Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ABBA-Björn rasar mot piraterna


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nu kommer jag att ta och stämma min guitar. post-15957-1235045639_thumb.gif ^_^

 

Jag tror att jag kommer att skapa musik som ni kommer att gilla. :fundersam:

Det påstående köper ni väl :geros:

eller kommer jag att få betala för det? :borstatanderna:

 

Är det någon vits att skoja? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 103
  • Created
  • Senaste svar
Fel ! Sakfrågan är BUs uttalandet om fildelarnas betalningsvilja för hans (ABBAs) musikaliska verk och därigenom fildelarnas moral som i sin tur leder till frågan huruvida BU ska yttra sig om det när han själv vart inblandat i skattefiffel själv som naturligtvis leder till frågan om huruvida BU själv tar ställning till moralen och hans vilja att betala skatt som alla andra (även fildelare) måste göra.

Det må vara fel att "skattefiffla" (han blev inte fälld), men har inget med frågan "är det rätt eller fel att fildela".

Ett argumentationsfel.

 

Att ta andras egendom är fel men fildelare snor inte "originalet" bara kopierar till varandra och det är inte samma sak.

Där är enbart CD-kopior i en butik men ingen ifrågasätter påståendet att det är stöld att ta CD-skivorna utan att betala för sig.

 

Det kan man säga om många saker människor gör tex skattefusk, fortkörning, rökning, alkoholmissbruk, osv. men frågan är om vi ska bestraffa eller behandla ?

Vissa skulle förmodligen välja att deportera alla fildelare till sibirien men då återstår frågan om det är lösningen på problemet eller det finns kanske kreativa lösningar som tillfredsställer både fildelare och branchen. Teknikutvecklingen gjorde möjligt fildelningen så det borde finnas en teknisk lösning som skulle lösa att branschen kunde ta rimligt betalt för sina alster.

Tjuvar ger man böter, de grövsta hamnar i fängelse.

Nu är de så många att det inte är praktiskt möjligt med fängelse utom för de allra värsta fil-ut-delarna, men böter borde vara en bra idé för att få alla att förstå att det inte tollereras av samhället. Om jag varit polis däremot så hade jag siktat in mig på de storskaliga.

 

Men snälla nån, läs det första inlägget:

 

"Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?", skriver Björn Ulvaeus i en krönika på Newsmill.

 

Det finns andra trådar som handlar om din "sakfråga".

Ja, och det har fortfarande inte med saken att göra.

Att antyda att det skulle vara OK att fildela därför att artisterna kan ha tveksam moral är lika felaktigt som att påstå att det är OK att stjäla bara därför att så många andra gör det. Bedräglig logik, ett fel negerar inte ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio borde vara olagligt för man lyssnar gratis utan att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio borde vara olagligt för man lyssnar gratis utan att betala.

Nä hä du. :chockadskeptisk:

Du har med betalningen i TV licensen och de som spelar offentligt betalar för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radio borde vara olagligt för man lyssnar gratis utan att betala.

Vad är det för larv..?

Naturligtvis föröker du bara provocera, men...

Vi betalar radiolicens över tv-licensen och SR betalar mycket stora summor i upphovsrättersättningar till dito- personerna via deras resp. organisationer.

Allt fungerar som det ska mao. (utom när det gäller vissa nya radiostationer som ibland vägrar teckna avtal etc.)

Låt oss hoppas på en ordning som löser detta med upphovsrätt på nätet istället

Varför inte en bredbandsavgift som i Alix' (som jag inte vet om jag ska uppfatta som raljant eller inte) förslag.

Det är så man brukar lösa sådana här problem

(just som man gjorde med - radio, tv, ljudkassetter, bibioteksersättning etc etc etc)

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta andras egendom är fel men fildelare snor inte "originalet" bara kopierar till varandra och det är inte samma sak.

Det där bevisar bara att du faktiskt

A ) inte begriper vad "immateriell rätt" är för någonting, eller

B ) skiter i det

 

i det första fallet är du dum (eller i vart fall - illa påläst), i det andra ignorant.

