Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples aktie


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Noterar på MW hemsida att Apples aktiekurs stigit kraftigt idag till $19.36. Något positivt måste ha läckt ut som fått den att gå upp så mycket (vad kan det vara?). Måste vara den klart högsta kursen under sista året. Sist den tog ett gädjeskutt var när iTunes MusicStore lanserades. Då steg den från ca 14 till 17. Sen gick den upp till ca 18.50 för att sedan falla till ca 16 igår.

 

Apples aktie har tidigare legat ganska stabil runt 13-15 dollar under sista året (åren?). Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Visst vore det fräckt att ha några Appleaktier och bli delägare i firman!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skall tacka MS för det. För om man kollar senaste veckan har kurvan vänt uppåt från i fredags då MS talade om att utvecklingen av IE för Mac läggs ner. ;)

 

Om man kollar två år bakåt ser man en negång från $25 vid den här tiden för ett år sedan. Yahoo APPL

 

APPL har uppgraderats pga ökad försäljning av iPod, förväntad ökning av PMac senare i år med ny processor och att Apple kommer släppa program för win. (iTunes med iTunes Music Store är det enda jag hör skall släppas än så länge...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vore det fräckt att ha några Appleaktier och bli delägare i firman!

Japp jag har ett gäng. Ligger dock inte på plus just nu. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit ett bättre klipp och ha köpt Clas Ohlson när de kom, har stigit med 400%

Är nog fortfarande köpvärda, Timelleffekten hänger i ett tag till :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Har både Apple och Clas. Att "äga" bolag man gillar är stimulerande men aningen farligt också, man säljer ju aldrig sina vänner.

:angry: men just nu ligger jag på minus betr Apple, köpte vid 20,50 strax efter dom störtdök från ca 65 (om jag kommer ihåg rätt). Sen har ju dollarraset spätt på en del till den nuvarande "förlusten". Men för f-n, Apple kommer ju igen som alltid, eller hur? Och nu är dom lite på G känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Brittiska Macworld kommenterar Apples stigande aktiekurs så här:

 

 

iPod sales stoke Apple shares

 

By Jonny Evans

 

Buoyant iPod sales and an expected resurgence of interest in souped-up Power Macs have seen Apple's share price rocket.

 

Needham & Co analyst Charles Wolf said: "On the strength of accelerating iPod sales and a possible rebound in Power Mac sales beginning this fall, we're upgrading Apple from Hold to Buy with a $23 price target."

 

The analyst raised his 2003 earnings estimates for Apple from $0.22 to $0.23 and added 20 per cent to its 2004 estimate, raising the EPS to 60 cents per share.

 

Wall Street's reaction to the upgrade was immediate. Apple climbed to $19.12 per share - a rise of 93 cents on the day on higher-than average trading at the top end of its 52-week trading range. Share values hit their 52-week high at one point.

 

Wolf said: "iPod sales have unexpectedly accelerated following the launch of the iTunes Music Store and the introduction of new iPods in late April. Sales should receive an additional boost when Apple ports iTunes to the Windows platform later this year." The iPod captured 51 per cent of the market for music players with hard drives, according to analyst firm IDG.

 

"With the applications in place, advertising spending rebounding, and a new, more powerful processor family running them, Power Mac sales should rebound from the lethargy of the past two years," Wolf concludes.

 

Wolf believes Apple to be "most likely" to introduce new Power Macs running on IBM PowerPC 970 processors at WWDC next week. He points to the release of QuarkXPress 6 for OS X, and adds that "finally, the advertising market for the fall TV season has shown surprising strength. this should stimulate demand for the Power Mac among graphics professionals".

 

However, Wolf warns that "if Apple emulates the pattern of previous Power Mac introductions, the company is unlikely to ship the new models before fall".

 

He added: "Apple is abandoning its strategy of confining its software to the Mac platform. This overdue move will enable it to target its digital entertainment products and services - starting with the iPod and iTunes Music Store - at the entire market, not just the 5 per cent Apple currently addresses."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hahahaha. Jo nog skulle man köpt vid denna tidpunkten, juni 2003. Trevlig liten fyrdubbling sen dess. Själv köpte jag innan jul. Men de har iaf gått upp runt 20% sen dess, så man får väl va nöjd ändå. När tror ni de går över $100 nu då efter att i veckan slagit tidigare all-time-high på $75? Ligger f.ö. nu på ca $79...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Hahahaha. Jo nog skulle man köpt vid denna tidpunkten, juni 2003. Trevlig liten fyrdubbling sen dess. Själv köpte jag innan jul. Men de har iaf gått upp runt 20% sen dess, så man får väl va nöjd ändå. När tror ni de går över $100 nu då efter att i veckan slagit tidigare all-time-high på $75? Ligger f.ö. nu på ca $79...

