Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hammurabi lever och frodas i högsta grad


snowreeler

Rekommendera Poster

Där jag växte upp var det många som ansåg att barnaga var nyttigt och bra. "Ett riktigkt kokstryk är vad de förtjänar". Jag blev själv utsatt för denna brutala misshandel. Senare har jag förstått att man kan inte banka vett i folk.

 

Det du pratar om är inget annat är hämd. Att män behandlar kvinnor illa har ofta sitt ursprung att dessa män lärt sig skeva värderingar. Via kristendomen(religion), från sin mamma, från sin pappa och tv/media.

 

Vi måste alla försöka påverka de vi kan i hemmet, bekantskapskretsen, skolan och arbetsplatsen. Våld löser inte detta.

Slår inte mina barn, men tycker att ett grov brott bör straffas hårt. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar
Hellre en oskyldig dömd, än 1000 skyldiga friade.

Den som skulle råka bli oskyldig dömd får rättfärdigande 1000 fallt i nästa liv.

 

Fast det är kanske svårt att ta till sig om man inte vågar tro på Gud och ett nästa liv.

 

 

Påminner faktiskt lite om inslagen i Knutby. Där gäller det att komma "hem" så fort so möjligt, livet på jorden är bara en nästintill onödig omväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom dödsstraffet. :chockadskeptisk:

 

Föresten är dödsstraff inte ett riktigt fysiskt straff, tycker jag .

Utom mer ett fråntagande av vidare själslig utveckling

i tillfälle sin kroppsliga attribut.

 

:tappahakan:

 

Oooooook....

 

Dödsstraff är inte ett riktigt fysiskt straff? Och ja, jag ser att du skrivit "tycker jag" men vi talar ju inte om preferenser vad gäller pålägg till frukost utan om människoliv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Dödsstraff är att göra boven en tjänst! Ett verkligt livstidsstraff är mycket bättre.

Tanken med dödsstraff är att du ska möta din domare och hamna i helvetet. Det förutsätter en tro på en dömande gud. Blir det bara svart så "slipper ju boven undan" straff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påminner faktiskt lite om inslagen i Knutby. Där gäller det att komma "hem" så fort so möjligt, livet på jorden är bara en nästintill onödig omväg.

Absolut inte!!!

Sen är Knutbyfolket medlemmar av en kult och inte en världsreligion som bla. bahái Tron

 

Det är viktigt att vi är här i livet så länge som vi överhuvudtaget kan.

Vi lever för att få möjligheten att utveckla vår odödliga själ och det är inget man gör på en kafferast inte

och för att verka för ett bättre liv för alla våra medmänniskor.

 

Det är bara att de som har oturen och pga. av omständigheter som de inte rår över

får extra "credits" för kort liv, så som barn och vuxna som dör av

tex. krig, svält, fattigdom, naturkatastrofer, mord och brott eller om man har blivit oskyldigt dömd och avrättad.

Ingen ska straffas för ett kort liv, när de inte har valt det.

(nej, jag menar inte att man ska straffas för ett självmord!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre en oskyldig dömd, än 1000 skyldiga friade.

Den som skulle råka bli oskyldig dömd får rättfärdigande 1000 fallt i nästa liv.

Fast det är kanske svårt att ta till sig om man inte vågar tro på Gud och ett nästa liv.

Menar du allvar, 'friend', :tappahakan: eller driver du med oss... :armskeptisk: J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:tappahakan:

 

Oooooook....

 

Dödsstraff är inte ett riktigt fysiskt straff? Och ja, jag ser att du skrivit "tycker jag" men vi talar ju inte om preferenser vad gäller pålägg till frukost utan om människoliv.

Men försök läsa och förstå innan du kommenterar, tack.

 

Ett dödsstraff är inget som du lever med och som ger dig fysisk smärta när det är implementerat.

Enlight de flesta religionerna kommer efter döden till en annan verklighet där du komer att ha

en annan uppfattning om rätt och riktigt och utan kropp som kan ge dig smärta.

 

En avhuggen hand, ett utstucket öga och tex. spöstraff kommer att följa dig i lång tid och ge dig

en mycket smärtsam fysisk och psykisk påverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du allvar, 'friend', :tappahakan: eller driver du med oss... :armskeptisk: J

Varför skulle jag driva med er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte!!!

Sen är Knutbyfolket medlemmar av en kult och inte en världsreligion som bla. bahái Tron

 

Det är viktigt att vi är här i livet så länge som vi överhuvudtaget kan.

Vi lever för att få möjligheten att utveckla vår odödliga själ och det är inget man gör på en kafferast inte

och för att verka för ett bättre liv för alla våra medmänniskor.

 

Det är bara att de som har oturen och pga. av omständigheter som de inte rår över

får extra "credits" för kort liv, så som barn och vuxna som dör av

tex. krig, svält, fattigdom, naturkatastrofer, mord och brott eller om man har blivit oskyldigt dömd och avrättad.

