Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hammurabi lever och frodas i högsta grad


snowreeler

Rekommendera Poster

Ja att döda är avsikten, åtminstone i krig, och då dödar man urskiljningslöst.

Vad är det då för fel att döda en mördare?

 

 

Det gör dig till en mördare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar

Drar mig ur, ingen idé att diskutera med er. Ni är bara här för att djävlas och tillför inget till forumet.

 

Min uppfattning om er tänker jag inte skriva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar mig ur, ingen idé att diskutera med er. Ni är bara här för att djävlas och tillför inget till forumet.

 

Min uppfattning om er tänker jag inte skriva

 

Talat som en sann förlorare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle legalisera vendettor i Sverige. det skulle avlasta rättsväsendet en hel del om folk kunde regelra oförrätter själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle legalisera vendettor i Sverige. det skulle avlasta rättsväsendet en hel del om folk kunde regelra oförrätter själva?

Precis som med APB menar du? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skapade tråden var det med tanke på att visa hur traditionen från Hammurabis dagar fortfarande efterlevs i Iran och det absurda i att det fortfarande händer sånt här. Varifrån snacket om dödsstraff kommer fattar jag inte trots att jag läst igenom hela tråden nu. Personligen förstår jag inte att man kan vara för dödsstraff för det är ingen garanti för att kriminaliteten minskar, tvärtom. Med dödsstraff får de kriminella känslan av att det kvittar vad man gör och då förskjuts gränserna för moral och etiskt tänkande långt bortom det civiliserade samhällets gränser. Poca och Friend, när ni uttalar er fördelaktigt om denna typ av straff, får ni verkligen känslan av att rättvisa skulle skipas genom detta?

 

Tack Rickard för länken till informationen om Hammurabis lagar. Om denna tråd ska överleva är det bra att den länken finns som referens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle legalisera vendettor i Sverige. det skulle avlasta rättsväsendet en hel del om folk kunde regelra oförrätter själva?

Duell med värja är alla fall ett stilfullt sätt att dö på. Dock är det inte sällan rättvist men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hammurabi förespråkade tydligen dödsstraff för utspätt öl. Det hade rensat i krogbranschen...

 

För att vara seriös så tycker jag inte att man bör syssla med öga-för-öga-straff och liknande. Dödsstraff gillar jag inte heller, och jag tycker att livstidsstraff (samt dumheten med att begära nåd hos domstol) bör försvinna. Jag har inget emot långa fängelsestraff, men inlåsning för evigt är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om, vad då tänka om.

Vapen är tillåtet, alltså är det tillåtet att döda.

 

Vad är vitsen med att hålla ett försvar? Vad ska vi göra med lede fi när han stiger iland?

En stat ska inte ta på sig rätten att döda en medborgare, för då beter sig staten lika dåligt som förövaren. Om någon dödar min bror kan jag inte utkräva hämnd och döda förövaren.

- Min bror återfår inte livet

- jag beter mig lika illa som mördaren

- jag kan inte själv utmäta straff, det ska staten (mitt samhälle) sköta

- jag kan inte utverka en dom, det ska staten (mitt samhälle) sköta

 

Många framhåller USA som ett bra exempel när man förespråkar dödsstraff. Tyvärr ger dödsstraffet den omvända effekten. Där är man mer benägen att döda varandra just beroende på dödsstraffet.

 

har man dödat en polisman, vilket ger dödsstraff, är det bättre som brottsling att även försöka döda polismannens kollega och komma fri eftersom man redan har fått ett dödsstraff, typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödsstraff gillar jag inte heller, och jag tycker att livstidsstraff (samt dumheten med att begära nåd hos domstol) bör försvinna. Jag har inget emot långa fängelsestraff, men inlåsning för evigt är fel.

 

Jag gillar inte straff överhuvudtaget, men nödvändigheten kräver det. Att låsa in någon på livstid gillar jag inte heller, men

vissa har för alltid förverkat sin rätt till frihet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åsså får man väl förmoda att den "avskräckande faktorn", om inte i alla fall så,

i en del fall fungerar.

 

Balansen mellan känsla och förnuft är en av de svåraste nötarna att knäcka ..

Jag gillar tanken på rehab men frågan är vad jag gör om ett gäng chimpanser,

en sen kväll på Götgatan sparkar sönder min grabb, "in for life" antagligen.

 

Jävla kul och intressant tråd detta, innan nån stänger ..balansera känsla och förnuft ;)

(emot DS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stat ska inte ta på sig rätten att döda en medborgare, för då beter sig staten lika dåligt som förövaren. Om någon dödar min bror kan jag inte utkräva hämnd och döda förövaren.

