Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krash vid uppdatering.


E-Tech

Rekommendera Poster

Som sagt.....

 

 

Jag hämtar nya uppdateringar, skall installera dem och följande händer:

 

KRASH!!!!!

 

Skämt åsido... Det börjar bli lite tradigt nu, har försökt på alla sätt och vis

men med samma resultat av varierande sort.

 

När jag installerara uppdateringar som ej kräver omstart är det frid och fröjd och

allt går som det skall, men när jag skall installera de uppdateringar som kräver omstart

(bla. OSX 10.5.6, Safari 3.2.1 och QuickTime 7.6) händer något av följande:

 

# Den installerar som vanligt, kräver efter en stund att få bli omstartad. Vid omstarten blir skärmen

först ljusblå varpå den efter ca 2 sek övergår till Leopards standardbakgrundsbild (Aurora).

Väl där fryser datorn och inget mer händer och jag måste starta om den genom att hålla inne "startknappen" länge tills den stängs av, starta upp den igen och.... voila.... inget har updaterats!

 

# Den installerar som vanligt, kräver efter en stund att få bli omstartad. Vid omstarten blir skärmen

först ljusblå varpå den efter några sekunder visar den lilla "cirkulerande uppstarts-cirkeln" i ca 3 sekunder

för att sedan blinka till och upprepa proceduren.

Även i detta fall så kommer inte datorn längre och jag måste starta upp som nämnt ovan.

 

 

Needless to say, men jag gör det ändå..... SJUUUKT JOBBIGT..... och jag skulle bli mer än

tacksam om någon som är mer insatt än jag skulle kunna bistå mig med idéer om vad jag

skulle kunna prova för att få min "burk" att må bra!

 

 

Fridens liljor!!!celb%20(7).gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med Säker start, håll ner shifttangenten vid start.

 

Lyckas du starta upp så Reparera Skivbehörigheter med hjälp av Skivverktyg, starta sedan om igen på vanligt sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med Säker start, håll ner shifttangenten vid start.

 

Lyckas du starta upp så Reparera Skivbehörigheter med hjälp av Skivverktyg, starta sedan om igen på vanligt sätt

 

Thnx och framför allt.. Tack för snabbt svar!!

 

Jag har redan prövat säker start och det funkade inte så bra (däremot funkar det att starta som vanligt, men igen uppdatering är utförd):

Skärmen blir grå (såsom den blir vid uppstart) äpplet och den lilla cirkulerande cirkeln snurrar på, men sedan tar det en llåååånnngggg stund innan det händer nått och inte ens då händer nått bra. Den blåa skärmen kommer upp, den cirkulerande cirkeln snurrar ett par sek och sedan blinkar skärmen till och det hela startar om (fån den blåa skärmen).

 

Prövar att köra Reparera skivbehörigheter just nu, så får vi se hur det artar sig! :stjarnsmall:

Återkommer med feedback om en stund........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej E-Tech. M-Tech här.

 

det brukar ta lång tid för omstarter efter uppdateringar. och ibland startar den upp flera gånger efter varandra. helt normalt. så is i magen.

 

om en uppdatering inte blivit nerladdad korekt så kan det hända att den inte vill installeras när installeringsprossesen verifierar uppdateringen.

och vägrar att installera. men själva datorn tror ändå att den ska starta om med uppdateringar.

det som kan hjälpa då är att radera filen som ligger i huvudbiblioteket> uppdates.

 

pröva med säker start om du inte lyckas komma in på annat sätt och radera filen.

sedan kan du ladda ner uppdateringen igen.

 

det här svaret gick att applicera för problem med den näst sista säkerhetsuppdateringen.

vet inte om samma gäller den sista. men du kan ju pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en till sak. när du startar upp dra ut nätverkssladden.

har för mig att någons datorn trodde att den skulle vänta på nätverksstart efter uppdateringen. så det tog en himmla lång tid innan den gav upp det. men det gick snabbare när den inte hade något närverk alls att vänta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack M-Tech oxå för raskt svar!

 

I mappen mappen Macintosh HD / Bibliotek / Updates ligger uppdateringarna och även en liten "index.plist"-fil.

Skall även denna fimpas, dvs. allt i mappen skall bort!?

