Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pc - Mac nätverk


falken

Rekommendera Poster

En vän till mig köpte nyligen sin första mac, en iBook. Bland det första vi skulle göra var att dra över en massa filer från hans PC. Ingen av oss har någon som helst vana vid att använda en mac men kopplade ihop ändå, men inget hände. Senare testade vi med en annan PC och då dök det upp en liten ruta i XP som sa att nätverket var uppkopplat med 10 Mbit/s, men i Finders nätverksalternativ fanns bara local (under Servers) att finna först efter ett bra tag (2-3 min) dök PC:n upp och gick att browsa. Åt andra hållet funkade det inte alls. PC:n såg inte maccen överhuvud taget,även fast nätverket var hittat, och fildelning med Windows maskiner var ikryssad på maccen. Vi började ialla fall dra över en mp3:a på 5 MB, först tänkte datorn en vansinnigt massa sen kom en filöverförings dialog upp som visade hastighet mm. Maximala hastigheten under hela nedladdningen var 2 kbit/s. Det gick lååååååångsamt. Vad kan det komma sig? Är det någon extra inställning man måste ställa in för att det ska funka? Och hur får man XP burken att sen maccen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda sig av ett USB-minne och flytta över filer. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst det skulle man kunna göra. Men om han vill även ha ett fungerande (och snabbt) nätverk efteråt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det att fungera här hemma en gång (mac och pc i nätverk) men det var grymt instabilt. Det hängde och hade sig, och filöverföringar hade väldigt varierande fart eller avbröts. Säkert bara något jag glömt att ställa in (i pcn:), men jag gav upp endå.

 

Istället satte jag upp en FTP server på PCn (winxp) och det fungerar hur bra som helst! :D

Så nu kommer jag åt PCn via Transmit, och ladda upp och ned rel. snabbt via nätverket.

 

FTP-servern heter GuildFTPd och är helt gratis.

 

Inget "riktigt" närverk. Men det funkar nästan lika bra som ett (tycker jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att jag kunde hjälpa till men Windows är inte min starka sida. Min enkla erfarenhet är att Windows inte verkar vara gjort för att fungera i några andra nätverk än rena Windows-nätverk.

 

Vill ni skapa ett rent och bra nätverk så är Samba rätt verktyg att använda om du frågar mig. Riktigt hur det funkar med Samba-klienter i Windows vet jag inte men det kan man ju undersöka.

 

Hur har du försökt bygga nätverk än så länge? Vilka lösningar har du provat och så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick det att fungera här hemma en gång (mac och pc i nätverk) men det var grymt instabilt. Det hängde och hade sig, och filöverföringar hade väldigt varierande fart eller avbröts. Säkert bara något jag glömt att ställa in (i pcn:), men jag gav upp endå.

 

Istället satte jag upp en FTP server på PCn (winxp) och det fungerar hur bra som helst! :D

Så nu kommer jag åt PCn via Transmit, och ladda upp och ned rel. snabbt via nätverket.

 

FTP-servern heter GuildFTPd och är helt gratis.

 

Inget "riktigt" närverk. Men det funkar nästan lika bra som ett (tycker jag).

Låter som du har samma problem som jag. Ska prova att sätta upp en FTP å se vad som händer.

 

Till FPS>> Har för närvarande bara provat på att koppla datorerna direkt. Funderar på att skaffa en switch och koppla via den så att bägge datorerna har tillgång till internet samtidigt (inte för att detta ska påverka nätverket). Hände något riktigt skumt i helgen då vi kopplade in datorn till ytterligare en annan XP burk. Det funkade hur bra som helst och gick riktigt snabbt?? Så nätverk PC - MAC funkar i alla fall 1 gg av 4 ;)

 

Till CyberPet>> Tack för länken. Ska genast sätta igång att plöja igenom texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till FPS>> Har för närvarande bara provat på att koppla datorerna direkt. Funderar på att skaffa en switch och koppla via den så att bägge datorerna har tillgång till internet samtidigt (inte för att detta ska påverka nätverket). Hände något riktigt skumt i helgen då vi kopplade in datorn till ytterligare en annan XP burk. Det funkade hur bra som helst och gick riktigt snabbt?? Så nätverk PC - MAC funkar i alla fall 1 gg av 4

 

Låter lovande. ;)

 

Korskopplad kabel och laptop kan ibland bjuda på vissa problem har jag märkt. Vet att gamla PowerBooks ibland kunde kräva en omstart för att det skulle funka med korskopplad kabel. Är det samma med nya iBooks kanske?

 

Jag har en stationär mac och en IBM-laptop (med linux) och jag har även där upplevt lite strul med korskopplad kabel. Tror att det beror på strömstyrkan från ethernetkorten ut i kabeln helt enkelt. Har du möjlighet att låna en switch eller till och med en gammal hubb så kan det vara värt att testa med en sådan. Gör det ingen skillnad så är det säkert bara grottande i inställningar som krävs. Glöm inte att brandväggen måste ställas in också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lovande. ;)

 

Korskopplad kabel och laptop kan ibland bjuda på vissa problem har jag märkt. Vet att gamla PowerBooks ibland kunde kräva en omstart för att det skulle funka med korskopplad kabel. Är det samma med nya iBooks kanske?

 

Jag har en stationär mac och en IBM-laptop (med linux) och jag har även där upplevt lite strul med korskopplad kabel. Tror att det beror på strömstyrkan från ethernetkorten ut i kabeln helt enkelt. Har du möjlighet att låna en switch eller till och med en gammal hubb så kan det vara värt att testa med en sådan. Gör det ingen skillnad så är det säkert bara grottande i inställningar som krävs. Glöm inte att brandväggen måste ställas in också.

Behövs det en korskopplad, har fått uppfattningen att OS X -> XP ska funka med en rak kabel. Nu var det antagligen korskopplade vi prövade med, men man vet ju aldrig kanske ska prova med en som säkert är det.

Hur kommer jag åt brandväggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs det en korskopplad, har fått uppfattningen att OS X -> XP ska funka med en rak kabel. Nu var det antagligen korskopplade vi prövade med, men man vet ju aldrig kanske ska prova med en som säkert är det.

Hur kommer jag åt brandväggen?

Det kan säkert stämma att det räcker med en rak kabel. Om låg strömstyrka i kabeln ställer till problem så borde det vara samma problem oavsett rak eller korsad kabel. Några ombootar kan nog lösa det.

 

Brandväggen på macen hittar du i inställningspanelen > fildelning .. På XP har jag ingen som helst aning.. har spenderat någon dryg timme med att leta efter det i XP men inte hittat det.. man verkar bara hitta wizards. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får exprementera lite med det. Dumt att jag inte har datorn här (polaren är bortrest), antagligen kommer det ta lite tid innan jag kan testa.... vill ha min power book NJUUUUU!!!!!!! Kan antagligen låna en switch åxå så kan det kan ju åxå testas då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...