Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hammurabi lever och frodas i högsta grad


snowreeler

Rekommendera Poster

Vi har än så länge yttrandefrihet och rätt till en åsikt, vi respekterar din åsikt om du respekterar våran.

Jag är för dödsstraff, och det står jag för.

 

 

Herregud, då sjönk du ännu mer i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Created
  • Senaste svar
Nu talar vi inte om Sverige och Svenska lagar i fråga syra attacken, utan nått som händer i Iran.

Där har de fysiska straff, som brukas mot tex. kvinnor som har eller tros ha varit otrogna mot sin make.

De stenas, så ska inte männen kunna straffas med likvärdigt straff?

 

Sen tycker jag att du ska sluta att kalla folk för idioter och dårar.

Har du svart med det så kan du ta och lämna forumet och det genast.

 

Du har åsikter som inte överensstämmer med god ton, men jag påpekar inte avsaknad av metal funktion för det.

Jag anmäler ditt påhopp.

 

 

Bor du i iran? Vart tänkte du utföra ovannämnda kastrering annars? Lämna forumet själv. Du kan inte säga till mig vad jag ska och inte ska. Anmäl bäst du vill. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, då sjönk du ännu mer i mina ögon.

 

Tänk, det bryr jag mig inte om, vad är det som säger att du har rätt i din uppfattning om samhällssystemet?

Kanske har de mer rätt i USA, Ryssland och andra ställen där de tillämpar dödsstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer, men hämndförespråkarna och då dess utövare hamnar väl så småningom inför skranket i Haag, för brott mot mänskligheten. Har deras rättsuppfattning även nått Haag lär de väl få ett eller annat öga utpetat.

Nja, nu finns det ju kemisk kastrering som jag tycker är ett lämpligare straff.

 

Men jag för dödsstraff för vissa avskyvärda brott, såsom mord och mordbrand.

Dock kan i vissa fall benådning till livstid användas om omständigheterna så kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, det bryr jag mig inte om, vad är det som säger att du har rätt i din uppfattning om samhällssystemet?

Kanske har de mer rätt i USA, Ryssland och andra ställen där de tillämpar dödsstraff.

 

Vem har den yttersta makten, vem kan säga sig ha rätt att ta någon annans liv pga ett brott dom har begått? Bakvända skitländer använder sig av dödsstraff. Jag vill tro att vi i sverige är mer moderna än så. Du är alltså typen som sätter full tilltro till den som dömer straffet. Tänk om förövaren är förståndshandikappad, psykotisk eller ännu värre oskyldig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu finns det ju kemisk kastrering som jag tycker är ett lämpligare straff.

 

Men jag för dödsstraff för vissa avskyvärda brott, såsom mord och mordbrand.

Dock kan i vissa fall benådning till livstid användas om omständigheterna så kräver.

 

Det finns inget antingen eller vad gäller dödsstraff, är du för så är du ju för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi framfört våra ståndpunkter, vi lär inte kunna påverka varandra till att ändra ståndpunkt, det är en ren fråga om människosyn. Från och med här lär väl inga fruktbärande argument kunna diskuteras utan det enda som återstår är pajkastning.

Jag föreslår att tråden stängs, innan vi hinner kasta ögon på varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämna forumet själv. Du kan inte säga till mig vad jag ska och inte ska. Anmäl bäst du vill. :)

Jo, det är just vad jag kan göra.

Om du inte förstår hur forum reglerna fungerar måste någon instruera dig eller hur.

Utifall du inte är någon som har skapat en extra profil är du ju ny här

och förhoppningsvis kommer du att finna mer respekt för forumet medlemmar och hur man uppför sig här

eller så försvinner du snart härifrån. Det är upp till dig hur du vil ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi framfört våra ståndpunkter, vi lär inte kunna påverka varandra till att ändra ståndpunkt, det är en ren fråga om människosyn. Från och med här lär väl inga fruktbärande argument kunna diskuteras utan det enda som återstår är pajkastning.

Jag föreslår att tråden stängs, innan vi hinner kasta ögon på varandra?

 

 

Bra håller med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget antingen eller vad gäller dödsstraff, är du för så är du ju för.

Jag går enligt bahái Trons skrifter i frågan.

 

"För mord och mordbrand ska dödstraff utmätas. En brottslig kan benådas om det lokala rådet så beslutar.

Detta är dock inget Gud förordar, men lämnar det att beslutas av människorna själva."

(med reservation för att något ord är annorlunda mot det jag kommer ihåg, men andemeningen finns där)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi framfört våra ståndpunkter, vi lär inte kunna påverka varandra till att ändra ståndpunkt, det är en ren fråga om människosyn. Från och med här lär väl inga fruktbärande argument kunna diskuteras utan det enda som återstår är pajkastning.

Jag föreslår att tråden stängs, innan vi hinner kasta ögon på varandra?

post-15957-1235125688_thumb.gifpost-15957-1235125688_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går enligt bahái Trons skrifter i frågan.

 

"För mord och mordbrand ska dödstraff utmätas. En brottslig kan benådas om det lokala rådet så beslutar.

Detta är dock inget Gud förordar, men lämnar det att beslutas av människorna själva."

(med reservation för att något ord är annorlunda mot det jag kommer ihåg, men andemeningen finns där)

 

Och i vilket århundrade skrevs denna lag?

Är lagen statisk, gäller den en gång för alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går enligt bahái Trons skrifter i frågan.

 

"För mord och mordbrand ska dödstraff utmätas. En brottslig kan benådas om det lokala rådet så beslutar.

Detta är dock inget Gud förordar, men lämnar det att beslutas av människorna själva."

