Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

InDesign - Fixa uppslag


CyberPet

Rekommendera Poster

Jag känner mig verkligen handikappad med InDesign. Nu har jag ännu ett problem!

 

Okej, så här är det:

 

Jag håller alltså på med en bok och varje kapitel har ett eget dokument och varje kapitel börjar med ett uppslag.

 

Problemet är att när man skapar ett nytt dokument i InDesign så blir sidan 1 alltid en högersida. Jag kan ju byta paginering så att man börjar på sidan 2, men jag fattar inte hur man blir av med den ensamma förstasidan, dvs den ovanför uppslaget.

 

Vet inte om jag förklarar mig på vettigt sätt, men såhär ser det ut. Den överkryssade sidan vill jag alltså ha bort i dokumentet och bara uppslag på sidorna som följer.

 

InDesignSiduppslag.gif

 

Om jag tar bort sidan, genom att dra den till papperskorgen blir det ändå en ensam sida däruppe. Den ska bort, bort, bort!!!

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

1. Gör ett dokument med 4 sidor.

2. Markera alla sidor i "sidfönstret".

3. Tryck på pilen i "sidfönstret" för att få upp en meny med funktioner för sidorna.

4. Tryck på “Keep spreads together”.

4. Nu kan du flytta sidorna så att det blir 2 uppslag.

 

Lycka till!

 

// Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste jag testa :) Har själv grubblat mig snurrig över detta krux...gilla ID i övrigt.

 

Hallelujah!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macgunde, det funkade ju utmärkt!!!!

 

Jag hade 5 sidor (en ensam och två uppslag) och markerade bara varje uppslag och gjorde som du sa, sen kunde jag ta bort den enda sidan utan problem.

 

TAAAAAAAAAAAACK!!!! wub.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser väl inte uppslaget när man tittar på första eller sista sidan på en bok.

Det är väl logiskt eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser väl inte uppslaget när man tittar på första eller sista sidan på en bok.

Det är väl logiskt eller hur?

Mjae, på jobbet jag gör så delas jobbet upp i kapitel och varje kapitel börjar med ett uppslag. De "ojämna" sidorna kommer i en annan sektion. Svårt att förklara, men i slutänden blir det bra. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...