110649[/snapback]

 

 

Nu har de nått 100 USD (efter split). Grattis alla som inte sålde på 24 USD (jag var tvungen, aktiespar vägrade flytta mitt sparande annars. Surt...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du Roburs Rysslandsfond 1/1-05 hade den ökat 73% i fram till idag :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du Roburs Rysslandsfond 1/1-05 hade den ökat 73% i fram till idag :ThumbsUp:

198108[/snapback]

 

Då hade det varit ännu bättre att satsa penagrna på tex Effnet Holding i maj månad.

De har stigit runt 450 % sedan dess...eller i Senea, som har stigit ca 55% på mindre än tre veckor.

 

Det går att tjäna multum för den riskvillige (och tursamme...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade det varit ännu bättre att satsa penagrna på tex Effnet Holding i maj månad.

De har stigit runt 450 % sedan dess...eller i Senea, som har stigit ca 55% på mindre än tre veckor.

 

Det går att tjäna multum för den riskvillige (och tursamme...)

198117[/snapback]

 

Jo det är sant :lol:

Köper även Banco (ABN AMRO) Östeuropa nu, lite lugnare "riskfond" endast 59,8% i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte du Roburs Rysslandsfond 1/1-05 hade den ökat 73% i fram till idag :ThumbsUp:

198108[/snapback]

 

PowerIT har stigit över 170% - på två dagar! 90% hittills idag... Där snackar vi avkastning på kapital...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte för ett antal år sen för USD 20/st och en dollarkurs nära 10 kr. Tyvärr sålde jag för knappt ett år sen för USD 54/st och en dollarkurs under 7 kr. Tyckte då att Apple, som alla börsanalytiker bara kastat skit på under en massa år, började kännas lite "fullvärderade". Tyvärr gjorde jag mig också skyldig till en dödssynd och lyssnade på de s k analytikernas goja om att USA-börserna skulle störtdyka om han den andre (har redan glömt namnet) och inte Bush skulle vinna presidentvalet.

Så blev det som bekant inte och Apple är nu uppe på drygt USD 100/st före split (50 efter) och som det inte var nog så har dollarkursen också gått upp till ca 7,50.

Där rök en vinst på mer än 100 KSEK efter skatt om jag inte hade lyssnat på anal-ytikerna!

(men det blev en skaplig vinst iaf trots dollargapet mellan köp- och säljtillfället)

Jag har nu lovat dyrt och heligt att aldrig mer agera p g a ryktesspridarnas skriverier (som de mest gör för egen vinning) utan tänker helt lita på mitt eget omdöme och magkänsla.

 

Och nu är jag än mer övertygad om att om Apple kommer med en endaste svag punkt i en kvartalsrapport (och gissa om analytikerna kommer att leta, för de vill inte höra något negativt för då blir de sååååå oroliga) ja, då kommer aktien att störtdyka med i värsta fall flera tiotals procent. Kom ihåg vem ni hörde det av först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Apropå mitt ovanstående inlägg. I kväll (11 okt) har Apple presenterat sitt årsresultat, och det är idel rekordsiffror. Omsättning upp 68 % och vinsten upp 384 % (!) jmf med året före (Apple har bokföringsår okt-sept). Och vad händer med kursen (klipp från MacNytt);

 

"Aktien har tappat 11 % i efterhandeln. Förmodligen beror det på iPod-försäljningen. Många hade tippat nästan 9 miljoner sålda iPods, och det blev 6.5 miljoner. Det visar hur löjligt upp-trissade förväntningarna är".

 

Vad var det jag sa (skönt att få säga, men tråkigt ändå att det inträffade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
iMatte v. 2.0

Noterar på MW hemsida att Apples aktiekurs stigit kraftigt idag till $19.36. Något positivt måste ha läckt ut som fått den att gå upp så mycket (vad kan det vara?). Måste vara den klart högsta kursen under sista året. Sist den tog ett gädjeskutt var när iTunes MusicStore lanserades. Då steg den från ca 14 till 17. Sen gick den upp till ca 18.50 för att sedan falla till ca 16 igår.

 

Apples aktie har tidigare legat ganska stabil runt 13-15 dollar under sista året (åren?). Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Visst vore det fräckt att ha några Appleaktier och bli delägare i firman!

 

Det är bara att konstatera att den som satsat pengar vid tidpunkten för detta inlägg hade fått drygt 15 gånger pengarna tillbaka idag. Ingen dålig utveckling, minsann... Det är bara att gräma sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spindelharpan

Problemet är väl på finans oron som är kvar i USA. Apple får sig en rejäl smäll om inte Jobs kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Snart borde väl aktien vända igen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...