 

:) J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar inte på cd, har inte gjort på flera år. Jag totalvägrar drm i alla dess former. Om jag köper en skiva/fil så ska jag tamigfan kunna spela den i vilken spelare jag vill. De lagliga alternativ som finns har inte den musik jag vill ha. Utländska tv-serier börjar sändas här efter att dom är helt played out "over there". Alla ni gamla gubbar som minns den goda tiden när ni sparade ihop veckopengen för att kunna springa till skivbutiken och köpa en grammofon-skiva med valfri råkk änd råll måste inse att ni är just det...gamla. Det ser inte ut så idag. Ganska länge har information flödat fritt på internet och tillgången har varit omedelbar. Jag är mer än villig att betala för mig. Det ska vara gångbara alternativ. Om film och musikbranschen och skitnödiga föredettingar som Abba-Björn fortsätter att krampaktigt hålla sig fast vid en modell som inte funkar i dagens samhälle istället för att komma på ett smart sätt att ta betalt så fortsätter jag att ladda ner.

 

Det behövs inga ändringar eller tilägg i lagen, man behöver inte hetsjaga fildelare. Erbjud alternativ istället. När jag läser här så får jag intrycket av att många som skriver är för gamla och dammiga för att ens fatta vad som diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser här så får jag intrycket av att många som skriver är för gamla och dammiga för att ens fatta vad som diskuteras.

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad i min logik är skruvat?
Du har redan dömt dom utan att de har fått en rättslig prövning. Det är inte logiskt. Det är omoget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mer än villig att betala för mig..... Erbjud alternativ istället.

Så bra att du håller med: Man ska betala för sig.

Och alternativen finns men kan hålla med om att exempelvis prenumerationstjänsterna suger medan iTunes numera har DRM-fri musik.

 

När jag läser här så får jag intrycket av att många som skriver är för gamla och dammiga för att ens fatta vad som diskuteras.

Det är till att vara ödmjuk och ha ungdomlig självsäkerhet..... :rolleyes:

Om du tror att andra ska arbeta gratis för att du är för lat eller fattig för att leta rätt på och betala för den media du vill ha, när du själv sannolikt inte vill arbeta gratis.

 

Din attityd liknar lite den hos de ansvariga hos TPB, arroganta, självsäkra, och för dumma för att se helheten, ett samhälle som måste fungera för att även dessa arroganta ungdomar ska ha det bra ända fram till ålderdomen.

 

Redigerat lite i inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar inte på cd, har inte gjort på flera år. Jag totalvägrar drm i alla dess former. Om jag köper en skiva/fil så ska jag tamigfan kunna spela den i vilken spelare jag vill. De lagliga alternativ som finns har inte den musik jag vill ha. Utländska tv-serier börjar sändas här efter att dom är helt played out "over there". Alla ni gamla gubbar som minns den goda tiden när ni sparade ihop veckopengen för att kunna springa till skivbutiken och köpa en grammofon-skiva med valfri råkk änd råll måste inse att ni är just det...gamla. Det ser inte ut så idag. Ganska länge har information flödat fritt på internet och tillgången har varit omedelbar. Jag är mer än villig att betala för mig. Det ska vara gångbara alternativ. Om film och musikbranschen och skitnödiga föredettingar som Abba-Björn fortsätter att krampaktigt hålla sig fast vid en modell som inte funkar i dagens samhälle istället för att komma på ett smart sätt att ta betalt så fortsätter jag att ladda ner.

 

Det behövs inga ändringar eller tilägg i lagen, man behöver inte hetsjaga fildelare. Erbjud alternativ istället. När jag läser här så får jag intrycket av att många som skriver är för gamla och dammiga för att ens fatta vad som diskuteras.

Du är rätt ny på forumet så du kanske inte har sett min modell.

 

I nästa vecka är förhoppningsvis mitt lilla skivbolag, med mig som enda artisten just nu, klar med websidan.

Man kan köpa min skiva som MP3, DRM fri, genom att klicka och ladda ner den och betala över PayPal.

Sen kan man beställa CD'n genom att, i Sverige, betala över Plusgirot och få hem den i brevlådan.

Sen kan man snart betala för den genom bank och PayPal.

Jag tar 120:- + 10:- i porto för den, men då går 40:-/CD till behövande barn.

Jag är ensamstående med 6 barn, så jag kan inte göra speciellt många gig och för att kunna spela in min musik

så att den finns och lyssna på måste jag ta betalt för den. Annars har jag inte råd att spela in.

