Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Objective-C, Cocoa. NSTextfield


Mogge79

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fråga angående Objective-C och Cocoa. Jag håller på att skapa en applikation för test/själv utbildnings syfte och då har jag ett antal NSTextfield där jag matar in värde för att sedan visas i en Label. Denna Label ökar i värde varje gång jag matar in nytt värde i NSTextfield och uppdaterar.

 

 

Tanken är att jag matar in total poängen från en bowling runda och antal serier för att sedan beräkna mitt bowling snitt och visa detta i en ny label.

 

Allt detta funkar när jag kör Build&Go men när jag starta om applikationen så tappas alla värde. Till frågan: Hur lagrar jag dessa värde (Total poäng, Antal Serier) så att de inte nollas när programmet startas om. awakeFromNib funkar väll bara när man skriver in vilket värde som ska visas när programmet startar men det blir ju ett nytt värde varje gång.

 

 

Är det bindings jag ska titta närmre på?

 

 

Jag hoppas att ni förstår vad det jag är ute efter, är ganska ny på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, har tittat lite på den nu och även i NSUserDefaults Class Reference. Tror jag ska testa något i denna stilen när jag kommer hem idag,

 

//Spara värde från Outlet

 

[[NSUserDefaults standardUserDefaults]

 

setInteger:(NSInteger)totalPoäng forKey:( NSString *)sparadTotalPoäng];

 

 

 

//Hämta värde i awakeFromNib

 

[[NSUserDefaults standardUserDefaults]

 

integerForKey:(NSString *)sparadTotalPoäng];

 

 

 

 

Är jag på rätt väg eller ute och reser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle spara dina värden i en textfil på disken som du sedan kan läsa in vid programstart. På detta sätt kan fleranvändare på samma dator/konto användaprogrammet om dom bara sparar sin egen textfil etc.

 

Vill du inte kunna läsa själva filen som ren text kan du testa att spara datan i en ren binärfil men fördelen med text är ju att du kan läsa datan utan att använda ditt program och även skriva ut den etc. Så kolla lite på filhantering i Objective-C och Cocoa.

 

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...