkelt.

 

För tjugo år sedan i Stockholm så fanns det en skivbutik i nästan varje kvarter. Nu finns knappt några alls kvar.

Här har tusentals jobb försvunnit och många människor har tvingats ut i arbetslöshet på grund av piraternas framfart.

Att stå i skivbutik har aldrig varit särskilt fett lönemässigt, så varför var piraterna tvungna att ge sig på dem?

Pirat innebär ju att stjäla från de rika, var finns solidariteten i att stjäla från de fattiga?

Nog tycker jag att pirater skyltar under falsk flagg!!!

 

Vilken otrolig hobbyförklaring! Hur kan du få det till att det är fildelningens fel att de lokala skivbutikerna slår igen? Har du samma förklaringsmodell för att det inte finns mjölk- och brödbutiker i varje kvarter? Är det folk som tjuvmjölkar korna? Hur är det med caféerna? I stadsparken i stan där jag växte upp fanns 8-12 sommarcaféer på 40-50-talet, nuförtiden ett enda, med kaffe i plastmugg och hygieniskt förpackade delicatoartiklar. Varför? Stjäls det kaffe någonstans? Jag skulle kunna fortsätta så här en bra stund. Var är de små boklådorna, var finns tv/radioreparatörerna. Vilka brevtjuvar stängde alla postkontor och kommer det sig att nästan alla skolor har stängt, bara enstaka stora kolosser finns kvar...

Skivbutikerna är dödsdömda, med eller utan fildelning. Om någon annan kan sälja en skiva för ett mycket lägre pris, hålla ett hundra gånger så stort sortiment och dessutom erbjuda struktur, sökmöjlighet och översikt, varför skulle skivbutikerna överleva? Nätbutikerna/nedladdningstjänsterna tar hand om storkonsumenter och krävande kunder, bensinmackarna om schlagerkunderna. Jag har upplevt samma sak hända med lanthandeln i byn där jag bor nu - folk sade sig värna den, men ingen övervägde ens att köra helgens storhandling där - pga sortiment och pris. Lanthandlaren kunde ju inte överleva på att sälja mjölk och jäst som folk glömt att köpa på stormarknaden och så fick han slå igen. Då startade gnället och namninsamlingarna, men sanning var ju att ingen på allvar var beredd att betala kostnaden för att ha en lanthandel på bygden.

Allt förändras. I den lilla stadsdel jag växte upp på sextiotalet fanns två kiosker, tobakshandel, tre dagligvarubutiker, ett café, en urmakare, en slaktare/charkuteributik, en bagare, ett postkontor, två cykelreparatörer, två bensinmackar, en presentaffär, två handelsträdgårdar och säkert något mer jag har glömt. Idag finns ett ICA och en cykelreparatör med öppet några kvällar i veckan. Allt förändras. Jag minns oxå bläddrandet i skivbutikernas backar med nostalgi. Men jäklar om jag hade haft tillgång till cdon på den tiden... Då kanske jag hade fått tag i de där John Lee Hooker-plattorna jag aldrig hittade eller den där hopplöst gäckande "No pussyfooting" med Fripp & Eno... Allt förändras. Det är bara att springa med, eller hopplöst fastna i det förgångna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte har helt rätt. Skivaffärerna började dö långt innan fildelningen blev ett faktum. Vi går mot mer stormarknadsförsäljning och små skivbutiker klarar sej inte mot sånt. När jag kom till Skurup i mitten av 80-talet fanns det två skivbutiker där. När jag flyttade därifrån tio år senare fanns det ingen. Då fanns ingen fildelning över internet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT...men men :-)

 

Utveckling i all ära, men det rättfärdigar knappast piratkopiering...

 

Jag menar vad kostar en dvd idag, eller en cd-skiva, 100 spänn? fan det är ju pizzapengar vi talar om :-)

Folk blandar ihop sina argument hej vilt och säger att de vill driva på "de giriga skivbolagen"...jaha? köp inte skivor då, eller så får de väl visa lite stake och säga rätt ut att de inte vill betala. (För att de är snåla och det är enkelt att sno musik/film/spel i dagsläget).