(med reservation för att något ord är annorlunda mot det jag kommer ihåg, men andemeningen finns där)

 

 

Va?

 

Har dom även en klausul för kastrering där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i vilket århundrade skrevs denna lag?

Är lagen statisk, gäller den en gång för alla?

 

Vad är det som säger att de lagar vi har nu ska gälla för evigt, världsordningen är i ständig förändring, vad vi har om 25, 50 eller 100 år vet vi inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att de lagar vi har nu ska gälla för evigt, världsordningen är i ständig förändring, vad vi har om 25, 50 eller 100 år vet vi inte...

 

Förhoppningsvis fortfarande en överväldigande stor befolkning med human människosyn som förstår att öga för öga inte är en lösning i ett modernt samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis fortfarande en överväldigande stor befolkning med human människosyn som förstår att öga för öga inte är en lösning i ett modernt samhälle.

 

Men det betyder inte att deras inställning är den rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i vilket århundrade skrevs denna lag?

Är lagen statisk, gäller den en gång för alla?

Från 1900-talets början.

Gäller till vidare.

 

Vet att lagen låter konservativ och hård i Skandinaviska öron, så även för en del Svenska baháier,

medan utom-europeér inte har så svårt för att acceptera den.

Men som bahái måste jag kunna förstå och acceptera alla lagar och regler.

Det fungerar inte med ett selektivt, personligt urval.

Då får vi, i mina ord, bla. Sunni-Shia, Katolik-Protestantism, ortodox-modern tolkning

och liknande problem vilket på sikt leder till fraktioner och splitring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

Har dom även en klausul för kastrering där då?

Nej, det är en metafor som jag använde mig av.

Bahá'u'lláh har tagit bort alla fysika straff eftersom vi har en möjlighet till anna form av straff nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en metafor som jag använde mig av.

Bahá'u'lláh har tagit bort alla fysika straff eftersom vi har en möjlighet till anna form av straff nu.

 

Är inte dödstraff ett fysiskt straff, eller sker det i sömnen så de inte märker nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för dödsstraff, och det står jag för.

Jag blir lite skrajsen, Poca... :tappahakan:

 

Lyckligtvis är vi medlemmar av EU där dödsstraffets avskaffande numera är ett inträdeskrav.

Det som utmärker samhällen som tillämpar DS är (enl. t ex Amnesty International) är att antalet mord inte blir färre utan snarare fler,

och att hårdheten i samfundet är markant större än där det inte finns.

För dem som, tyvärr, delar din åsikt kan jag rekommendera filmen "Dead Man Walking"

(den går även just nu som opera på MalmöOperan)

Bättre antidödsstraffspropaganda var det länge sedan jag såg.

 

Fridens, J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte dödstraff ett fysiskt straff, eller sker det i sömnen så de inte märker nåt?

Förutom dödsstraffet. :chockadskeptisk:

 

Föresten är dödsstraff inte ett riktigt fysiskt straff, tycker jag .

Utom mer ett fråntagande av vidare själslig utveckling

i tillfälle sin kroppsliga attribut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite skrajsen, Poca... :tappahakan:

 

Lyckligtvis är vi medlemmar av EU där dödsstraffets avskaffande numera är ett inträdeskrav.

Det som utmärker samhällen som tillämpar DS är (enl. t ex Amnesty International) är att antalet mord inte blir färre utan snarare fler,

och att hårdheten i samfundet är markant större än där det inte finns.

För dem som, tyvärr, delar din åsikt kan jag rekommendera filmen "Dead Man Walking"

(den går även just nu som opera på MalmöOperan)

Bättre antidödsstraffspropaganda var det länge sedan jag såg.

 

Fridens, J

Hellre en oskyldig dömd, än 1000 skyldiga friade.

Den som skulle råka bli oskyldig dömd får rättfärdigande 1000 fallt i nästa liv.

 

Fast det är kanske svårt att ta till sig om man inte vågar tro på Gud och ett nästa liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...finns en hel del spännande möjligheter....

Vi måste få stopp på alla former av misshandel och det nu. Våldet har blivit råare och råare bara de senaste decennierna. En flock slår och sparkar på en som ligger, "gang-bang" mobbing på arbetsplatser. Respekten för livet och för andra människor är som bortblåst. Folk råkar i knivslagsmål av de mest absurda anledningar nu för tiden, en oavsiktlig knuff i baren har lett till att människor dött!

Jag kan försvara mig, svart bälte i kampsport, men alla har rätt att gå säkra var som helst i samhället, alla har rätt att må bra. De som inte kan acceptera den rätten får på något sätt antingen skiljas från samhället eller försättas ur stridbart skick.

Där jag växte upp var det många som ansåg att barnaga var nyttigt och bra. "Ett riktigkt kokstryk är vad de förtjänar". Jag blev själv utsatt för denna brutala misshandel. Senare har jag förstått att man kan inte banka vett i folk.

 

Det du pratar om är inget annat är hämd. Att män behandlar kvinnor illa har ofta sitt ursprung att dessa män lärt sig skeva värderingar. Via kristendomen(religion), från sin mamma, från sin pappa och tv/media.

 

Vi måste alla försöka påverka de vi kan i hemmet, bekantskapskretsen, skolan och arbetsplatsen. Våld löser inte detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har än så länge yttrandefrihet och rätt till en åsikt, vi respekterar din åsikt om du respekterar våran.

Jag är för dödsstraff, och det står jag för.

Jag trodde i min enfald att sådana stenåldersåsikter var begravda o glömda. Det är klartatt en stat inte ska mörda sina medborgare. Tänk om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...