 

Sedan skall det bara vara att hämta uppdateringarna som vanligt och installera?

 

På förhand... Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är framförallt om det ligger andra filer där alltså själva uppdareringsfilerna men .plist filen gör inget om du raderar.

 

.plist är en inställningsfil som i det här fallet mest håller reda på om du ignorerat en uppdatering mm.

själva historiken på vilka uppdateringar du installerat klart på datorn ligger i en annan log fil på ett annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... Nu har jag testat allt Ni föreslagit, men kommer dessvärre inte längre än jag gjorde tidigare :angry:

Jag har kört "Reparera Skivbehörigheter", testat att starta säkert, raderat allt i Updatefoldern i bibliotek, laddat ned

uppdateringarna på nytt, testat att koppla bort nätverk vid uppstart, men DET FUNKAR INTE!!!!!

 

Jahapp... Tillbax till ruta ett.

Fler tips, förutom att blåsa systemet då! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det känns rent spontant som att det mer är ett problem vi den slags uppstart datorn gör vid ex. uppdatering el. säker uppstart än som ett problem med uppdateringarna, eller vad tycker Ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom du körde flera uppdaterinar på en gång så vet man inte vilken som gjorde att det blev knas.

det kan tex bero på att andra program har installerat saker som skapar konflikter mm.

 

jag skulle nog bara kört en arkivera/installera och installera nytt.

 

men om du vill forstätta endå så får vi försöka alla logaiska och ologiska tips.

 

en grej är att stänga av alla startuppitems. alltså starobjekt som startas när datorn startas till skillnad från de staratobjekt som hör till ditt konto och som du kan kontrollera i systeminställningar konto.

 

för du kunde väll köra en säker start?

i en säker start så startas inte starobjekten så det kan finnas något kompatibilitetsprobem där vid vanlig start.

 

datorns biblotek (inte ditt kontobibliotek) > StartupItems

 

skapa en egen mapp och dra filerna dit för att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Arkiv/Install som sista utväg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom du körde flera uppdaterinar på en gång så vet man inte vilken som gjorde att det blev knas.

det kan tex bero på att andra program har installerat saker som skapar konflikter mm.

 

jag skulle nog bara kört en arkivera/installera och installera nytt.

 

men om du vill forstätta endå så får vi försöka alla logaiska och ologiska tips.

 

en grej är att stänga av alla startuppitems. alltså starobjekt som startas när datorn startas till skillnad från de staratobjekt som hör till ditt konto och som du kan kontrollera i systeminställningar konto.

 

för du kunde väll köra en säker start?

i en säker start så startas inte starobjekten så det kan finnas något kompatibilitetsprobem där vid vanlig start.

 

 

datorns biblotek (inte ditt kontobibliotek) > StartupItems

 

skapa en egen mapp och dra filerna dit för att testa.

 

 

 

Arkivera/installera och installera nytt?... hur? vad gör detta för nått?

För övrigt kan jag inte köra en säker uppstart. jag har

testat att installera samtliga uppdateringar en och en, och det

funkar inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser helmysko ut. Verkar som du öht inte har något fungerande system. Svårt att spekulera vad som hänt. Jag tror att det är helt tvunget att installera systemet från början, dvs från installationsskivan som medföljde datorn. Väljer du "arkivera och installera", om det är möjligt, behålls alla dina inställningar och dokument, bara systemet blir "nytt" och kan sen uppdateras igen (hoppas på bättre tur den här gången).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut det som finns i mappen till en mapp på skrivbordet och starta om.

Kolla i Systemmeddelanden om det finns några misstänkta processer vid uppstarten som visar felmeddelanden, relaterat till uppgraderingen.

Vilken dator och vilken firmware?

Rensa ut dina språkfiler med Monolingual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ut det som finns i mappen till en mapp på skrivbordet och starta om.

Kolla i Systemmeddelanden om det finns några misstänkta processer vid uppstarten som visar felmeddelanden, relaterat till uppgraderingen.

Vilken dator och vilken firmware?

Rensa ut dina språkfiler med Monolingual.