 

Sen säger många att ologlig nedladdning gynnar artister pga "att man då kan höra musiken innan och sen köpa den om man gillar det"...men det argumentet dog ju samma sekund myspace uppfanns :)

 

Inte OT :-)

 

Men sen att vi inte ser så många små skivbutiker är väl logiskt, de kan ju inte hålla samma priser som de stora kedjorna (Mediamarkt, Elgiganten, Maxi osv) sen finns ju online butiker med gigantiskt utbud som exempelvis CD-ON.com och slutligen är det ju smidigheten hos iTunes och liknande tjänster, billigt och bekvämt direkt hem till datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken otrolig hobbyförklaring! Hur kan du få det till att det är fildelningens fel att de lokala skivbutikerna slår igen? Har du samma förklaringsmodell för att det inte finns mjölk- och brödbutiker i varje kvarter? Är det folk som tjuvmjölkar korna? Hur är det med caféerna? I stadsparken i stan där jag växte upp fanns 8-12 sommarcaféer på 40-50-talet, nuförtiden ett enda, med kaffe i plastmugg och hygieniskt förpackade delicatoartiklar. Varför? Stjäls det kaffe någonstans? Jag skulle kunna fortsätta så här en bra stund. Var är de små boklådorna, var finns tv/radioreparatörerna. Vilka brevtjuvar stängde alla postkontor och kommer det sig att nästan alla skolor har stängt, bara enstaka stora kolosser finns kvar...

Skivbutikerna är dödsdömda, med eller utan fildelning. Om någon annan kan sälja en skiva för ett mycket lägre pris, hålla ett hundra gånger så stort sortiment och dessutom erbjuda struktur, sökmöjlighet och översikt, varför skulle skivbutikerna överleva? Nätbutikerna/nedladdningstjänsterna tar hand om storkonsumenter och krävande kunder, bensinmackarna om schlagerkunderna. Jag har upplevt samma sak hända med lanthandeln i byn där jag bor nu - folk sade sig värna den, men ingen övervägde ens att köra helgens storhandling där - pga sortiment och pris. Lanthandlaren kunde ju inte överleva på att sälja mjölk och jäst som folk glömt att köpa på stormarknaden och så fick han slå igen. Då startade gnället och namninsamlingarna, men sanning var ju att ingen på allvar var beredd att betala kostnaden för att ha en lanthandel på bygden.

Allt förändras. I den lilla stadsdel jag växte upp på sextiotalet fanns två kiosker, tobakshandel, tre dagligvarubutiker, ett café, en urmakare, en slaktare/charkuteributik, en bagare, ett postkontor, två cykelreparatörer, två bensinmackar, en presentaffär, två handelsträdgårdar och säkert något mer jag har glömt. Idag finns ett ICA och en cykelreparatör med öppet några kvällar i veckan. Allt förändras. Jag minns oxå bläddrandet i skivbutikernas backar med nostalgi. Men jäklar om jag hade haft tillgång till cdon på den tiden... Då kanske jag hade fått tag i de där John Lee Hooker-plattorna jag aldrig hittade eller den där hopplöst gäckande "No pussyfooting" med Fripp & Eno... Allt förändras. Det är bara att springa med, eller hopplöst fastna i det förgångna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken otrolig hobbyförklaring! Hur kan du få det till att det är fildelningens fel att de lokala skivbutikerna slår igen? Har du samma förklaringsmodell för att det inte finns mjölk- och brödbutiker i varje kvarter? Är det folk som tjuvmjölkar korna? Hur är det med caféerna? I stadsparken i stan där jag växte upp fanns 8-12 sommarcaféer på 40-50-talet, nuförtiden ett enda, med kaffe i plastmugg och hygieniskt förpackade delicatoartiklar. Varför? Stjäls det kaffe någonstans? Jag skulle kunna fortsätta så här en bra stund. Var är de små boklådorna, var finns tv/radioreparatörerna. Vilka brevtjuvar stängde alla postkontor och kommer det sig att nästan alla skolor har stängt, bara enstaka stora kolosser finns kvar...

Skivbutikerna är dödsdömda, med eller utan fildelning. Om någon annan kan sälja en skiva för ett mycket lägre pris, hålla ett hundra gånger så stort sortiment och dessutom erbjuda struktur, sökmöjlighet och översikt, varför skulle skivbutikerna överleva? Nätbutikerna/nedladdningstjänsterna tar hand om storkonsumenter och krävande kunder, bensinmackarna om schlagerkunderna. Jag har upplevt samma sak hända med lanthandeln i byn där jag bor nu - folk sade sig värna den, men ingen övervägde ens att köra helgens storhandling där - pga sortiment och pris. Lanthandlaren kunde ju inte överleva på att sälja mjölk och jäst som folk glömt att köpa på stormarknaden och så fick han slå igen. Då startade gnället och namninsamlingarna, men sanning var ju att ingen på allvar var beredd att betala kostnaden för att ha en lanthandel på bygden.

