Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilken disk sitter i mitt kabinett?

Luzer

Recommended Posts

Jag behöver få reda på vilken disk det sitter i mina externa hårddisk-kabinett. De flesta är lacie av olika modeller.

Har letat under "den här datorn" och "skivverktyg" och man får all info om de interna diskarna men inte de som är kopplade via firewire. Finns det nåt annat ställe jag kan kolla på direkt i Mac Os X (10.4.8) eller något litet bra program man kan få info om alla sina diskar?

Jag behöver få reda på vilken disk det sitter i mina externa hårddisk-kabinett.

Då är det tyvärr skruvmejsel som gäller. Bryggningchipet i lådan (mellan USB/FW å ena sidan och PATA/SATA å andra sidan) släpper inte igenom sådan information om disken. :(

Thomas Ytterberg

Det är snarare La Cie och Iomega (och säkert fler) som blockerar den informationen i sina bryggor*. Köper man ett tomt chassi i närmaste datorbutik så kommer informationen fram som normalt.

*Egentligen är det sällan det är något unikt med vare sig chassi eller bryggchip från de stora tillverkarnas standarddiskar. Det brukar i alla fall komma från samma fabriker i Taiwan i slutändan. :) Men de kör så stora volymer att de kan specialanpassa sina prylar.

Det låter ju konstigt, och dumt. Jag verkar dock kunna se mer information på en av mina fw diskar, dock inte på alla. Vilken disk som sitter i, under medianamn: Samsung etc...

post-9207-1235138612_thumb.gif

Tittar jag på en annan disk står det bara Lacie där :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...