Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB minne - kan inte bli "modified"


Hesekiel

Rekommendera Poster

Jag var i en större stad och köpte mig ett USB-minne till datorn. När jag sedan satte in den lilla saken för att föra över några filer så fick jag problem. När jag på sedvanligt vis testade att dra några filer till USB-ikonen så möttes jag av följande meddelande:

 

"The item (filnamn) could not be moved because "Flash Disk" cannot be modified."

 

Jag kanske låter lite dum nu, men jag tänkte ändå fråga vad problemet skulle kunna vara. Hur kan jag ordna det så att jag kan använda mitt USB-minne för avsett ändamål? Jag menar, det finns ju inte så mycket annat man kan ha USB-minnen till, så det vore trevligt om jag kunde lagra lite filer på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Troligtvis är usb-minnet formaterad så att OS X inte kan skriva till det. Dra igång Skivkontroll och formatera minnet som "MS-DOS-filsystem".

 

Kolla också så att det inte är en spärr på själva minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant. Man ska alltså inte formatera USB minnen som Mac OS Extended?

 

Jag tycker att jag haft problem med att överföringen går väldigt segt. Trots nya usb2-minnen på 4 och 16 gigabyte och dator med usb2 portar.

 

Påverkar formateringen hastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Intressant. Man ska alltså inte formatera USB minnen som Mac OS Extended?

 

Jag tycker att jag haft problem med att överföringen går väldigt segt. Trots nya usb2-minnen på 4 och 16 gigabyte och dator med usb2 portar.

 

Påverkar formateringen hastigheten?

 

Mac OS Extended fungerar prima om det är tänkt att flytta usb-minnena enkom mellan Macar.

 

Formatering påverkar hastigheten men usb-minnen är generellt inte särskilt snabba jämfört med hårddiskar. Särskilt i fall det kopieras många små filer kan det bli långsamt. Det råder en stor variation och långt ifrån alla usb-minnen, en minoritet av dem skulle jag säga, klarar att komma upp i usb2:s fulla kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...