Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

städa hårddisken


tjorven

Rekommendera Poster

hej

 

min hårddisk börjar bli lite för full, så jag behöver städa bort lite filer som jag inte behöver använda för tillfället.

 

system 9 och applications för system 9 har jag inte använt på några år.....jag borde kunna kasta dem utan problem eller?

om jag vill ha tillbaka classic vid ett senare tillfälle, kan jag installera os9 utan att behöva ominstallera osx?

 

/t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en extern FireWiredisk, eller sätta i en större hårddisk till i din dator om det är en G4:a.

Sen klonar du över rubbet till den större disken.

 

Men visst kan du slänga ut Mac OS 9 om du inte använder det, men så stor plats tar väl inte det.

Har du många program som endast funkar i mac OS 9 och de är skrymmande, så lyft ut dem först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en 6Gb hårddisk i min gamla G3a....och den brukar ha runt 1gig ledigt utrymme, men just nu håller jag på med ett jobb som behöver så mycket minne som möjligt.

 

jag använder inte längre några classic-program, men jag har sparat os9 ifallatt man skulle behöva öppna någon classic-fil någongång.

 

eftersom jag snart ska skaffa mig en G5a så det känns lite onödigt att utrusta min gamla dator med nya prylar.

 

jag provar med att slänga lite classicprogram till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gör imagefiler av dem och bränn dem på skiva :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stuffa filer du inte behöver....

Jag hade ett gammalt program en gång i tiden som jag använde för att komprimera filer jag inte behövde, men vad det hetta minns jag inte. Sen var det så finurligt att när man dubbelklickade på filen så öppnades dekomprimerades den och öppnades automatiskt i det program orginalet var sparat i och efter att manstängt programmet kunde man enkelt komprimera igen. Sparade många Mb på min gammla hårddisk.

Du tänker nog på DiskDoubler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns ngt som hette AutoDoubler med från samma tillverkare... Numera anses väl diskar så stora att det skall vara onödigt men vadå.,, man sparar ju på sig mer:-))))

 

Den fungerar bara i classic... men under Patnther,,,,,, DD - är en höjdare. Jag har mängder med filer stuffade med den... backade på separata HDs - så den ”motorn” finns alltid på min HD.

 

Var med om en kul grej för ett tag sedan - sände en fil via ftp till ett reproföretag.... de fick aldrig upp den filen.... ingen fattade ngt.... tills jag tittade närmare på den - och dess icon - kom på att den var gammal - frambackad - och dessutom DD....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.atpm.com/2.06/page14.shtml

 

 

We are sorry, but you have located the wrong Salient. We are Salient Software Solutions, not Salient Software. DiskDoubler is not our product. I think you may be referring to the product once owned by Salient Software (not us) known simply as DiskDoubler. The product was acquired by Fifth Generation who released version 4.0 and combined AutoDoubler, CopyDoubler, and DiskDoubler into one complete package called SuperDoubler. More recently, Fifth Generation was acquired by Symantec who renamed it Norton DiskDoubler Pro. We suggest that you try to contact Symantec (http://www.norton.com) about problems or questions on DiskDoubler.

 

Jo jo och sedan... poffffffffff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...