Mer än så här kan jag för närvarande inte göra om jag inte vinner en större summa på lotto och kan ge bort musiken.

Tror inte att jag är en skitnödig, gammal, dammig föredetting, så jag tar inte åt mig. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nästa vecka är förhoppningsvis mitt lilla skivbolag, med mig som enda artisten just nu, klar med websidan.

Man kan köpa min skiva som MP3, DRM fri, genom att klicka och ladda ner den och betala över PayPal.

Sen kan man beställa CD'n genom att, i Sverige, betala över Plusgirot och få hem den i brevlådan.

Sen kan man snart betala för den genom bank och PayPal.

Jag tar 120:- + 10:- i porto för den, men då går 40:-/CD till behövande barn.

Hur bär du dig åt när du lyckas plugga din skiva i var & varannan tråd? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din attityd liknar lite den hos de ansvariga hos TPB, arroganta, självsäkra, och för dumma för att se helheten...

Det lustiga är faktiskt att du verkar vara en av de få som inte ser helheten alls & inbillar dig att lagar & förbud som diskuteras bara handlar om att medieindustrin ska få betalt. Dessutom ser du inga nackdelar med dessa lagar & förbud heller? Snacka om naiv. LOL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att du håller med: Man ska betala för sig.

Och alternativen finns men kan hålla med om att exempelvis prenumerationstjänsterna suger medan iTunes numera har DRM-fri musik.

DRM-fritt är en sak som talar för iTunes numera.

 

Om du ska få bra och gångbara alternativ så är det hög tillgänglighet och marknadsmässiga priser som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på priserna. Det är bara att inse att hur billigt det än är så kommer det alltid finnas folk som inte har råd att betala för sig. Dess personer är dock irrellevanta då de aldrig skulle ha köpt produkten ändå.

 

Olagliga nerladdningen är inget problem.

Förr året såldes de mer filmer än ngnsin, det gick fler persone på bio än tidigare, musikförsäljningen ökade jämfört med 2007 och det såldes spel som aldrig förr.

Detta samtidigt som fler än ngnsin fildelade. Det kan ju inte vara så att många som fildelar också betalar för sig? :)

Det enda som gått back är skivförsäljningen men det har itne så mycket med priserna att göra. Det är helt enkelt för att folk inte vill ha skivor längre. De föredrar ngt som de kan bära med sig istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som macägare har jag många gånger svårt att vara laglig, även om jag vill. Är det mitt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bär du dig åt när du lyckas plugga din skiva i var & varannan tråd? ;)

Jag tjänar inget på det, men det gör de behövande barnen. ^_^

(måste sälja över 3.000 CD innan jag får en enda krona i vinst)

När det kommer till välgörenhet är jag snackig och kör en massa promotion. :propellerbaver:

För egen del är pengarna inte av någon större vikt. Vi har så vi klarar oss. -_-

 

Får det lov att var en liten skiva månne. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på priserna. Det är bara att inse att hur billigt det än är så kommer det alltid finnas folk som inte har råd att betala för sig. Dess personer är dock irrellevanta då de aldrig skulle ha köpt produkten ändå.

De som verkligen inte har råd får lov att kopiera eller ladda ner gratis

och får de sen någon gång några kronor över så kan de skänka dem till nån välgörenhet.

Det är helt OK för mig. :)

De kanske är de som verkligen kan ha nytta av musiken, för det är inte lätt att inte ha pengar.

På tidigt 90-tal, hemma på Irland, hade jag inte alltid råd att sätta mat på bordet

och för ett kort tag var vi hemlösa, så jag har en liten aning om hur det är att vara fattig med barn.

Jag hoppas att min musik och annat jag gör kan vara till nån hjälp för dem som har det svårt på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det lov att var en liten skiva månne. ;)

 

Kan du servera med Irish Caffee ? :D

 

GOR-068~Irish-Coffee-Posters.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och det har fortfarande inte med saken att göra.

Att antyda att det skulle vara OK att fildela därför att artisterna kan ha tveksam moral är lika felaktigt som att påstå att det är OK att stjäla bara därför att så många andra gör det. Bedräglig logik, ett fel negerar inte ett annat.

