Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MacBook vs iMac

mackie

Recommended Posts

Jag är lite inne på att köpa ny dator och står lite i valet mellan Macbook och iMac och undrar om ni kan hjälpa mig.

När det handlar om ljudredigering i GarageBand, enkel filmeditering i iMovie, är det helt kört på en MacBook eller går det?

I övrigt är det väl inga jättestora skillnader mellan dessa datorer?

Jag är lite inne på att köpa ny dator och står lite i valet mellan Macbook och iMac och undrar om ni kan hjälpa mig.

När det handlar om ljudredigering i GarageBand, enkel filmeditering i iMovie, är det helt kört på en MacBook eller går det?

I övrigt är det väl inga jättestora skillnader mellan dessa datorer?

Nej, det är inte kört med en MacBook, tvärtom. Det lär fungera alldeles utmärkt rent prestandamässigt. Sedan är det en annan sak när det handlar om översikt, yta som du kan arbeta på och så vidare. Ska du redigera bild, ljud och rörliga video så kanske du bör ha en större bildskärm för att du ska kunna se vad du gör.

Det är skillnader lite beroende på vilka modeller du jämför och den kraftfullaste iMac-modellen är snabbare än MacBook sedan varierar det om du märker dem eller om de bara är mätbara.

Skiljelinjen här tycker jag snarare går vid mobilt eller stationärt. Du jämför en bärbar dator med en stationär dator. Två helt skilda koncept och det är snarare det som du bör fundera över mer än prestandan (anser jag).

Prestandamässigt duger båda, så jag anser också att valet handlar om vad du har för behov att kunna flytta datorn. Om du behöver flytta på datorn så har du ju inget annat val än en bärbar, men ska du främst sitta hemma så hade jag valt en iMac alla gånger, främst pga skärmstorlek och ergonomi. Det ÄR skillnad på en 13" och en 20" skärm :)

Jag har både iMac och MacBook. Mitt råd är att du ska köpa en iMac om du inte MÅSTE ha en bärbar, men då hade du kanske inte startat den här tråden...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...