Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krasch efter senaste säkerhetsuppdateringen


3S42

Rekommendera Poster

Efter uppdateringen igår av Java och säkerheten (av vilka ingen för övrigt lyckades!) har datorn totalt kraschat. Går inte att starta om och inte heller att starta upp från skiva. Den kommer så långt som till äpplet men sedan står den bara och tuggar och om jag försöker starta från installationsskivan (med c-tangenten nedtryckt) kommer kryptiska meddelanden. Alltså kommer jag inte åt datorn på något sätt.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit

 

 

Låter inte roligt.

Varnade för detta i en tråd..

 

Vad händer om du försöker göra en säker start? Håll ner skift vid uppstarten.

 

Att du inte kan starta från installationsskivan låter lite märkligt, om du sätter in skivan, startar och håller ner enbart c-tangenten borde den starta från den. Om det är "rätt" skiva, dvs den som tillhör datorn, eller en fristående version av Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt provat med båda metoderna. Om jag pröver starta upp från skiva med c-tangenten nedtryckt verkar allt initialt OK men efter så där en halv minut dyker det upp kryptisk text och uppmaning på ett antal olika språk att starta om datorn. Där står bl.a. "unable to find driver for this platform: "PowerMac 7.3" och rader med knepiga siffror och bokstäver (förmodligen felkoder) som jag inte begriper.

 

Start med shift-tangenten fungerar inte heller. Äpplet och de snurrande strecken men inget mer.

 

Start med t-tangenten ger den vanliga FireWire-symbolen och jag hade ngn fundering om att komma åt datorn via en bärbar och FireWire-kabel men tvekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Där står bl.a. "unable to find driver for this platform: "PowerMac 7.3" och rader med knepiga siffror och bokstäver (förmodligen felkoder) som jag inte begriper.

Det låter som att du försöker starta med en OS X-skiva avsedd för en annan Mac. Det OS X som följde med är 10.3.5 (eller så) och har du 10.4 eller 10.5 behöver du en köpversion av OS X för att starta datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa också att zappa PRAM föreslås det på MacFixit

 

 

post-113-1234799965.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med skivan stämde verkligen. Jag hade använt fel systemskiva, den från MacBook. Tackar så mycket. Jag trodde hela maskinen hade klappat ihop.

 

Så nu har jag kontrollerat hårddisken med Skivverktyget och funnit att hårddisken (överraskande nog) är helt OK. Jag har reparerat behörigheterna (vad det nu är för något). Det verkar ha varit en zillion fel, som är åtgärdade.

 

Ändå stannade uppstarten vid äpplet och de där snurrande mojängerna, som snurrar på i all evighet. Då kom jag på att det hela kanske beror på installationen igår av CaptureNX2 från Nikon och inte på säkerhetsuppdateringen så den har jag avinstallerat. Det gick att komma in i maskinen genom FireWire och min MacBook.

 

Omstart och nu har maskinen knattrat så där mysigt i en halvtimme. Så får man se...

 

Annars blir det väl till att ominstallera systemet.

 

Mycket trevligt forum det här. Tack till alla som så generöst hjälper till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det som löste det verkar vara behörigheterna (körde flera ggr om), som du alltid tjatar om, efter manuell avinstallation av Capture NX 2. Men nu är jag förstås nyfiken på vad det egentligen var som orsakade det hela så jag bara måste installera om programmet och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till om jag får.

 

Jag använder MenuMeter för skojs skull. Efter den här historien har jag blivit en aning nojig om maskinen så jag kollar allt möjligt. Då ser jag att det är en minnesaktivitet som jag inte begriper.

 

Om jag kollar det som kallas VM statistics (måste väl vara något med det virtuella minnet) ser jag antalet page faultshela tiden ökar när jag använder maskinen. Startar jag om nollställs det men efter en inte alltför lång tid ökar antalet till flera miljoner. Fn är det uppe på 16 miljoner. Ett page fault låter oroväckande men vad är det och är det något att bry sig om?

 

Så här ser en skärmbild av menyn ut i början och efter ett tag. Det grå fältet ökar:

post-43917-1234980978_thumb.jpg

post-43917-1234980993_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ett page fault låter oroväckande men vad är det och är det något att bry sig om?

 

Fullt normalt och det betyder endast att OS X får ett anrop till minne som ännu inte är fysiskt allokerat. Då ser OS X till att allokera fysiskt internminne till uppgiften. Något som sker hela tiden.

 

http://developer.apple.com/DOCUMENTATION/P...boutMemory.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar och återigen för detta utmärkta forum, som så ofta räddar förståndet på oss andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej

 

Jag har n imac g4 (3.3) som har kernel panic. jag byte ramminnet och hårdisk men just jag vill installera en ny mac osx då får jag " driver for this platform in not found: powermac 6.1 "

 

och att det är en kernel panic.

 

 

När jag har gamla hårddisken då fungerar datorn men när jag surfar då då får jag " you must shut down or restart your computer ".

 

Jag tänkte det kan var ram minnet i början då byt jag det sen byt jag hårdisken men ingen hope.

 

Jag provade med Mac os 10.4.8 men jag läste någon stants att man ska använda version 9, hur kan man få ta på den?

 

Tack för hjälpen i förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet.

 

Innan du kan installera Mac OS på en ny hårddisk måste du formattera den i Skivverktyg, till Mac OS Extended (journalförd)

 

Du måste också ha rätt installationsskiva, antingen de som medföljde datorn, gråa skivor, eller fristående version av Mac OS 10.4.x, den skivan ska svart.

Andra gråa skivor tillhörande andra macmodeller är maskinspecifika

 

 

Du anger inte exakt vilken modell av iMac vers 3.3 du har. men jag ser att du kan installera Mac OS 10.5 (Leopard) på dessa modeller.

Ange gärna vilken processorhastighet du har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...