Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ABBA-Björn rasar mot piraterna


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Tro inte att jag för en sekund menar att montörerna på SAAB ska gå ner i lön för att undvika konkurs. Nu syftade jag på ledningsgruppernas löner och bonusar, inte på de som tillfaller de som faktiskt utför arbetet.

 

Poängen är att i musik- och filmindustrins kontext har det under en de senaste åren gått att klämma ur konsumenterna betydligt mer pengar än vad som är möjligt idag. Direktörerna vill inte inse detta, för att det missgynnar dem. De vill ha sina pengar så som de vant sig vid att få. Däri ligger konflikten. Hur många artister tror du betalar för advokaterna?

 

 

Off topic:

 

SAAB har tuffa tider för att de inte har kunnat tillgodose bilköparnas behov. Skulden för detta lägger jag rakt av i knät på GM, inte på arbetarna. I Volvos fall Ford. Volvo avskedar tusentals människor, hur mycket tror du att ledningen för Ford går ner i ersättning? När en större koncern köper upp en mindre tillverkare blir man genast en del av verktygslådan för att dra in pengar. Lägga ner utvecklingen, producera det man kan så länge det är lönsamt, och sedan göra sig av med verktyget.

 

Lågprismärken har ätit upp en betydande del av marknaden de senaste åren, och Toyota har gått och blivit världen största biltillverkare. Varför? Enligt mig för att Toyota inte har en lika girig företagskultur utan faktiskt (enligt sin filosofi) också vill gynna de samhällen de verkar i. Jag tror inte att Toyota betalar ut samma andelar löner och bonusar till de som sitter med makten som Ford eller GM. Och Toyota nämns aldrig i samma andetag som konkurs.

 

Saab och Volvo går dåligt för att dom enbart anpassat sig till USA marknaden med bilar som drar mycket bensin och faktiskt jämfört med Toyota är av dålig kvalité. Toyota har tillverkat bilar åt alla kundkategorier. Allt från bräsnlesnåla småbilar till "jeepar" och även lyxbilar, Lexus.

Så medans Volvo och Saab står och balanserar på ett ben beroende av en marknad har Toyota ett dussin ben att vila på i världens alla hörn. Man man kan ändå inte kalla Toyota för ett lågprismärke. Är Toyota ett lågprismärke så har dom verkligen lyckats då bilarna dom tillverkar är bättre än både Volvos och saabs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 103
  • Created
  • Senaste svar
Saab och Volvo går dåligt för att dom enbart anpassat sig till USA marknaden med bilar som drar mycket bensin och faktiskt jämfört med Toyota är av dålig kvalité. Toyota har tillverkat bilar åt alla kundkategorier. Allt från bräsnlesnåla småbilar till "jeepar" och även lyxbilar, Lexus.

Så medans Volvo och Saab står och balanserar på ett ben beroende av en marknad har Toyota ett dussin ben att vila på i världens alla hörn. Man man kan ändå inte kalla Toyota för ett lågprismärke. Är Toyota ett lågprismärke så har dom verkligen lyckats då bilarna dom tillverkar är bättre än både Volvos och saabs

 

 

En ny Toyota är knappas en lågprismärke bil en ny Toyota Camry kostar 350 000kr typ

 

Lågpris jo kanske för 10år sedan

 

Det handlar om att tillverka bilarna så billigt som möjligt med så bra kvalitet som möjligt så att man kan ta ut så höga priser som möjligt, det har toyota lyckats med.

 

Volvo förlorade 20 000kr på varje tillverkad/såld bil under 2008...... så jävla illa var det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saab och Volvo går dåligt för att dom enbart anpassat sig till USA marknaden med bilar som drar mycket bensin och...

 

hmm, har inte saab gått med förlust under typ 20 års tid ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man man kan ändå inte kalla Toyota för ett lågprismärke. Är Toyota ett lågprismärke så har dom verkligen lyckats då bilarna dom tillverkar är bättre än både Volvos och saabs

 

 

En ny Toyota är knappas en lågprismärke bil en ny Toyota Camry kostar 350 000kr typ

 

Lågpris jo kanske för 10år sedan

 

Hurvida Toyota är ett lågprismärke är väl en tolkningsfråga - för mig handlar det om priset som slutkonsumenten betalar. Kvalitet är något annat. Alla bilar Toyota säljer är inte billiga, men jag skulle inte klassa Toyota som något dyrt bilmärke - 6 av deras 16 modeller som säljs i Sverige kan köpas nyproducerade för under 200 000.

 

 

hmm, har inte saab gått med förlust under typ 20 års tid ?

 

SAAB har de senaste 20 åren gått med förlust samtliga år utom 1. GM köpte majoriteten av aktierna för 19 år sedan.. :)

 

 

 

Åter till fildelningen. Distributionen av musik och film har redan genomgått ett paradigmskifte, och bolagen gör vad de kan för att kräma ut så mycket pengar de kan medan de fortfarande står på fötterna. Det är jämförbart med schweizarna som inte trodde på elektriska klockor, Kodak som inte trodde på kopieringskonceptet och Hasselblad som inte trodde på digitalkameran. Skillnaden är att man kan inte dra företag som tar utvecklingen framåt inför domstol, det kan man däremot när distributionen sker olagligt.

 

Hur rättegången än slutar är internet (förmodligen) framtidens verktyg för distribution av film och musik. Björn kan vad mig anbelangar knipa igen angående moral tills han slutar parkera i gråzonen för vad som är lagligt skattemässigt. Hur besvärligt kan det vara att betala för sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...