Allt förändras. I den lilla stadsdel jag växte upp på sextiotalet fanns två kiosker, tobakshandel, tre dagligvarubutiker, ett café, en urmakare, en slaktare/charkuteributik, en bagare, ett postkontor, två cykelreparatörer, två bensinmackar, en presentaffär, två handelsträdgårdar och säkert något mer jag har glömt. Idag finns ett ICA och en cykelreparatör med öppet några kvällar i veckan. Allt förändras. Jag minns oxå bläddrandet i skivbutikernas backar med nostalgi. Men jäklar om jag hade haft tillgång till cdon på den tiden... Då kanske jag hade fått tag i de där John Lee Hooker-plattorna jag aldrig hittade eller den där hopplöst gäckande "No pussyfooting" med Fripp & Eno... Allt förändras. Det är bara att springa med, eller hopplöst fastna i det förgångna.

 

Väl talat, men är det en utveckling vi vill ha eller springer vi bara med till utarmningens brant? Gratis är gott i alla lägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen sällar jag mig till den stora massan som tycker det känns onödigt att betala 149 spänn för en plastbit som jag ändå kommer rippa för att ha i datorn och iPoden. Betalar numera för i princip all musik men gör det genom iTunes Store. Så att säga att alla vill ha det gratis är en alldeles för kraftig förenkling.

 

Skulle plastbiten kosta samma som filerna på iTunes då kanske jag skulle börja fundera, men med iTunes så har man ju musiken direkt när man köper den. Även om CDON har snabba leveranser så tar det ju ändå några dagar. Och fysiska skivbutiker finns ju inga att hitta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta i naturen verkar efter minsta motståndets lag. Vi vill ha det enkelt. Jag kan i lugn o ro beställa min cd-skiva på CDon och få den bekvämt levererad hem. Jag har själv köpt ett antal dvd-filmer därifrån.

 

Det jag önskar mig i legala nedladdningar är

- bättre kvalitet i exempelvis iTuneStore

- köpa filmfiler, likt iTunes

- hyra film enkelt

 

Det är dags även för filmbolagen att vakna upp och se möjligheterna med tekniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas utveckling. Tycker du inte om den så kanske du ska byta ut din mac mot ett ritblock och ett gäng kritor?

 

 

Vilken otrolig hobbyförklaring! Hur kan du få det till att det är fildelningens fel att de lokala skivbutikerna slår igen? Har du samma förklaringsmodell för att det inte finns mjölk- och brödbutiker i varje kvarter? Är det folk som tjuvmjölkar korna? Hur är det med caféerna? I stadsparken i stan där jag växte upp fanns 8-12 sommarcaféer på 40-50-talet, nuförtiden ett enda, med kaffe i plastmugg och hygieniskt förpackade delicatoartiklar. Varför? Stjäls det kaffe någonstans? Jag skulle kunna fortsätta så här en bra stund. Var är de små boklådorna, var finns tv/radioreparatörerna. Vilka brevtjuvar stängde alla postkontor och kommer det sig att nästan alla skolor har stängt, bara enstaka stora kolosser finns kvar...

Skivbutikerna är dödsdömda, med eller utan fildelning. Om någon annan kan sälja en skiva för ett mycket lägre pris, hålla ett hundra gånger så stort sortiment och dessutom erbjuda struktur, sökmöjlighet och översikt, varför skulle skivbutikerna överleva? Nätbutikerna/nedladdningstjänsterna tar hand om storkonsumenter och krävande kunder, bensinmackarna om schlagerkunderna. Jag har upplevt samma sak hända med lanthandeln i byn där jag bor nu - folk sade sig värna den, men ingen övervägde ens att köra helgens storhandling där - pga sortiment och pris. Lanthandlaren kunde ju inte överleva på att sälja mjölk och jäst som folk glömt att köpa på stormarknaden och så fick han slå igen. Då startade gnället och namninsamlingarna, men sanning var ju att ingen på allvar var beredd att betala kostnaden för att ha en lanthandel på bygden.