Vad jobbig du är med ditt rigida tänkande. Jag håller ju med dig i sak. Men den här tråden handlar fortfarande om det lämpliga av Abba-Björn att kasta sten i glashus. Inte om det är rätt eller fel att parasitera på upphovsrättsskyddat material. Det är fel. Det står till och med så i lagboken... :rolleyes:

 

Varför inte en bredbandsavgift som i Alix' (som jag inte vet om jag ska uppfatta som raljant eller inte) förslag.

Självklart ska det lösas så. Lägg på en hundring i månaden för alla bredbandsabonnenter och skicka pengarna till Stim och andra branschorganisationer. Fast jag tror inte att politikerna vågar besluta om det. Väljarna gillar gratis. Hehe...

 

Alla ni gamla gubbar som minns den goda tiden när ni sparade ihop veckopengen för att kunna springa till skivbutiken och köpa en grammofon-skiva med valfri råkk änd råll måste inse att ni är just det...gamla.

Fast vi hade också bergsprängare med dubbla kassettfack och kopierade hej vilt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som macägare har jag många gånger svårt att vara laglig, även om jag vill. Är det mitt fel?

 

 

Är det mitt fel att jag tycker du är helt onödig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är till att vara ödmjuk och ha ungdomlig självsäkerhet..... :rolleyes:

Om du tror att andra ska arbeta gratis för att du är för lat eller fattig för att leta rätt på och betala för den media du vill ha, när du själv sannolikt inte vill arbeta gratis.

Din attityd liknar lite den hos de ansvariga hos TPB, arroganta, självsäkra, och för dumma för att se helheten, ett samhälle som måste fungera för att även dessa arroganta ungdomar ska ha det bra ända fram till ålderdomen.

 

Raderat

 

Du är rätt ny på forumet så du kanske inte har sett min modell.

 

I nästa vecka är förhoppningsvis mitt lilla skivbolag, med mig som enda artisten just nu, klar med websidan.

Man kan köpa min skiva som MP3, DRM fri, genom att klicka och ladda ner den och betala över PayPal.

Sen kan man beställa CD'n genom att, i Sverige, betala över Plusgirot och få hem den i brevlådan.

Sen kan man snart betala för den genom bank och PayPal.

Jag tar 120:- + 10:- i porto för den, men då går 40:-/CD till behövande barn.

Jag är ensamstående med 6 barn, så jag kan inte göra speciellt många gig och för att kunna spela in min musik

så att den finns och lyssna på måste jag ta betalt för den. Annars har jag inte råd att spela in.

Mer än så här kan jag för närvarande inte göra om jag inte vinner en större summa på lotto och kan ge bort musiken.

Tror inte att jag är en skitnödig, gammal, dammig föredetting, så jag tar inte åt mig. :borstatanderna:

Bra initiativ, se till att man kan provslyssna lite också. Kan hända att jag köper den om musiken tilltalar mig.

 

Det är inget fel på priserna. Det är bara att inse att hur billigt det än är så kommer det alltid finnas folk som inte har råd att betala för sig. Dess personer är dock irrellevanta då de aldrig skulle ha köpt produkten ändå.

 

Olagliga nerladdningen är inget problem.

Förr året såldes de mer filmer än ngnsin, det gick fler persone på bio än tidigare, musikförsäljningen ökade jämfört med 2007 och det såldes spel som aldrig förr.

Detta samtidigt som fler än ngnsin fildelade. Det kan ju inte vara så att många som fildelar också betalar för sig? :)

Det enda som gått back är skivförsäljningen men det har itne så mycket med priserna att göra. Det är helt enkelt för att folk inte vill ha skivor längre. De föredrar ngt som de kan bära med sig istället.

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi hade också bergsprängare med dubbla kassettfack och kopierade hej vilt! :D

Och vi betalade en liten kopieringsskatt på varje tomkassett som kom upphovsmännen tillgodo via COPYSWEDE!

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi betalade en liten kopieringsskatt på varje tomkassett som kom upphovsmännen tillgodo via COPYSWEDE!

J

Å fan, hade jag ingen aning om. Säg inte att jag var laglig, typ... :cry:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi betalade en liten kopieringsskatt på varje tomkassett som kom upphovsmännen tillgodo via COPYSWEDE!

J

....& så sker fortfarande med hårddiskar & CD-skivor. Skillnad?

 

Visst är det bra med en skatt man betalar fast man inte begår något brott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...