 

Dator: Mac Pro 2x2,66 GHz Dual Core Intel, 5GB 667Mhz DDR2, OSX 10.5.5

 

QMaster som Ni ser på bilden tror jag har att göra med Logic 8.

 

Ska det se tomt ut i Startup mappen, eller vad ska ligga där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Systemmappens Bibliotek -> StartupItems, där har jag 16 objekt. I Biblioteksmappens StartupItems ligger bara sånt som man valt ska laddas in vid uppstart.

Jag tror ditt System är paj och laddas inte in som det ska. Jag är dock ingen, varken auktoriserad eller självutnämnd, riktig expert men har förvisso experimenterat (och fattat) en del.

Det tar ca en halvtimme att få ett nyinstallerat fräscht system, plus lite efterarbete...

Varför testa massa spekulativa problemlösningar när man ändå inte vet vad själva problemet är eller beror på, och riskera att nya, relaterade fel dyker upp hela tiden efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator: Mac Pro 2x2,66 GHz Dual Core Intel, 5GB 667Mhz DDR2, OSX 10.5.5

 

QMaster som Ni ser på bilden tror jag har att göra med Logic 8.

 

Ska det se tomt ut i Startup mappen, eller vad ska ligga där?

 

Senaste firmware har du här. Jämför i Systeminformation om det är samma i din MP.

Det behöver inte ligga något i Startup mappen så länge du testar om detta påverkar problemet med din uppdatering.

Det finns en del här som visar hur QMaster fungerar vid en uppstart och hur man fixar eventuella fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där går över mitt förstånd det då har i startobjekt.

 

apples benämning arkivera/installera eller om det nu heter installera/arkivera

är ett dåligt ordval som inte ens är bra på califoniska. ingenting zippas ner i något oåtkommligt arkiv längst bort i riksarkivet i marieberg som man kanske kan tro. installera är inte heller som att installera om på pc då man blåser rent burken från ett skräpigt windows och där allt raderas.

 

så apple kunde inte valt ett sämre ord för funktionen att ha kvar alla filer och inställningar och konton och skriva över själva operativsystemet till det som är på skivan. de skrämmer ju slag på alla som inte vet vad funktionen innebär.

 

det som "arkiveras" i en mapp som döps till "tidigare system" är lite typsinitt och drirutiner och lite annat som du lagt till efter att då skaffat datorn och saknar du något av det så är det bara att dra det från den mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller kanske med, m-tech. Men å andra sidan finns det ju en relativt utförlig, förklarande text om vad som händer vid de olika installationstyperna, när man väl är där (och kan läsa, vill säga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föresten.

om du kör en arkivera/installera från installationsskivan så tänk på att ta det lungt när du ska uppdatera allt sedan.

 

avmarkera alla uppdateringar utom en och installera en i taget. speciellt med dem som kräver omstart.

du kan dessutom köra omstarter även när det inte krävs och köra några timmar eller någon dag innan du installerar nästa. det är en fiffig grej för då ser man vilken uppdatering som eventuellt gör att det knasar. och det är lättare att felsöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller kanske med, m-tech. Men å andra sidan finns det ju en relativt utförlig, förklarande text om vad som händer vid de olika installationstyperna, när man väl är där (och kan läsa, vill säga).

 

jo så är det nog. men det gör ju att vi måste förklara vad en arkivera/installera är varje gång vi nämner det på forumet. men det är lätt att sitta här och klaga i ställer för att jag skriver synpunkten till apple. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det väl. När man vant sej vid en term (och fattat poängen), slutar man reflektera över dess "egentliga" betydelse, som ju kan vara nog så tveksam för de "nytillkomna". Apple, som de flesta andra, lägger sej till med egen terminologi, särskilt för processer och företeelser som är unika just för dem. Jag har slutat reflektera över arkivera-installera; vet inte vad man skulle ersätta det med. Men har noterat att själva begreppet verkar oklart för många. Ärligt talat har jag svårt att se problemet, då det i själva verket tycks bero på att "folk" är för slöa att försöka läsa sej till definitionen. Jag kanske har fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåser den även program vid arkivera/installera?

har ju Logic som är ett rätt stort projekt att installera (7 el. 8 DVD) och en massa andra ljudgreejjer man inte vill behöva installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...