Jump to content
Just nu i M3-nätverket

gamla mbp (-08), tangentbord och styrplatta krachsar hela tiden..

Viggen_hbg

Recommended Posts

Hej Macworlds forum!

Detta blir mitt inläss första här men har varit runt här tidigare för att leta efter svar på diverse frågor som jag haft tidigare. Dock inte funnit något svar på denna fråga.

Har haft min MBP av förra modellen ungefär ett halvår, köptes strax innan de nya lanserades i höstas. Har nu börjat få lite problem med framförallt mitt tangentbord och styrplatta, då jag sitter med en trådlös mus stör kanske inte styrplattan mig så hårt med tangentbordet är rent ut sagt förjävligt.

Det är mer regel än undantag att ungefär 4-8 ggr dagligen så lägger tangentbordet ner och jag får antingen sätta datorn i viloläge eller ihärdigt försöka "väcka" tangentbord och platta till liv igen. Det verkar som om att om jag tar ur batteriet så får jag respons igen, men även utan batteri i så kan det hela lägga ner. Dessutom så et jag inte på om de loggar jag får pekar på rena hårdvaru-problem eller om det är mjukvaran som spökar.

Har kört en "syslog" i terminalen direkt efter att detta har hänt i princip varje gång och detta är vad jag får fram:

"Mon Feb 16 22:17:11 Elvira kernel[0] <Debug>: USBF:\t1543.667\t\[0x6f10200\] The IOUSBFamily was not able to enumerate a device.

Mon Feb 16 22:17:22 Elvira kernel[0] <Debug>: USBF:\t1555.580\tAppleUSBHubPort: Port 2 of Hub at 0x5d000000 about to terminate a busy device (Apple Internal Keyboard / Trackpad) after waiting 10 seconds

Mon Feb 16 22:17:23 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDriver::_getFeatureReportInfo - DeviceRequest returned error 0xe00002ed (interface 1, reportID 0xd1)

Mon Feb 16 22:17:23 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDebug: _getFeatureReportInfo returned an error in AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReportWithLookUp

Mon Feb 16 22:17:23 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDriver::_getFeatureReportInfo - DeviceRequest returned error 0xe00002ed (interface 1, reportID 0xd3)

Mon Feb 16 22:17:23 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDebug: _getFeatureReportInfo returned an error in AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReportWithLookUp

Mon Feb 16 22:17:23 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDriver::_getFeatureReportInfo - DeviceRequest returned error 0xe00002ed (interface 1, reportID 0xd0)

Mon Feb 16 22:17:24 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDriver::_getFeatureReportInfo - DeviceRequest returned error 0xe00002ed (interface 1, reportID 0xa1)

Mon Feb 16 22:17:24 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDebug: _getFeatureReportInfo returned an error in AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReportWithLookUp

Mon Feb 16 22:17:24 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDriver::_getFeatureReportInfo - DeviceRequest returned error 0xe00002ed (interface 1, reportID 0xd9)

Mon Feb 16 22:17:24 Elvira kernel[0] <Debug>: AppleUSBMultitouchDebug: _getFeatureReportInfo returned an error in AppleUSBMultitouchDriver::_deviceGetReportWithLookUp"

Det verkar som om moderkortet tappar kontakt med både styrplatta och tangentbord under användade. Har kikat runt på nätet och det är flera som verkar ha samma problem, funnit info både här & här. Det finns inga lösningar som jag ser det och ingen från Apple verkar ha en vilja att lösa detta.

Har även fått problem med min startdisk "Elvira", som datorn heter. Disk Utility vill att jag ska reparera denna och jag undra om det kan ha något samband med de problem jag upplever med tangentbord/stryplatta.

Någon här som har erfarenhet av detta problem och om det finns en enkel lösning som jag själv kan utföra eller är det bara att plocka med sig datorn till närmsta Mac reseller och läman in den på garanti rep?

Tacksam för alla svar och teorier!

Victor O

Thomas Ytterberg

Verkar vara ett "mystiskt" problem så att det kan vara en kombination av både mjuk- och hårdvara. Hårdvaran beter sig inte som väntat vilket slår ut mjukvaran. Så det positiva är att det kanske kan fixas med nästa Leopard-uppdatering eller en firmwareuppdatering.

Men det verkar då inte finnas någon färdig lösning för tillfället så jag skulle reklamera när det händer flera gånger om dagen. Måste vara rejält irriterande! Reklamation ökar också chansen att en fix får prioritet hos Apple.

Jag har ett liknande problem, har ofta använt ett trådlöst tangentbord (Logitech diNovo Edge) samt en trådlös mus (Logitech Nano VX) och på senare tid har både inbyggt tangentbord och styrplatta upphört att fungera. Jag har provat att installera om OS X 10.4 men det hjälpte inte. Jag köpte datorn hösten -07, och fick den först utbytt mot en ny då det var ett oförklarligt hårdvarufel i det första exemplaret jag fick. Även den jag har nu har till och från de senaste veckorna uppfört sig märkligt, framförallt ovanstående, men även till exempel att vissa kommandon i terminalen, i.e. "w", tar upp emot två minuter att slutföra.

Är det verkligen bara ett års garanti på Apples datorer? Det mesta man köper inom elektronik har ju två års garanti. Känns något snopet att man lagt ut 22 000 för en dator som gått sönder efter bara ett år.

Servicestället jag tidigare besökt i Sundsvall har nu gått i konkurs. Apples webbsida menar på att det finns ett ställe som heter Grafit, men de finns inte med på www.hitta.se, och jag får inget svar när jag ringer det telefonnummer som finns på samma sida.

Vad rekommenderar ni för lösning?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...