Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på bra OCR-program för Mac?


Crister
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

jag skulle behöva ett OCR program för att skanna in och konvertera en del gamla maskinskrivna dokument. Jag hade på den tiden jag körde System 9 ett program som hette OmniPage, men det verkar inte finnas för Mac OSX Leopard.

 

Jag har sett reklam för en del andra program, som ReadIris, men det framgår inte om de kan hantera svenska tecken.

 

Är det någon som är nöjd och kan rekommendera något prorgram. Jag kan kanske tillägga att det inte skall användas för storskalig användning utan kanske ett par gånger i månaden.

 

Jag har en MacBook Pro med Intelprocessor och en HP Photosmart scanner.

 

Mvh Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.nuance.com/omnipage/mac/

 

Finns visst till Mac OS X. :)

Finns och finns...

 

Systemkrav: Mac OS X 10.1. Frågan är om programmet uppdaterats sedan dess och om det går att få support och buggfixar. Jag har inte hittat svaret på den frågan på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det första jag kom att tänka på var iris programmen. de är seriösa och uppdaterade av vad jag kommer ihåg. har dock inte testat själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det första jag kom att tänka på var iris programmen. de är seriösa och uppdaterade av vad jag kommer ihåg. har dock inte testat själv.

Verkar lovande, är Universal Binary.

 

Men, var är Home Edition (som inte är "upgrade")?

http://www.irislink.com/c2-562-189/OCR-Sof...st-shop-US.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..har man Acrobat Standard (inte bara Acrobat Reader) så finns det OCR-funktion i det som jag har använt några gånger. Inte superbra men om man ändå sitter med programmet så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar lovande, är Universal Binary.

 

Men, var är Home Edition (som inte är "upgrade")?

http://www.irislink.com/c2-562-189/OCR-Sof...st-shop-US.aspx

 

verkar inte finnas någon annan än uppgrdade. men det finns som demo och svenska stöds så det är bara att testa sig fram innan man köper :)

 

kanske menar de att man kan göra en uppgrade från demo till vanlig.

Redigerad av m-tech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det inga riktigt bra ocr-program till os x.

 

Omnipage har inte uppgraderats på hur länge zoom helst.

ReadIris är ok, men missar mycket och ger inte 100%-igt resultat.

 

Bäst är Abby FineReader, fanns till os 9, men numer bara till Windows. Tråkigt, för det gav perfekt resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen.

 

Det ser ut att bli ReadIris eftersom priset var hyfsat och det verkar klara svenska tecken. Tack m-tech för att du klargjorde läget på den punkten

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev Readiris som jag bestämde mig för. Eftersom jag hade lite bråttom att konvertera ett masinskrivet intyg så hade jag inte tid med några utförligare tester.

 

Nu har jag använt programmet seriöst för första gången (på ovannämnda intyg) och det fungerade alldeles utmärkt. Inga korrekturfel, och bara en avstavning som blev konstig.

 

Tack än en gång för hjälpen

 

Crister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev Readiris som jag bestämde mig för.

Köpte du "corporate edition" då ,eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Finns flera alternativ på Mac App Store, bara att söka på "ocr" där så hittar man dem. Från billigt till lite mer pengar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Det finns alternativ på MacApp Store men man hinner inte testa allt, så därför är det nödvändigt att veta vem som redan testat vad och kan rekommendera det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Carmencita säger:

Det finns alternativ på MacApp Store men man hinner inte testa allt, så därför är det nödvändigt att veta vem som redan testat vad och kan rekommendera det

Nio år gammal tråd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Carmencita säger:

Och det har aldrig fåt en lösning

Och det lär inte få det nu heller. Anses vara dålig nätetikett att bumpa gamla trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

Och det lär inte få det nu heller. Anses vara dålig nätetikett att bumpa gamla trådar.

Tråden är relevant eftersom ett OCR-program eftersöks.  Vad som strider mot nätetikett är dina otrevliga och nedlåtande inlägg som år efter år aldrig tycks upphöra.  

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ser nu att tråden startades 2009 så den är 11år. Ska nog bumpa lite obesvarade trådar jag också.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...