Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopplas en NAS till nätverket


tjamo

Rekommendera Poster

Hej.

 

Funderar på att skaffa en NAS och undrar hur denna kopplas till, i mitt fall, en IMAC, en Macbook, en airport express och ett bredbandsmodem.

 

Kopplar man NAS:en via ethernetkabel till bredbandsmodemet vilket i sin tur kopplas till Airport Express vilken kommunicerar trådlöst med MAC:arna?

 

Måste man ha ett abonnemang som är aktivt till bredbandsmodemet (har just sagt upp mitt och skaffat 3G) eller räcker det att själva modemet är påslaget? Hoppas ni förstår hur jag menar.

 

En sista fråga: Medföljer backupprogram till alla NAS om man nu inte vill använda sig av Time Machine?

 

Tjamo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bredbandsmodem jag testat har inte fungerat som en router så det har inte gått att ansluta nas i dem. Med en vanlig router med trådbundet nätverk också skulle det gå bra, men det har ju inte expressen.

 

Backupprogram följde med min lacie nas, och följer nog med de flesta.. borde ju stå på lådan om det finns. Personligen tyckte jag lacie programmet var riktigt dåligt så jag körde terminalhacket för time machine (funkar inte med nas diskar förutom TC från början) och nu fungerar det bra, vet dock inte hur jag kommer kunna använda kopian ifall disken i datorn kraschar..

 

tyvärr inte en aning om hur ditt mobila modem funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ha ett abonnemang som är aktivt till bredbandsmodemet (har just sagt upp mitt och skaffat 3G) eller räcker det att själva modemet är påslaget? Hoppas ni förstår hur jag menar.

 

För att dina apparater skall kommunicera med varandra i hemmet behövs ett nätverk. För detta krävs ingen internetanslutning då dina olika prylar kommunicerar via trådlöst nätverk. Om du använder modemet som router måste det förstås vara påslaget, annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar man NAS:en via ethernetkabel till bredbandsmodemet vilket i sin tur kopplas till Airport Express vilken kommunicerar trådlöst med MAC:arna?

 

Tack för svaren.

 

Innebär detta att jag kan koppla tex en netgear readynas duo direkt till airport express utan att gå via mitt comhem modem (kan inte tänka mig att det finns en router i det)? Har för mig att jag läst att AE inte kan kopplas till hårddiskar.

 

Som ni märker är jag en nybliven switcher :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Innebär detta att jag kan koppla tex en netgear readynas duo direkt till airport express utan att gå via mitt comhem modem (kan inte tänka mig att det finns en router i det)? Har för mig att jag läst att AE inte kan kopplas till hårddiskar.

 

Som ni märker är jag en nybliven switcher :huh:

 

Det finns väl inga ethernet portar att ansluta en nas i expressen? nas- diskar brukar kräva en trådbunden anslutning till routern. Du kan inte ansluta en hårddisk via usb i expressen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...