- Min bror återfår inte livet

- jag beter mig lika illa som mördaren

- jag kan inte själv utmäta straff, det ska staten (mitt samhälle) sköta

- jag kan inte utverka en dom, det ska staten (mitt samhälle) sköta

 

Många framhåller USA som ett bra exempel när man förespråkar dödsstraff. Tyvärr ger dödsstraffet den omvända effekten. Där är man mer benägen att döda varandra just beroende på dödsstraffet.

 

har man dödat en polisman, vilket ger dödsstraff, är det bättre som brottsling att även försöka döda polismannens kollega och komma fri eftersom man redan har fått ett dödsstraff, typ...

 

Om staten reglerar straffet är det ju inte hämnd. Det är ju vårt kollektiva regelverk och verkställandeapparaten som sköter den biten. Även om staten utdömer dödsstraff är det inte hämd, utan ett straff i paritet med den brottsliga handling som utfördes.

...

Utan att ha större insyn i rättsmaskineriet varken i sverige eller USA så verkar det som om rättsväsendet är labilare där. Men om man nu vill ha dödsstraff går det ju att moderera det så att man kommer undan med livstid men chans till benådning vid dråp eller mord, men är garanterad dödsstraff om man skjuter sig fri.

...

Sett ur ett lekmannaperspektiv verkar det som om dödsstraffet verkar vara ett legitimt straff i de flesta kulturer för vissa avskyvärda brott. Man kan ju undra vem som har störst respekt för livet, om jag är mot dödsstraff eller för.......

...

Nu har Axelman flummat färdigt.... :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att vi är så olika mot för 100 eller 1000 år sedan köper jag inte. En hastig skummning i världslitteraturen visar att vi har haft samma problem hela tiden som ska lösas..... de har bara olika makeup genom tiderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte för dödsstraff för man kan inte få ett rätt genom att göra två fel, men jag har svårt med logiken som är för... menar så här, slår nån mig på käften vill jag ge tillbaka, eller ska han få gå vidare bara utan lämpligt motsvarande straff? Snor nån 10 000 av mig vill jag minst ha tillbaka dem, å helst nåt litet straff för tjuven så han helst ska avskräckas göra om det. Men om nån mördar nån då plötsligt blir straffet mycket lägre än själva brottet, vad hände här? Nu så funkar inte öga för öga-grejen längre utan blir en lilltå för ett öga. Varför frångå den logiken plötsligt just här? Men man kan ju oxå då gå baklänges, varför överhuvudtaget ha straff då för mindre brott, snor nån en hundring får man en tia tillbaka och tjuven kan gå vidare. Men det skulle ju kännas lite orättvist då. Detta ställer till det för mig och jag hoppas nu nån kan räta ut detta och påpeka var jag tänker fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Detta ställer till det för mig och jag hoppas nu nån kan räta ut detta och påpeka var jag tänker fel?

 

Kan tyvärr inte hjälpa dig där, fattar inte en stavelse av vad du skrev. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.eskilstunakuriren.se/link.php?id=809249

 

Får en att börja ändra sig. För en sån överjordisk kallblodig massmördare av hundratal människor (bara tur och skicklighet från personalen att alla inte dog) skulle inte jag vart fall protestera mot om det var dödsstraff på, det finns liksom inget som kan vårdas där, det är utom all hjälp. Och vad är ett lämpligt straff egentligen för en som mördar över hundra stycken människor? Tio års fängelse, en månads straff för varje människas liv det känns inte rättvist. För livstids inspärrning finns ju inte för läkarna friskskriver ju dom efter några år så vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud helt plötsligt så släpper alla dom lagar vi har byggt upp och ska börja kastrera folk. ja herregud

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med straff är ju att få busen att avstå från brott i framtiden. Terapi funkar uppenbarligen inte på våldtäcktsmän så då återstår bara två möjligheter: lås in och släng bort nyckeln eller kastrering,

-Kvinnor är inga försökskaniner i sociosociala expriment!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med straff är ju att få busen att avstå från brott i framtiden. Terapi funkar uppenbarligen inte på våldtäcktsmän så då återstår bara två möjligheter: lås in och släng bort nyckeln eller kastrering,

-Kvinnor är inga försökskaniner i sociosociala expriment!

 

Men skärp dig, tänk efter på vad det är du sitter och förespråkar. Ska vi hugga händerna av tjuvar också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en djävla skillnad på att sno en silversked än att med våld tvinga sig på en kvinna och våldta henne?

 

Men du tycker väl kvinnor är som skor, slit och släng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...