Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över iPhoto-bibliotek från iMac till Macbook Pro?


billlee

Rekommendera Poster

Har precis hämtat upp min nya macbook pro - vill bara passa på att nämna att det är den första macbook'n jag ägt och jag älskar den!!!

 

Köpte också Aperture som jag ska försöka lära mig. Det jag vill göra nu är att flytta över mitt mina foton från mitt iPhoto-bibliotek på min iMac till iPhoto-biblioteket på macbook'n. Jag vill även att mina faces-tags och places-tags skall följa med - har verkligen ingen lust att gå i genom den processen en gång till!

 

På vilket sätt gör jag detta på smidigast sätt? Går det ens att få med alla taggningar man gjort? Jag har provat med en firewire-kabel och bara dragit över helaiphoto-biblioteket men då kom fotona liggandes huller om buller och inga taggningar kom med. Hoppas verkligen att detta är något som är möjligt och att någon av er kan visa mig hur.

 

M.v.h

 

Fred

 

Ps: mod får gärna flytta till passande forumdel om jag missat ngt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska föra över hela iPhoto mappen och lägga den i mappen bilder (behöver inte vara där, kan vara var du vill) på din nya dator och sedan starta iPhoto med tangenten alt nere, då frågar datorn var biblioteket ligger och då väljer du mappen du har kopierat från din gamla dator.

Nu har du exakt samma bibliotek som på den gamla datorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jarting!

 

Förresten, kommer jag då ha två bibliotek liggandes där? isf - måste jag alltid välja vilket jag ska använda eller kan jag ta bort det ena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du behöver inte välja varje gång, det kommer den ihåg ;)

Du kan slänga mappen som låg där först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du behöver inte välja varje gång, det kommer den ihåg ;)

Du kan slänga mappen som låg där först.

Jag vill bara citera Telly82:

--------------------

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

 

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller på med samma sak. Menar du mappen som ligger under program eller den som ligger under bilder och heter iphotobiliotek. Konstig nog ligger det flera iphoto biliotek där skall man flytta alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte den som ligger i programmappen, utan den som ligger i bildmappen. Har du flera i bildmappen så kolla om det ligger bilder i alla mapparna.

post-180-1234867931.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja det verkar ligga bilder i flera mappar, en heter bara iphotolibirary en har tilllägget orginal och en tilläget ändrade har jag förmig, skall kolla såfort jag kommit hem frånjobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men har du flera mappar i mappen som heter bilder, i mappen iPhoto Library ska det finnas flera mappar och där ska man inte in och pilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jarting!

Vet inte om du är kvar, glömde macen hemma, på jobbet måste jag tyvärr hålla tillgodo med en Windows dator.

I IphotoLibrary_1 finns AlbumData.xml, Dirdata, iphoto.ipspot, iphotoLock.data, Library.data, Library.iphoto, Library6.iphoto samt ngr Tumb´s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mappen verkar inte innehålla några bilder, säker en gammal mapp som inte används längre så den kan du slänga men ta gärna en backup innan du slänger den.

Fungerar iPhoto som vanligt efter det så kan du slänga backupen av mappen också :)

 

Och ja! jag är fortfarande här :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...