Allt förändras. I den lilla stadsdel jag växte upp på sextiotalet fanns två kiosker, tobakshandel, tre dagligvarubutiker, ett café, en urmakare, en slaktare/charkuteributik, en bagare, ett postkontor, två cykelreparatörer, två bensinmackar, en presentaffär, två handelsträdgårdar och säkert något mer jag har glömt. Idag finns ett ICA och en cykelreparatör med öppet några kvällar i veckan. Allt förändras. Jag minns oxå bläddrandet i skivbutikernas backar med nostalgi. Men jäklar om jag hade haft tillgång till cdon på den tiden... Då kanske jag hade fått tag i de där John Lee Hooker-plattorna jag aldrig hittade eller den där hopplöst gäckande "No pussyfooting" med Fripp & Eno... Allt förändras. Det är bara att springa med, eller hopplöst fastna i det förgångna.

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dem som köper all min musik på cd, och beställer massor från CDON och Ginza.

Sedan rippar jag albumen till FLAC-format för att spela upp i stereon via Squeezebox, och till mp3 till min iPod.

 

Jag har svårt att förstå att folk betalar för digitala mp3- eller aac-filer i dålig kvalitet.

Ok, om man köper enstaka låtar för att endast lyssna i mp3-spelaren, eller om man

måste ha ett album direkt det släpps - då är det ju billigare att köpa via iTunes.

Problemet är ju att man bara får sönderkomprimerade digitala filer - man kan ju inte bränna sin egen cd eftersom kvaliten är skitdålig. Om man betalar för ett album så borde man ju åtminstone kunna välja om man vill ha dem i lossless-format så man kan bränna sin egen cd, eller mp3/aac.

 

Äldre album är ofta snorbilliga på cdon, ginza m. fl. Man hittar massor mellan 49kr och 79kr...och med äldra album menar jag i princip allt som inte ligger på topplistan eller under nyheter, och har funnits ute i några månader eller mer.

Varför köper man gamla album dyrt (ofta dubbla priset jämfört med CD) på iTunes, och i dålig kvalitet jämfört med CD?

 

Det är konstigt att företagen (läs Apple m.fl.) utan problem får människor att faktiskt BETALA MER FÖR SÄMRE KVALITET.

 

I det här fallet är det faktiskt den unga generationen som är bakåtsträvare för en gångs skull - de accepterar en sämre kvalitet på musiken helt utan vidare - enbart för att det är nerladdat via internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag handlar på CDON ett par gånger om året. Det är trots allt roligare att ha en riktig CD-skiva med fodral än en olaglig digital kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör till dem som köper all min musik på cd, och beställer massor från CDON och Ginza.

Sedan rippar jag albumen till FLAC-format för att spela upp i stereon via Squeezebox, och till mp3 till min iPod.

 

Jag har svårt att förstå att folk betalar för digitala mp3- eller aac-filer i dålig kvalitet.

Det har ju bevisats otaliga gånger att upplevelsen av ljudkvalitet är extremt subjektiv. Jag har inget superstereo, men heller inget skräp (NAD-förstärkare, Denon CD och små nätta B&W-högtalare) och jag hör ingen skillnad mellan iTuneslåtar och CD. Så för min del så håller de två alternativen samma kvalitet.

 

Visst är det kul att ha konvoluten, men å andra sidan så lyssnar jag nästan aldrig på musik på det sättet (sittandes i soffan, läsandes i konvolutet) så det spelar liksom ingen roll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är säker på att om en teknik som möjliggör inköp av matvaror via nätet utvecklas snart kommer detta att bli en svår motståndare för även stormarknaderna. Jag tänker mej då en vidareutveckling av de där mobila handelsbodarna som finns i vissa delar av glesbygden. De åker runt till folk med en konverterad buss där alla varor finns och säljer direkt vid dörren. Då skulle man kunna beställa på sin dator och inom ett par timmar har man det levererat till dörren och kan betala med kort eller kontant. Det där går säkert att utveckla.

 

Hittills har detta dock varit en flopp. NK försökte visst för många år sen men inte många nappade på det. Folk vill ha i alla fall den gemenskapen att man handlar mat och ser andra människor. Den här tekniken är nog bäst för såna som är skygga av naturen, har svår reumatisk värk och andra sjuka och/eller skadade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...