Ingen ska straffas för ett kort liv, när de inte har valt det.

(nej, jag menar inte att man ska straffas för ett självmord!)

 

Störst är inte alltid bäst, och har inte alltid rätt.

Bahais regler skapades tydligen i början på 1900-nånting. Reglerna skrevs av människor med den syn som gällde då, t.ex. krediterna som gällde, dödstraff etc. Det är alltså en människa av kött och blod som har haft en religiös idé och sen förverkligat den. Även om denna idé är god i de flesta stycken, men är de sanna?

Du säger, för att inte få flera fraktioner så följer och tror du på dessa skrifter fullt ut. Men, om det nu finns felaktigheter i det hela, mänskligt skapade, så har du också okritiskt avhänt dig möjligheten att tänka själv, det har någon annan gjort åt dig för över hundra år sen?

Tiderna förändras, våra värderingar förändras, men skrifterna finns där som asfalt på en krokig väg, full med tjälskador efter all trafik. Kanske ni behöver asfaltera om, räta ut vägen och reparera skadorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men försök läsa och förstå innan du kommenterar, tack.

 

Ett dödsstraff är inget som du lever med och som ger dig fysisk smärta när det är implementerat.

Enlight de flesta religionerna kommer efter döden till en annan verklighet där du komer att ha

en annan uppfattning om rätt och riktigt och utan kropp som kan ge dig smärta.

 

En avhuggen hand, ett utstucket öga och tex. spöstraff kommer att följa dig i lång tid och ge dig

en mycket smärtsam fysisk och psykisk påverkan.

 

 

Men försök tänka innan du skriver, tack.

 

Du pratar lätt om att ta en annan människas liv och din tro ger dig rätt i det? Oavsett vad din "definition" av döden är så är det i allra högsta grad en fysisk bestraffning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen idé.

Läs själva om ni vill gå till källan.

 

Lämnar tråden nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre en oskyldig dömd, än 1000 skyldiga friade.

Den som skulle råka bli oskyldig dömd får rättfärdigande 1000 fallt i nästa liv.

Det här är det absolut dummaste jag läst på forumet alla kategorier. Helt seriöst. Kommer bli oerhört svårt för någon att slå detta. Grattis "friend"! :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att sådana stenåldersåsikter var begravda o glömda. Det är klartatt en stat inte ska mörda sina medborgare. Tänk om...

 

 

Tänk om, vad då tänka om.

Vapen är tillåtet, alltså är det tillåtet att döda.

 

Vad är vitsen med att hålla ett försvar? Vad ska vi göra med lede fi när han stiger iland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om, vad då tänka om.

Vapen är tillåtet, alltså är det tillåtet att döda.

:stjarnsmall:

 

Den här tråden är grym! Poca, Nabben & Friend, sluta inte skriv här!!!

 

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ids inte.

 

Tala istället om för mig varför vi utvecklar allehanda vapen, det ena värre än det andra.

Vad är vitsen med splitterbomber?

 

Är de inte avsedda att ställa till med död och elände, och det är inte enskilda individer som tillverkar dem, det är med statens goda minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tala istället om för mig varför vi utvecklar allehanda vapen, det ena värre än det andra.

Vad är vitsen med splitterbomber?

Tja, ta med en in hos din lokala Ica-handlare & detonera den. Klarar du dig kommer du märka du om du har begått ett brott eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ta med en in hos din lokala Ica-handlare & detonera den. Klarar du dig kommer du märka du om du har begått ett brott eller inte.

 

Hur vore det om du besvarade min fråga istället?

Varför har vi vapen?

 

 

Kan tillägga att jag är vapenvägrare, och det är jag stolt över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vore det om du besvarade min fråga istället?

Varför har vi vapen?

 

Men du, ärligt. För att det finns så kan man automatiskt rättfärdiga användandet? Applicerar du det här på allt i livet? Ett råd till dig i såna fall; vadderad cell. Fast då kanske du försöker svälja tungan eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, ärligt. För att det finns så kan man automatiskt rättfärdiga användandet? Applicerar du det här på allt i livet? Ett råd till dig i såna fall; vadderad cell. Fast då kanske du försöker svälja tungan eller något.

 

Du kan alltså inte svara på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte svara på frågan.

 

 

Men är det en allvarlig fråga???

Vapen finns till för att döda, försvara, jaga mm. mm. Vad är det du vill få fram genom att ställa frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag är vapenvägrare, och det är jag stolt över.

 

Ok,

 

Du som förespråkar "öga för öga". Ponera att någon i din familj blir skjuten. Vad är "öga för öga" då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Du som förespråkar "öga för öga". Ponera att någon i din familj blir skjuten. Vad är "öga för öga" då?

Får jag gissa först? Att man skjuter förövaren i ögat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att döda är avsikten, åtminstone i krig, och då dödar man urskiljningslöst.

Vad är det då för fel att döda en mördare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...